Dvě věci jsou nutné k tomu, aby člověk vůbec mohl začít bojovat s přebytečnými kily. Tou první je rozhodnutí, že chce skutečně začít hubnout, a tou druhou odpověď na otázku: "Kde se těch pět, deset, dvacet kilo navíc vlastně vzalo?"  

Je přece jen rozdíl, pokud někdo váží víc, než by chtěl, protože se soustavně vším přejídá, anebo proto, že třeba zajídá stres.

Do jaké skupiny spadáte vy?

1. Kila navíc během let
Asi nejčastější a přitom poměrně nenápadný způsob, kterým kila pomalu naskakují. Kilo dvě ročně sice vypadají nevinně, ale za pět let z toho může být až deset kilo a slušná nadváha. Příčina je jasná: jíte víc, než ve skutečnosti potřebujete, a tělo si přebytečnou energii ukládá do tukových zásob.

Jak na to: "Je třeba vyjít z toho, že pokud má člověk hubnout, musí být jeho energetický příjem menší než energetický výdej," říká psycholožka Iva Málková, která se dlouhá léta zabývá vedením kursů hubnutí. Kdo si chce váhu udržet tak, aby se nehýbala ani jedním směrem, musí držet obě položky v rovnováze. Abyste hubli, musíte buď ubrat v jídle, nebo přidat v pohybu. Ideální je zaútočit na obou těchto polích.

2. Kila navíc ze stresu
Tímto typem nadváhy nebo obezity trpí spíše ženy než muži. Jídlo se pro ně stává jakousi okamžitou slastí, uklidňuje je podobně jako malé dítě kojení. "Dělám to už skoro automaticky. Když se pohádám s manželem, nebo mě naštve dítě, jdu si do spíže pro kus čokolády," přiznává pětatřicetiletá Klára. A dodává: "Já vím, že je to špatně, ale v ten moment si neumím pomoci."

Jak na to: záleží zejména na vaší silné vůli a tom, zda se naučíte odreagovávat napětí jinak. V krajním případě by vám mohl pomoci psycholog.

3. Kila navíc kvůli nemoci
Na to, že za jejich kila může nemoc, se vymlouvá hodně lidí, ale podle lékařů se takto může hájit maximálně pět procent z těch, kteří jsou obézní. Které nemoci způsobují, že váha nekontrolovatelně stoupá? Snížená činnost štítné žlázy.
Když se hubnutí nedaří kvůli nemoci, nesnášenlivosti některých potravin, vážné psychické potíže, hormonální nerovnováha, syndrom polycystických ovarií nebo může jít o negativní vedlejší účinek klimakteria.
Může jít také o vedlejší příznak užívání některé hormonální antikoncepce, ačkoli je to poměrně vzácné.

Jak na to: máte-li pocit, že jíte přiměřeně málo a zdravě, hýbete se a přesto přibíráte na váze, nechte se vyšetřit u odborníka, který vám doporučí další postup léčby.  

4. Kila navíc kvůli přejídání
Znáte pocit, že jste se najedla tak, že se ani nemůžete hnout? A jak často se vám to stává? Pokud běžně, nejspíše bojujete s kily z přejídání. Takoví lidé jsou proslulí tím, že neodřeknou snad žádné jídlo, naopak, ještě si rádi přidávají, než aby na talíři nechali kousek nedojedený. Může jít o velkou chuť k jídlu, ale také třeba o důsledek výchovy z dětství nebo přístup, při němž jídlo nahrazuje nějaké jiné příjemné požitky.

Jak na to: pro vás by se mělo stát heslem staré pořekadlo "jez do polosyta, pij do polopita". Bude to těžké, ale měla byste si systematicky zvyknout na to, že musíte jíst méně. Protože vám nestačí, že budete jíst zdravěji - i těstoviny se zeleninou a lehkou zálivkou jsou příliš kalorické, pokud jich sníte obrovskou mísu.

5. Kila navíc po porodu
"Přibrala jsem v těhotenství 15 kilo, která mi zůstala i po porodu," přiznává osmadvacetiletá Zuzana, maminka šestiměsíčního Daniela. Soudí, že si za to do jisté míry může sama - jedla prý skutečně za dva. "Vím, že to nebylo potřeba, ale mně hrozně chutnalo a řekla jsem si, že si toho tělo žádá a že to tak tedy má být." Lépe je však těhotenstké a poporodní nadváze přecházet a i v těhotenství jíst méně než za dva, protože ve skutečnosti se energetický výdej organismu zvýší jen málo.

Jak na to:
"Pokud ještě kojíte, nechte radikální hubnutí až na dobu, kdy s tím skončíte," doporučuje porodní asistentka Ivana Königsmarková. Jinak je vhodné přestat se přejídat, jíst zdravě, lehce, odpustit si sladkosti a tučná jídla, hodně se hýbat. Zkrátka zvyknout si na zdravý životní styl.

6. Kila z uždibování
Vaříte zdravě? Cvičíte? A přesto vážíte o pár kilo víc, než byste ráda? Nejde o žádnou fatální nadváhu, ale nějakých pět kilo vám zkrátka přebývá. Je to dost možná proto, že jste uždibovačka, která ráda ochutnává při vaření, tu a tam sezobne půl sáčku oříšků či kousek čokolády, na kterou narazí doma na stole.

Jak na to: pište si pár dní, kolik a čeho jste ve skutečnosti snědla. Možná uvidíte, že kromě oběda a lehké večeře to bylo během odpoledne ještě několik, byť malých porcí jídla. Když už musíte uždibovat, nachystejte si do práce nebo domů třeba misku s kousky nakrájeného ovoce.

7. Kila navíc ze stálého hubnutí
Že to zní paradoxně? Někdy snaha o hubnutí nemusí zabírat z prostého důvodu - je to váš nejméně desátý pokus o zhubnutí. Svaly ve vašem těle postupně nahradila tuková hmota, která  potřebuje méně energie.

Jak na to: musíte se smířit s tím, že hubnutí pro vás bude stále těžší a že i když se vám to povede, budete muset do konce života jíst výrazně méně než ostatní, abyste si novou váhu udržela. Chtělo by to také výrazně přidat na pohybu, aby tuk zase nahradily svaly.