Melánie Klvaňová je posluchačka brněnské Masarykovy univerzity. V loňském roce se spolu se dvěma desítkami dalších českých studentů zúčastnila výběrového vzdělávacího programu Seeds for the Future, který ji nakonec zavedl až do Číny. Jaké možnosti podle ní AI nabízí a proč by měly umělé inteligenci dát prostor i učitelé? Pokud budou obě strany zbaveny rutinních úkolů, které lze automatizovat, budou mít více času na důležitější aktivity ,“ říká talentovaná studentka.

062ba5af44ccd-obrazek.jpg
Foto: Melánie Klvaňová

Co vás přivedlo k vašemu zájmu o odvětví technologií?
Téma mě nadchlo už během bakalářského studia Mezinárodních vztahů na Fakultě sociálních studií v Brně. K hlavnímu oboru jsem si přibrala Bezpečnostní a strategická studia, kde se řešila témata jako kyberbezpečnost a dezinformace. Postupně jsem se začala informovat o 5G sítích a mezinárodních vztazích mezi Českem a Čínou. Během svého zahraničního pobytu na Sciences Po mě zaujala digitalizace a využití sociálních médií k šíření manipulativního obsahu, což se nakonec stalo předmětem mé bakalářské práce. I přes svůj humanitní obor jsem často nějak sklouzla k technologickým tématům ve svých seminárních pracích a projektech.

Postupně jste začala věnovat pozornost také tématu umělé inteligence. Jaké byly vaše začátky s AI?
O umělou inteligenci jsem se začala zajímat někdy po listopadu 2022. Bylo těžké nevšimnout si nadšení kolem technologií jako ChatGPT, a tak jsem chtěla prozkoumat, jaké možnosti nabízejí dostupné nástroje a jak mohou usnadnit mou práci. Viděla jsem v AI obrovský potenciál a toužila jsem být součástí. Naskytla se mi příležitost spolupracovat s Brno.AI, které jsem s radostí využila. Nakonec jsem měla možnost koordinovat akci AI 4 All, jednu z hlavních událostí Dnů AI v Brně. Díky této zkušenosti jsem mohla navázat kontakty s různými odborníky, firmami a nadšenci v oblasti umělé inteligence a zprostředkovat veřejnosti pohled do tohoto světa i praktické dovednosti.

Když se podíváte kolem sebe, vnímáte využívání AI jako běžnou součást studentského života?
Ano, určitě. Umělá inteligence je dnes už hodně rozšířená mezi studenty a potvrzují to i různé průzkumy. Většina mých spolužáků, se kterými jsem se na toto téma bavila, mi potvrdili, že už použili různé nástroje generativní umělé inteligence minimálně jednou, a někteří je využívají pravidelně. Osobně hledám nové způsoby, jak mi mohou tyto nástroje usnadnit studium a práci, ať už jde o vyhledávání zdrojů, tvorbu nápadů, editaci textů nebo psaní e-mailů.

Mezi vyučujícími stále převládá jistá skepse, že by studenti s pomocí AI mohli snáze obcházet své povinnosti. Co si o tom jako studentka myslíte?
Myslím, že umělá inteligence by měla být součástí studentského života. Rozumím obavám škol a učitelů, že nástroje umělé inteligence budou zneužity k podvádění nebo mohou vést až k zhloupnutí. AI je ale podle mě nástroj jako každý jiný a ten se dá využít k dobrým i špatným účelům. Ale jsem v tomto ohledu optimista a věřím, že pokud školy poskytnou těmto nástrojům příležitost a budou studenty vzdělávat o jejich možnostech a rizicích, můžeme tím nejen modernizovat školství a přizpůsobit ho 21. století, ale také podpořit kreativitu a inovativní myšlení studentů – a samozřejmě i pedagogů. Pokud budou obě strany zbaveny rutinních úkolů, které lze automatizovat, budou mít více času na důležitější aktivity.

