Celou dobu se vývojáři vozů Volvo soustředí na to, že člověk má nějaké limity a všechny systémy, které v autě jsou, ať už jsou to pasivní, nebo aktivní ochranné prvky, mají udělat maximum pro to, abyste v případě nehody ideálně vystoupili z auta po svých, možná s pár modřinami. A to se Volvu dost dobře daří. Zajímavostí v souvislosti s tímto tématem je, že díky sociálním sítím a sdílení různých zkušeností a videí v USA spontánně vznikl klub Volvo mi zachránilo život (Volvo safe my life). Zde lidé sdílejí fotky a zkušenosti z různých nehod, kdy zásluhou této značky nepřišli o život. Zejména díky unikátním konstrukčním a bezpečnostním prvkům, které Volvo od začátku proslavily.

65d86ef836dbcobrazek.jpg

Volvo je bezpečnost, má ji ve své DNA. Tak vnímá většina lidí na světě tuto značku. Bezpečnost je důležité výběrové kritérium pro nákup nového auta. Při našem rozhovoru s Martinem Mazarim, produktovým manažerem Volvo Car Czech Republic, jsme probrali zajímavé milníky, kterými se Volvo ve své historii může právem pyšnit.

Chcete vědět víc o významných bezpečnostních prvcích, které ovlivnily celou automobilovou historii a jsou spjaté s Volvem, protože s nimi přišli jako první na světě? Některé z nich se dostaly časem do tak širokého povědomí a možnosti používat je jinými automobilkami, že už je dnes bereme jako samozřejmost.

1959 Tříbodový bezpečnostní pás

Důležitým bezpečnostním prvkem, se s nímž Volvo přišlo jako první, byly tříbodové bezpečnostní pásy. Kdyby někdo spočítal, kolika lidem od roku 1959 zachránily život, bylo by to velké číslo. Asi to nejde ani vyčíslit. Veřejnost je ale zpočátku vnímala i negativně. Tenkrát dokonce kvůli bezpečnostním pásům probíhala v USA antikampaň, že se jedná o omezování svobody cestujících v autě. Dnes si již nedovedeme představit, že bychom se cítili bezpečně bez těchto pásů. Unikátní je, že tento průkopnický vynález dalo Volvo volně k dispozici všem ostatním automobilkám. Záleželo jim na bezpečnosti všech lidí, kteří cestují v autě.

1972 Dětská bezpečnostní autosedačka proti směru jízdy

Volvo jako jedna z první automobilových značek na světě použila v roce 1972 dětské bezpečnostní autosedačky proti směru jízdy. Inspirací byly pro inženýry automobilky první lety do vesmíru, kdy astronauté během startu a vzletu leželi na zádech, aby došlo ke kompenzaci sil působících na jejich těla. Proto navrhli umístit dětskou sedačku také proti směru jízdy, aby síly působící na dítě v případě srážky byly optimálně rozloženy.

Iniciativa E.V.A. (Equal Vehicles for All)

Od 70. let 20. století společnost Volvo Cars shromažďuje data, která pomáhají lépe porozumět tomu, co se děje v průběhu dopravních nehod. Třeba že se mužské tělo chová při nehodě jinak než ženské nebo dětské. Jen tak lze zajistit, aby navrhované bezpečnostní systémy pamatovaly na všechny. Unikátní databáze následků desítek tisíc je prostřednictvím iniciativy E.V.A. volně přístupná v digitální knihovně.

Důležité také bylo, že ve Volvu pečlivě zkoumali fyziognomii různých postav a jejich rozdílností a z těchto poznatků vycházeli při konstruování bezpečnostních opatření. Týká se to nejen dětí, ale i žen a speciálně i těhotných. Protože běžná figurína, s níž se obvykle pracovalo při crash testech, byla prototyp urostlého mariňáka. Pro Volvo bylo důležité vycházet z toho, jaký je člověk, který se účastní nehody, jak je velký, kolik váží, jak se chovají materiály a síly, které při nehodě působí v souvislosti s rozdílností postav a jaké jsou pro následky. V tomto směru bylo Volvo velmi progresivní již v začátcích.

