Často slýchám, jak ženy tvrdí, že nesportují proto, že mají příliš velké poprsí. Je to ale jen výmluva. V dnešní době, kdy jsou k dispozici dokonalé funkční sportovní podprsenky, může sportovat každá žena. S dobrou podprsenkou může dělat všechny sporty včetně běhání, o němž si vyvinutější ženy myslí, že je pro ně naprosté tabu,“ říká Jana Havrdová, prezidentka Svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, a přidává osobní zkušenost. „Většina žen, které kojily, si jistě pamatuje život s velkými prsy. Při každém poskoku si prsa automaticky podržíte, aby „neposkakovala“, při cvičení jógy máte zase v obrácených pozicích (např. svíčka), pocit, že vás vlastní poprsí udusí. Osobně to znám velmi dobře, po třech dětech a téměř sedmi letech kojení mi aktuálně zůstala prsa o velikosti 70 F.“

Základem je dokonalá sportovní podprsenka
Klasický top bez kostic si můžou dovolit jen ženy s menšími prsy. Pro větší velikosti jsou vhodné speciální sportovní podprsenky. A v čem se liší od těch běžných? „Sportovní modely mají široká ramínka a vysoký plný střih. Bradavky jsou vždy chráněné jemnou výztuží a šíře zapínání počítá se zátěží. Sportovní podprsenky jsou vyrobeny z funkčních materiálů pomáhajících odvádět pot od těla, často mají v oblasti hrudní kosti systém odvětrání, který brání nepříjemnému zapocení. Chrání záda, šetří ramena, a to nejdůležitější, rozloží váhu prsou do středu zad, a tím pomáhají ke správnému držení těla. Proto by také měly mít možnost křížení ramínek. Díky tomu mají prsa i při běhání pevnou podporu a drží pevně u hrudníku,“ vysvětluje Helena Konarovská ze společnosti Le Chaton, která u nás patří k největším odborníkům na dámské prádlo. Jen pro zajímavost – nápad založit firmu specializovanou na dámské prádlo dostala před více než 15 lety ve chvíli, kdy nemohla v obchodech sehnat podprsenky a plavky pro větší poprsí…

Vsaďte na kostice
„Pokud chce mít žena stoprocentní jistotu správného výběru sportovní podprsenky, měla by zajít do specializovaného obchodu s prádlem a zkoušet, zkoušet, zkoušet…, aby se cítila komfortně jak při výskoku, tak třeba při sbírání míčků na kurtu,“ říká Helena Konarovská. Důležitý je hlavně pevný obvod kolem hrudníku a správná hloubka košíčků. Pokud jste dobře vybraly velikost, prsa drží pevně a pohyb je komfortní a bezproblémový.

A jestliže řešíte otázku, zda zvolit sportovní podprsenku s kosticemi, či bez, Helena Konarovská má jasnou odpověď. „Každá žena má jinou citlivost kůže a váhu prsou, i když mají stejnou velikost. Pokud ženám nevadí cítit pevnost obvodu, vždy doporučuji kostici. Lépe zpevní váhu prsou a udrží je ve správné výšce. Bezkosticová podprsenka se může zdát pohodlnější, ale vždy „pustí“ prsa při sportu níž nebo je více přitlačí k tělu, a prsa se tím pádem nenacházejí v přirozeném tvaru.“

Zakažte si hrbit se a prsa schovávat
„Pro ženy s většími prsy platí – větší váha na hrudníku a špatné držení těla často způsobují bolesti zad. Ženy proto musí hlídat své držení těla po celý den, nejen při sportu... Navíc každý člověk vypadá lépe (mladší a optimističtější), když stojí hezky rovně, a ne se svěšenými rameny a „hrbem“ na zádech.“ říká Jana Havrdová. Právě ženy s velmi vyvinutým poprsím mají podle ní sklon hrbit se a schovávat prsa. Zkracují se jim tak prsní svaly a přední hlava ramenního svalu, uvolňují se mezilopatkové svaly. „Proto je důležité tyto svaly posilovat a prsní a přední hlavu ramenního svalu protahovat,“ upozorňuje Jana Havrdová a přidává rovnou dva cviky, které se dají dělat kdykoli během dne.

Vyzkoušené cviky Jany Havrdové:
Cvik č. 1 - Posilování prsních svalů
V sedě nebo ve stoje se vytáhněte za temenem hlavy do výšky, ramena zasaďte dozadu a dolů. Spojte si dlaně v oblasti před hrudní kostí, předloktí držte rovnoběžně se zemí. Dlaněmi tlačte proti sobě po dobu 10 sekund a následně uvolněte. Opakujte 5x.



Cvik č. 2 - Po posilování následuje protažení
Paže upažte, pokrčte v loktech, nadloktí jsou rovnoběžně se zemí, lokty v úrovni ramen. Vaše paže tvoří tvar pomyslného svícnu. V této poloze zatlačte pažemi dozadu a vydržte po dobu 3 nádechů a výdechů. S každým dalším výdechem se pokuste zatlačit paže více vzad. Cvik můžete také rozvinout pohybem paží ve svícnu směrem vzhůru (dlaně míří k sobě a nad hlavu) a následně zpět. Opět opakujte 5x.



Tajný tip: Před sportovní aktivitou si oblast pod a mezi prsy ošetřete dětským pudrem. Předejdete tak nepříjemnému pocení a následným vyrážkám.

Zdroj: Český svaz aerobiku a fitness FISAF.cz

Reklama