Potomci Dany a Libora dělí pětiletý věkový rozdíl. Jim to zpočátku přišlo, že se nejedná o velký odstup, ale zjistili, že dcera to tak nevnímá. S bratrem si totiž moc nerozumí. Nedávno podle jejich slov na něj začala i žárlit. Rodičům si začala stěžovat, že se více věnují právě mladšímu bratrovi a nemají už čas na ni. Ti se snažili dceři vysvětlit, jak se plete, ta to však odmítala. PhDr. Alexandra Machková, klinická psycholožka, psychoterapeutka z TH kliniky si ovšem nemyslí, že se musí jednat zrovna o dětské soupeření o přízeň rodičů. „V popředí prožívání dívky nemusí být žárlivost na mladšího bratra, ale skutečnost, že se nachází v jiném vývojovém období, než mladší bratr. Tudíž každé dítě má jiné potřeby, zájmy, ale i touhu zažívat volnočasové aktivity adekvátně vývojovým aspektům.“
Dana s Liborem tedy vyzkoušeli jednu věc, kterou jim doporučila jedna jejich známá. Fígl spočívá v tom, že s každým dítětem tráví rodiče odděleně jeden den v měsíci.
„Aplikujeme to poslední tři měsíce. Vždy si vyčleníme víkend, kdy se s manželem věnujeme pouze jednomu z našich dětí. Druhé je vždy u mé matky či tchyně, která se zase věnuji jemu. Funguje to perfektně. Vždy se zeptáme, co by si naše dítko přálo dělat, většinou veškeré jeho sny plníme. Je to příjemné a vlastně i pohodlné. Od té doby je dcera spokojená, nenamítá vůbec nic, naopak se vždy těší opět na svůj den, který bude trávit jen s námi.“ Přístup rodičů oceňuje i PhDr. Alexandra Machková. „Rodiče, Dana a Libor hezky zachytili stesky dcery, zrale a kompetentně nastavili možnosti, které jsou pro obě děti přijatelné a přínosné. Celkový přístup rodičů k oběma dětem považuji za velmi dobře zvládnutý. Je potřeba ocenit míru empatie rodičů směrem ke starší dceři, která byla schopna hovořit o svých přáních a potřebách. Lze předpokládat, že děti žijí v prostředí, kdy dívenka nemá obavu ventilovat své postoje. Rodiče jsou kompetentní, citliví a zároveň kreativní.“
„Doporučila bych také společný čas pouze pro rodiče, neboť partnerský vztah je vhodné také „zalévat jako květinu“ a neodkládat ho do krabice „jako nevyžádaný dárek“. Vychováváme modelem a děti zrcadlí naše pocity, postoje, způsoby chování a jednání. Pokud jsou rodiče spokojeni, jsou schopni vzájemného respektu a úcty, pestrost ve vztahu, vnímají to také děti, které mají velice dobře nastaveny „radary“, co se kolem nich děje,„ radí PhDr. Alexandra Machková, klinická psycholožka, psychoterapeutka z TH kliniky. |
Čtěte také:
- Příběh: Dcera Martina mi porodila druhé dítě
- Příběh: „Prý jsem špatný rodič, když s dcerou (18 let) rozebírám její sex,“ stěžuje si Jana
- Jdu na potrat aneb Co obnáší interrupce
Nový komentář