1978 a 1992 Dětské podsedáky

S tím souvisí a na to navazuje v roce 1978 použití dětského podsedáku. Volvo jako první na světě vyvinulo dětský podsedák umožňující optimální vedení bezpečnostního pásu. Podsedák byl a dodnes je určen pro děti od čtyř let, které díky němu mohou bezpečněji a komfortněji cestovat po směru jízdy. Rok 1992 byl významným krokem na cestě k zajištění co nejvyšší bezpečnosti dětí a tím bylo představení prvního integrovaného podsedáku. Aby byla zajištěna špičková ochrana a současně i pohodlí nejmladších cestujících, vyvinulo Volvo tento podsedák společně se zádržným systémem vozu.

65d86f10ea43fobrazek.jpg

1991 Systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu a boční airbagy

Určitě je v souvislosti se značkou Volvo nutné zmínit i důležitý systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu z roku 1991. Jedná se o soustavu různých prvků a typů materiálů, které jednoduše rozvádí energii nárazu co nejefektivněji mimo zónu posádky tak, aby co nejméně pronikala do kabiny auta. Konstrukce vozu je tvořená velmi pevnou strukturou karoserie a vnitřními materiály absorbujícími energii nárazu, příčným nosníkem v podlaze a zpevněnými sedadly.

Volvo také jako první na světě vyvinulo další inovaci: airbagy systému SIPS pro ochranu v případě bočního nárazu. V roce 1998 byly tyto airbagy vylepšeny a zformovány do takzvaných bočních nafukovacích clon, které vytvoří roletové okenní airbagy. Jde o první systém airbagů nabízející zvýšenou ochranu cestujícím na předních i zadních sedadlech. Jsou integrovány v krajní části stropu a pomáhají chránit hlavu v případě bočního nárazu nebo převrácení. Dneska je to v autech běžné, ale Volvo s tím přišlo jako první na světě.

Je potvrzeno, že v kolizní a velmi kritické situaci, která může skončit fatálně, je reakční doba řidiče 2–3 vteřiny. Reakční doba moderních bezpečnostních systémů může být v konkrétní situaci až 5× rychlejší.

Jaké důležité inovace Volvo přeneslo do svých vozů s přelomem tisíciletí?

2002 Systém ochrany při převrácení vozu

S rostoucí oblibou SUV zvýšilo Volvo stabilitu vozů tohoto typu pomocí elektronického systému kontroly stability proti náklonu. Současně vylepšilo design karoserie, strukturu a zádržné prvky pro zvýšení ochrany při nehodách s převrácením.

2003 Informační systém monitorující mrtvý úhel

Volvo bezpečnostní prvky mrtvého úhlu vyvinulo a patentovalo a má je dnes ve většině vozů ve standardní výbavě. První systémy byly kamerové, později byly vylepšeny o pomoc radaru. Tento systém dokáže prostřednictvím kamer a radarů rozpoznat, zda se zezadu přibližují nějaká vozidla. Řidiče na to upozorňuje výstražná kontrolka, která je součástí zpětného zrcátka. Při kontrolním pohledu do něj hned vidíte, že ve vašem mrtvém úhlu něco jede a přibližuje se. Tato informace vám dává více času na reakci. V nejnovějších modelech Volvo systém monitoruje prostor ve vzdálenosti 70 metrů za autem a umí díky vyhodnocení radaru spočítat i to, jak rychle se k vám někdo blíží. Pokud tento senzor v autě máte, určitě víte, jak je praktický a jak dobrý pocit máte z toho, že víte, co se kolem vás děje. Pokud byste jeli do prostoru mrtvého úhlu a něco vás ohrozilo, bezpečnostní systém vám prudce sáhne do řízení a strhne vás zpátky, aby nedošlo k nehodě.

