Stojíte v obchodě, v ruce svíráte několik potravin. A protože zrovna držíte dietu (například zdravotní), při níž si musíte hlídat přijaté cukry, tuky, bílkoviny nebo „éčka“, snažíte se z obalu vyčíst, zdali vám tahle věc příliš neublíží. Marně. Informací na obalu je trestuhodně málo a navíc jsou psané snad cizí řečí. Je vám tahle situace povědomá? Máme pro vás dobrou zprávu, se značením potravin to bude zase o kousek lepší.

Užitečnou pomůckou pro sledování poměru energie, základních živin a ostatních látek, důležitých pro zdraví člověka, může být značení GDA (Guidance Daily Amount), neboli denní doporučené množství. Za podpory Potravinářské komory ČR jej na svých výrobcích zavedla celá řada domácích a mezinárodních výrobců. Je to jednoduché a přehledné.  A přitom zjistíte detailní informace o obsahu energie a živin v jedné porci potraviny či nápoje a dále pak o jeho podílu na doporučeném denním množství.

 „Součástí značení GDA je širší soubor zveřejňovaných informací než obvykle uváděné základní informace o množství energie a základních živin. Upozorňuje také na složky potravy, které mají vliv na zdraví spotřebitele, jako je vysoký obsah sodíku/soli či nasycených mastných kyselin,“ upozorňuje vrchní nutriční terapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice s poliklinikou Tamara Starnovská.

GDA v praxi

Takhle například vypadá „nutriční bublina“ na margarínu, který jsem si dnes ráno koupila na svačinu, za sníženou kvalitu fotek se omlouvám. Na zadní straně jsem byla taktně upozorněna, že doporučená denní dávka pro průměrnou dospělou osobu je 20 g tohoto margarínu, což se rovná dvěma namazaným krajícům chleba.

GDA

10 gramů, tedy jedna dávka dostačující pro namazání jednoho krajíce, pro mě znamená 55 kcal (231 kJ). Méně než 0,5 g cukru, 6 g tuku, 2 g nasycených mastných kyselin,  0,01 g sodíku, který je pro organismus důležitý, ale vysoká denní dávka by mu mohla spíše uškodit.  Dále pak nenasycené mastné kyseliny omega-3 a omega-6, které příznivě působí na náš mozek.

Tyto základní informace mohou být rozšířeny ještě o údaje o obsažených vitaminech a minerálních látkách a jejich podílu v doporučené denní dávce (jedná se o přesně stanovené hodnoty, které uvádějí množství jednotlivých vitaminů a minerálních látek potřebných k udržení dobrého zdravotního stavu člověka). Tyto údaje bývají uvedeny v souhrnné tabulce umístěné obvykle na zadní straně obalu.

V našem případě vypadá taková tabulka následovně:

GDA

Pomoc najdete i na internetu

Východiskem pro sestavení vyváženého jídelníčku by měl být skutečný energetický výdej. Málokdo si jej však dokáže spočítat, protože zohlednit bazální metabolizmus, energii spotřebovávanou při práci, pravidelných nesportovních aktivitách a při sportu není pro laika snadné.

„Praktického pomocníka je možné najít na nových webových stránkách www.gda.cz a www.nutricnibublina.cz. Vedle všech potřebných informací o značení GDA zde spotřebitelé najdou dva interaktivní nástroje, říká Ing. Martin Klofanda, předseda Pracovní skupiny pro zdravý životní styl Potravinářské komory České republiky, a dodává: „S pomocí prvního z nich, Porovnejte si svůj příjem a výdej, si každý snadno spočítá svůj individuální energetický výdej a může jej porovnat s energetickým příjmem vypočteným na základě obvyklého jídelníčku. Druhý nástroj, Výrobky se značením GDA, slouží k porovnávání hodnot GDA u různých výrobků a usnadňuje spotřebitelům zařadit konkrétních potravinu či nápoj do celkového jídelníčku.“

Sledujete obaly potravin? Měla jste někdy problém se v tom vyznat, nebo vždy z obalu vyčtete, co potřebujete vědět? Vítáte rozšířené značení, nebo je vám to jedno?