Daniela si svých patnáct kil navíc nabrala nenápadně. Tu jí zbylo kilo po vánočních hodech, tu se nezbavila posledních třech po porodu dnes osmileté dcery, další kilo se přičetlo, když si zlomila nohu a nějaký čas nemohla moc chodit a taky si užívala před televizní obrazovkou s miskami svých oblíbených pochoutek. Po pravdě řečeno, dlouho ji to moc nezneklidňovalo. Říkala si, když budu chtít, zhubnu. A čas od času se do toho skutečně dala, shodila pár kil a zase se vrátila ke svému životnímu stylu. A posléze i na váhu před počátkem hubnutí. 
 

"Jenže, zatímco ve dvaceti nebyl problém shodit 4 kila za měsíc bez větší dřiny, o deset let později mi to šlo hůře a dneska je to zase těžší," popisuje šestatřicetiletá Daniela. Letos na jaře se rozhodla, že zhubne a ne o nějaká dvě tři kila, ale chtěla shodit rovnou těch patnáct, která ji dělí od vysněné váhy. Neměla nereálné představy, pokud jde o rychlost hubnutí, počítala s tím, že se jich nezbaví dřív, než nastane konec roku, a byla ochotná se smířit i s tím, že zhubnutí o patnáct kilo je práce na celý rok a že tedy v nových plavkách se předvede až příští léto. 
 

"Jenže mě zaskočilo, jak pomalu mi hubnutí jde," přiznává. Daniela ubrala na jídle, přidala na pohybu a čekala velký třesk. Ten se však nedostavil. Kila, která ještě před několika lety po podobné změně životního režimu valem mizela, se letos držela jako klíště. Nakonec se dala na ústup, ale Daniela se kvůli tomu začala skutečně výrazně omezovat v jídle a ač vydržela už skoro půl roku, sama přiznává, že neví, zda tomu tak bude i nadále.  "Na to, abych více sportovala, ovšem nemám čas ani peníze," tvrdí. 
 

Důvody? Našly by se hned dva hlavní:
 

1)  jo-jo efekt: 
 

Za jo-jo efekt mohou Danieliny opakované pokusy o hubnutí, po nichž se jí kila pravidelně vracela zpět. "Stává se to, když někdo hubne třeba pomocí drastické diety, kterou pak nevydrží do nekonečna. Nakonec se pustí do pořádného jídla, tělo všechno uloží a tuk postupně nahrazuje původní svaly," popisuje mechanismus vzniku Iva Málková, psycholožka a zakladatelka společnosti Stop obezitě. Podle ní je proto mnohem lepší změnit životní styl postupně, mírnějším tempem, ale zato natrvalo. 
 

 2) věk: 
 

Jistě, Daniela není žádnou věkovitou stařenkou, ale už po třicítce se metabolismus zpomaluje a tělu stačí k fungování méně energie. Jednoduše řečeno, kila přibývají podstatně snáze, ať se nám to líbí nebo ne. Převedeno do řeči čísel, dá se říci, že každých deset let by měl průměrný denní energetický příjem klesnout o 500 kilojoulů. Jinak se nám každý rok připíší k původní váze zhruba dvě kila.