2007 Dvoustupňový integrovaný dětský podsedák

Podsedáky jsou od této doby dvoustupňové, aby se daly přizpůsobit fyziognomii dítěte. Jsou vhodné až do momentu, kdy dítě již může používat klasický velký podsedák.

2008 City Safety

Počínaje první generací Volva XC60 začala značka všechny nové modely standardně vybavovat systémem automatického nouzového brzdění. Tento systém využívající laserovou detekci předmětů snižuje riziko nárazu do vozidla vpředu při nízkých rychlostech.

2010 Detekce chodců s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou

Určitě jako řidiči musíte neustále sledovat, jaké máte před sebou nečekané překážky. Takovou překážkou může být neopatrný chodec či dítě, se kterým se například ve městě můžete střetnout v podstatě v každý moment jízdy. Pokud jste takovou situaci zažili, jistě víte, jak rychle musíte reagovat. Tato bezpečnostní inovace je tedy velmi důležitým pomocníkem, jak zvládnout takovou nečekanou situaci. Systém s využitím radaru a kamery upozorní řidiče, když do dráhy vozu vstoupí chodec. Pokud řidič nezareaguje, systém sám začne prudce brzdit.

65d86f50ad367blobid0.jpg

2013 Detekce cyklistů s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou

Detekci cyklistů nabízí i další automobilové značky, většinou se ale jedná o cyklisty jedoucí ve stejném směru jako vůz. Volvo ale ví ze spolupráce s dalšími institucemi, že nejvíce nehod se děje, když vám cyklista nečekaně z boku vjede do dráhy. Nebo jedete v protisměru, slunce vám svítí do očí a vy nezaregistrujete, že vedle vás jede cyklista… Sofistikovaný systém Volva umí i tyto atypické situace vyhodnotit a reagovat na ně. A to i tehdy, když jede rychlostí 50 km/hod. Nová EX30, kterou nyní Volvo představilo, má dokonce úplně nový systém, který dokáže cyklistu aktivně objet, pokud řidič nereaguje. Sám zasáhne do řízení a objede ho. Všechny ostatní systémy cyklistu vidí a začnou prudce zpomalovat. Řidič má možnost také hned reagovat, že se něco děje, protože mu to auto dává najevo různými projevy.

2014 Systém preventivní ochrany v případě nechtěného opuštění vozovky

Opravdu nechcete zažít situaci, kdy vaše auto díky nepředpokládaným událostem sjede nebo vyletí z vozovky. Pokud se tak stane, nechcete zemřít ani skončit na vozíku kvůli devastujícímu poranění páteře a míchy. Jako průkopníci v testování nehod spojených se sjetím vozu ze silnice se ve Volvu zaměřili na ochranu cestujících přitažením bezpečnostních pásů a využitím sedadel s funkcí absorpce energie, která snižují rizika spojená s poraněním páteře – jak krční, tak bederní.

Při nárazu (nemusí se vůz přetočit, ale dopadne na všechna 4 kola) obrovská energie tohoto nárazu neodpruženou hmotou prolétne směrem do páteře a velmi často to končí tím způsobem, že se přeruší mícha v místě zakřivení páteře. Všechny sedačky v nových vozech Volvo mají ve standardní výbavě speciální deformační prvek, který se v momentě, kdy dojde k nárazu, zbortí a sedačka se prosedne o 5 cm směrem dolů až k podlaze. Děje se to řízeným způsobem, kdy je energie nárazu tímto úkonem pohlcena, takže neproniká do těla řidiče či spolucestujících a chrání tak jejich páteř. Mají to všechna volva, která jsou dnes na trhu.

65d86f5996218obrazek.jpg

2016 Systém propojené bezpečnosti

Systém propojené bezpečnosti (Connected Safety) – zahrnující upozornění na výstražná světla spuštěná panickým brzděním nebo ruční aktivací a upozornění na kluzkou silnici a nebezpečí ztráty adheze – odešle na cloud a následně všem vozům v okolí, které jsou k němu připojené (varování sdílí i nákladní vozy Volvo), příslušné informace. Komunikační rozhraní vozu tak zobrazí řidiči varování s předstihem.

