Co děláte ve chvílích, kdy vám není zrovna nejlépe? Jdete si zaběhat, jíte, spíte, nebo chcete jen sedět a spílat? Máme pro vás tip na účinný balzám na duši. Vezměte do ruky pero, v zásuvce psacího stolu najděte kus papíru a pusťte se do psaní.

Možná si teď vzpomenete na léta již minulá, kdy jste se ze svých šrámů na duši jednoduše potřebovala vypsat. S tužkou a kouskem papíru jste psala dopisy, záznamy do deníčku nebo verše. A jestliže jste pojala pocit, že vám to skutečně pomáhá, nemýlila jste se. Vědci to nyní přinesli černé na bílém, jako první o tom informoval deník Daily Telegraph.

Podle amerických vědců psaní poezie, ať už pozitivně nebo negativně naladěné, může výrazně prospět duševnímu i fyzickému stavu člověka. Při psaní veršů totiž dochází ke zvýšení činnosti centra majícího na starost sebekontrolu. Naopak část mozku, která je zodpovědná za emocionální zmatky, bývá utlumena, a v důsledku toho dochází k potlačení negativních pocitů, jako je úzkost, strach, smutek či nervozita.

A protože zmíněné emoce způsobují řadu psychosomatických chorob (neurózy, bolesti hlavy, nevolnosti, únava), lze očekávat, že se zlepšení duševního stavu pozitivně odrazí také na stavu fyzickém.

„Zdá se, že to působí na naše úzkosti. Asi je to i důvod, proč si tolik lidí píše osobní deníky a skládají texty k písním,“ prohlásil Matthew Liberman, americký neurolog z Kalifornské univerzity.

Odborníci, kteří se účinky psaní veršů na lidskou psychiku zabývali, nyní chtějí tyto poznatky využít k vytvoření terapií na odbourávání sociálních fobií. Tvorba poezie totiž člověku umožňuje převzít vyšší kontrolu nad svými emocemi.

Píšete si deník či poezii, nebo si myslíte, že je to výhradou dospívajících školaček?