Když dojde k poklesu hladiny vápníku v krvi, tělo si ho vezme z kostí a ty jsou pak náchylnější ke zlomeninám. O potravinách bohatých na vápník se obecně ví, jsou to mléčné výrobky, ořechy... Je třeba také vědět, že některé potraviny vstřebávání vápníku naopak snižují a zabraňují jeho absorbování, ke kterému dochází v tenkém střevě. Víte, které to jsou?

Mezi tyto potraviny patří strava bohatá na oxalát (špenát, kakao, čokoláda, rajská jablíčka, rebarbora, rybíz, angrešt, černý čaj) nebo vlákninu, které ve spojení s vápníkem tvoří nerozpustné sloučeniny a snižují tak jeho vstřebávání střevní sliznicí. K tvorbě nerozpustných solí v trávicím traktu dochází také při nadměrném přívodu fosfátů. Ty nalezneme v některých druzích masa a ve sladkých nápojích. „Zde je velmi nebezpečné nejen nekontrolované pití  sladkých limonád u dětí, ale i časté návštěvy tzv. fast foodů. Tyto potraviny obsahují velké množství konzervačních látek a tedy hojné množství fosfátů,“ říká MUDr. Jana Čepová. Neznamená to, že žádnou z výše uvedených potravin nemůžeme jíst, ale není vhodné je konzumovat bezprostředně po sobě. Vstřebávání vápníku brání také přemíra alkoholu, cigaret, kávy, černého čaje, tavicí soli v tavených sýrech a obecně  přemíra soli.

Černý čaj je jednou potravin, která brání vápníku vstřebávat se střevní sliznicí.

Vstřebávání a ukládání podpoří vitamíny K2 a D3
Konzumace potravin bohatých na vápník není garancí toho, že kosti nebudou trpět jeho nedostatkem. Nezáleží jen na jeho absolutním obsahu, ale také, i na biologické dostupnosti, tedy vstřebatelnosti z dané potraviny. Ta je nejvyšší v tvrdých sýrech typu ementál nebo parmezán, vysoká v ořechách nebo máku a relativně nízká v zelenině. Celému procesu absorbování vápníku dochází v tenkém střevě a vše je závislé na přítomnosti vitamínu D, který zvyšuje vstřebávání vápníku ze střev a vitaminu K2, který směřuje vápník přímo do kostí a zubů. Spolu se zdravým a vyváženým jídelníčkem, s podporou vitaminových doplňků nejen v zimních měsících, tento zdánlivě složitý proces získání a udržení správné hladiny vápníku lze zvládnout.

Pozor na různé diety
Problémy s nedostatečným příjmem vápníku mají i lidé, kteří dodržují různé nevyvážené redukční diety, kde často chybí nějaká živina, minerál nebo vitamin. Riziková je i vegetariánská strava. Málokterý člověk si dokáže v takovémto jídelníčku zajistit dostatečný příjem vápníku. Stejně tak je nesprávná kaloricky náročná strava, kde není zajištěn vyvážený příjem živin, ale převládá nadbytečný příjem cukrů nebo tuků nebo již zmíněných bílkovin. U nadšenců posiloven a obdivovatelů mohutných svalů často dochází k vyššímu příjmu bílkovin, než je pro lidské tělo běžné, což opět zhoršuje metabolismus vápníku.

Tip: Biomin Vitamin K2 + Vitamin D3 je čistě přírodní doplněk stravy s obsahem vitaminu K2 a vitaminu D3, které přispívají k mineralizaci kostí, udržení normálního stavu kostí a zubů a k udržení normální funkce imunitního systému. Bez lepku a laktózy. Vhodný pro dospělé. Koupíte na www.apotek.cz  za 455 Kč – 60 tobolek. www.jsemstalekost.cz

TIP: Doplněk stravy OVOVITAL od Biominu je čistý přírodní vápník získaný z vaječných skořápek. Mikronizovaný vápník je pro naše tělo ideální, protože jeho částice jsou dostatečně malé, aby se přes tenké střevo dostaly do celého organismu. Takto vyrobený vápník je zcela bez chemických a pomocných látek, proto zejména při dlouhodobém užívání nezatěžuje organismus a má o 30 % vyšší vstřebatelnost než uměle vyráběný vápník. Přípravek je balený v tvrdých želatinových tobolkách, které jsou rovněž přírodní a bez pomocných látek. Výhodou je, že se snadno polykají. Koupíte na www.apotek.cz  za 149 Kč – 60 tobolek. Více informací na: www.jsemstalekost.cz

Co omezuje vstřebávání vápníku?

  • vláknina
  • vysoké množství soli
  • tavicí sůl (např. v tavených sýrech)
  • kyselina fosforečná v kolových nápojích
  • přemíra alkoholu, cigaret
  • přemíra kávy
  • fytáty (některé obilniny - otruby)
  • oxaláty (např. špenát, rebarbora, černý čaj)
  • šťavelany (např. šťovík kyselý, špenát)

Množství vápníku na 100 g:

  • Mléko: 0,12 g
  • Tvaroh: 0,1 g
  • Jogurt bez tuku: 0,12 g       
  • Eidam (30 % tuku): 0,8 g
  • Ementál: 1 g
  • Mák: 1 g
  • Sardinky: 0,35 g
  • Lískové oříšky: 0,3 g

Více informací: www.jsemstalekost.cz
 

Reklama