2018 Systém ochrany před srážkou s protijedoucím vozidlem prostřednictvím automatického brzdění

Dalším strašákem mezi dopravními nehodami je čelní náraz s protijedoucím vozidlem. Dobrou zprávou je, že Volvo má systém ochrany před takovouto srážkou, je-li již nehoda nezvratná. Pokud do vašeho jízdního pruhu vybočí protijedoucí vozidlo a hrozí bezprostřední riziko srážky, tento systém vám může pomoci prudce snížit rychlost vašeho vozu a maximálně v rámci možností zmírnit sílu nárazu. V praxi se děje to, že ve vzdálenosti jedné délky začne systém co nejúčinněji brzdit, aby střetová rychlost byla co nejmenší. Aby šance bezpečnostních prvků a „klece“ auta byla co největší pro ochranu řidiče a cestujících.

V případě, že do protisměru zajedete z nějakého důvodu sami – jste unavení, lovíte z podlahy něco, co vám spadlo –, přejedete dělicí čáru a něco proti vám jede, nový bezpečnostní systém to zaznamená a strhne vás zpátky.

2020 Omezení maximální rychlosti

Aby Volvo vyslalo jasný signál týkající se jízdy nadměrně vysokou rychlostí, omezilo maximální rychlost ve všech nových vozech na 180 km/h. Aktivní podpora řidičů v lepším
jízdním chování je součástí snahy švédské automobilky o dosažení nulového počtu smrtelných dopravních nehod.

2023 Lidar, revoluční technologie

Technologie lidar využívající výkonné laserové senzory představuje klíč ke konstrukci bezpečných vozidel s autonomním řízením, protože jim pomůže detekovat jiná vozidla, chodce a cyklisty. Tuto technologii má z vozů značky Volvo zatím jen model EX90. Lidar má schopnost vidění v absolutní tmě ve 3D, a to až do vzdálenosti 250 metrů.

Pokud je třeba zasáhnout a reagovat na překážku, kterou řidič nevidí, vůz jej nejdříve efektivně varuje působením na všechny smysly. Vibracemi, zvukem, ťuknutím do brzdového pedálu. Teprve když řidič nereaguje, systém vyhodnotí situaci a zvládne bezpečnostní úkon udělat sám. Pokud reaguje, systém mu pomůže (pokud je to potřeba) bezpečnostní úkon bezpečně dokončit.

65d86d01012dbobrazek.jpg

2023 Systém pro porozumění chování řidiče

Tento dvoukamerový systém může zjistit, zda je řidič nepozorný, ospalý, nebo dokonce pod vlivem omamných látek. V případě potřeby aktivuje ochranný štít a provede vhodné zásahy pro zachování bezpečnosti.

Proč ocenit bezpečnost automobilů Volvo?

Fantastické na tom všem je, že všechna bezpečnostní opatření, která mají vozy Volvo integrovaná, se dějí úplně podprahově, neomezujícím způsobem, jsou někde v pozadí, kryjí vám záda v momentě, kdy z jakýchkoliv důvodů, vysvětlitelných nebo nevysvětlitelných, jako řidič selžete. To je na celém systému fantastické. Systémy za vás myslí, vidí a reagují, aby zabránily nehodě a řidič spolu s posádkou byl v maximálním bezpečí. Rychlost jejich aktivování dokáže zabránit mnoha nehodám či střetům s chodci, cyklisty nebo zvířaty.

V příštím článku vám shrneme významné bezpečnostní systémy vozů Volvo z aktuální nabídky, které oceníte jako ženy řidičky a které by nás v redakci oslovily pro volbu nákupu právě vozu Volvo.

ZDROJ: Autorský rozhovor