Jsou elegantní, prostorné a mají šmrnc. Křtily se šampaňským z rukou osmdesátiletého Vladimíra Krajňáka, tatranské lyžařské legendy, která pamatuje všechny tři dosavadní lanovky, a zástupce investora Igora Rataje. Zdejší pozemní lanovka byla postavená v roce 1908, její trať měří 1937 metrů a překonává výškový rozdíl 247 metrů. A je o ni mezi turisty obrovský zájem, nutno ještě dodat. V letošní letní sezoně prošlo turnikety lanovky přes dvě stě tisíc turistů, z nichž byla dobrá polovina z Čech.

 

Počátky – od osady k osadě
Přenesme se do Vysokých Tater na začátku 20. století. Starý Smokovec je nejvýznamnější tatranskou osadou na úbočí hor, kde jako houby po dešti vyrůstají sanatoria a vily movitých uherských průmyslníků a společenské smetánky. Všechny návštěvníky ovšem trápí problém špatného dopravního spojení ke stanicím tehdejší košicko-bohumínské dráhy. Také na opačnou stranu to bylo pořádně do kopce, nad Starým Smokovcem se vypínal mohutný Slavkovský štít. Na nedaleké výšině, lesnatém hřebenu, vznikla koncem 19. století malá osada Hrebienok, která se stala oblíbeným výletním místem smokoveckých rekreantů. Není tedy divu, že na samém počátku 20. století osadníci a turisté zatoužili po nějakém vhodném dopravním prostředku, který by je ze Smokovce pohodlně vyvezl na Hrebienok.

Dočkali se
Už od osmdesátých let 19. století se objevují neúspěšné projekty na zavedení železniční dopravy do tatranských osad. Odvážlivci, kteří se zásadně zasloužili o stavbu úzkorozchodné elektrické železnice, byli popradští podnikatelé Viliam Krieger a Vincent Matejka. Nejprve však přišel ke slovu elektrobus, jakýsi trolejbus, jehož 11 km dlouhá linka v horském prostředí byla v roce 1904 skutečně světově jedinečná. Nicméně z technických a praktických důvodů byla nakonec linka po dvou letech uzavřena a oba podnikatelé napnuli své síly k vybudování úzkorozchodné elektrické železnice, která slibovala lepší dopravní a ekonomické výsledky. A tehdy se již v podnikatelských úvahách obou pánů objevuje ozubnicová železnice ze Starého Smokovce na Hrebienok.

Rekonstrukce přinesla změny
A skokem pojďme rovnou do 21. století a vydejme se cestou na Hrebienok novým supermoderním vagonem. Díky němu se zkrátí cesta o pět minut, což asi není tak nejdůležitější, jako ta skutečnost, že vagony lanovky, které společnost Tatranské lanové dráhy dovezla z Bernu, jsou téměř celé prosklené včetně střechy, a umožňují tak maximálně dobrý výhled, což značně přispěje ke komfortu cesty turistů před anebo po náročném tatranském výstupu. Do každého vozu se vejde 160 lidí, zatímco těmi starými mohlo cestovat jen 128 turistů.

Bezpečnost a ekologie
Po rekonstrukci pozemní lanové dráhy na Hrebienok pohání lanovku v horní stanici nový, ekologičtější a především tišší motor. Zabezpečovací systém celé trati ze Starého Smokovce na Hrebienok splňuje nejpřísnější kritéria na bezpečnost cestujících, za kterou ručí dodavatel této technologie, známý rakousko-švýcarský koncern Doppelmayr/Garaventa.

Byla jste někdy na dovolené ve Vysokých Tatrách? Anebo se tam teprve chystáte?  

TÉMATA:
ZAHRANIČÍ