Vloni jste se zúčastnila programu Seeds for the Future, co vás k němu přivedlo?
Zvědavost a touha prohloubit si znalosti. Chtěla jsem si také vyzkoušet práci na projektu s obrovským potenciálem v oblasti udržitelnosti, a to od jeho návrhu, přes průzkum trhu a možností financování, až po zpracování závěrečného pitche. Baví mě rozšiřovat si obzory a sledovat novinky ve světě inovací a právě i udržitelnosti. SFTF nabízel propojení těchto témat a tím si mě jednoznačně získal.

Jak vypadala studijní náplň?
V rámci programu jsem měla příležitost absolvovat kurzy o umělé inteligenci, 5G, digital power a cloudu a současně hlouběji zkoumat Cíle udržitelného rozvoje (SDGs), respektive hlavně toho, jakým způsobem mohou technologie přispívat k jejich naplňování. Navíc jsem si alespoň částečně vyzkoušela, co to obnáší, když máte inovativní nápad a chcete s ním prorazit na trh.

Narazila jste v rámci programu na něco nečekaného?
Samozřejmě mě ohromně překvapila nominace na exkurzi do Číny, s tím jsem totiž při podání přihlášky vůbec nepočítala. Vedle toho mě ale potěšila i náplň samotného programu. Každý den byl opravdu hodně nabitý a inspirativní. Měli jsme možnost diskutovat s experty o technologiích a leadershipu a každý den konzultovat náš skupinový projekt a posouvat ho dál. Bylo motivující sledovat společný pokrok a vidět, jak jsme za týden dokázali vytvořit podnikatelský plán téměř z ničeho.

ee65006a4e187-obrazek.jpg

Nakonec jste skutečně jako jediná Češka společně se skupinou mezinárodních studentů odjela do Číny, jak na vás působilo místní prostředí a zdejší přístup k technologiím?
Čínská společnost je podle mě rozhodně více otevřená technologiím. Už z letadla jsem viděla rozsáhlé větrné elektrárny a solární farmy – to na mě působilo velmi pozitivně, ale protože jsem se ještě před cestou informovala o vývoji obnovitelných zdrojů energie v Číně, nebylo to nečekané. Co mě ale překvapilo hned na začátku bylo množství elektroaut v Šen-čenu. Šen-čen na mě působil jako skutečné technologické centrum. Sídlí v něm řada největších technologických firem, výzkumných center a univerzit, místní mají přístup k elektronice za dostupné ceny a běžně využívají širokou škálu aplikací, od sociálních médií po platební služby v obchodech.

Je znát, že co se týče obnovitelných zdrojů energie a ekologických inovací, Šen-čen a obecně Čína, se potýkají s méně byrokratickými překážkami než Česko, což by mohlo být pro nás inspirativní. Nicméně vnímám, že inspirace by měla probíhat obousměrně, jak v oblasti technologií, tak i v dalších sektorech.

Přihlášky do devátého ročníku Seeds for the Future bude možné podávat už za pár měsíců. Doporučila byste program dalším studentům?
Rozhodně ano! Program mi dal mnohem více, než jsem si při vyplňování přihlášky představovala. Poskytl mi cenné kontakty do budoucna, potkala jsem díky němu podobně motivované lidi z Evropy, nakoukla do čínské společnosti a přiučila se novinkám v oblasti technologií. Navíc jsem díky programu získala inspiraci a odvahu pro další projekty a možná i jasnější představu o tom, kam směřovat svou kariéru. Takže program určitě doporučuji. Navíc nezáleží na tom, jestli studujete na technické univerzitě nebo humanitní obor – hlavní je mít zájem a být zvědavý.

Mezinárodní vzdělávací program Seeds for the Future pořádá společnost Huawei už šestnáctým rokem.

V České republice se koná od roku 2016 a pravidelně nabízí studentům možnost rozvíjet své nadání pod vedením špičkových expertů v oblastech nejmodernějších technologií.

Programem prošla už více než stovka českých vysokoškoláků. Pro všechny účastníky, kteří program úspěšně dokončí, je k dispozici platforma, v rámci níž se studenti mohou účastnit dalších společných aktivit.
fef465fc92aa4-obrazek.jpg