Vánoční svátky bývají spojeny se zatěžkávací zkouškou naší pevné vůle a odhodlanosti dodržovat zásady zdravého stravování.
Sváteční stůl, který se prohýbá pod množstvím všelijakých laskomin a dobrot, je opravdu velkým pokušitelem.
Jistě, kromě tácků s vánočním cukrovím, mísy salátu a dozlatova opečeného kapra máme ještě hezky naaranžované ovoce korunované ananasem, ale přiznejme si otevřeně, že těch nezdravých věcí je tam přece jen poněkud více.
Většina svátečních jídel tak útočí nejen na naši tajli, ale vystavuje naše zdraví pořádné zatěžkávací zkoušce. Není ale nutné, abychom i v tomto období stoprocentně zachovávali asketické dodržování zásad správného stravování.
Samozřejmě, že si můžeme dopřát nějaký ten hříšek, a bez výčitek si pochutnat na všem, co se naskýtá. Měli bychom toto své konání ale činit s rozumem a hlavně s mírou.

Především lidé, trpící nějakou poruchou či onemocněním zažívacího traktu a lidé obézní by se měli o Vánocích držet trochu zpátky a nepropadnout nezřízenému obžerství. To by se jim totiž mohlo pořádně nevyplatit a místo pokojného užívání radostí v kruhu rodinném, by mohli skončit například se žlučníkovým záchvatem v nemocnici.
Ale ani pro ně to neznamená, že jsou nuceni místo výborného bramborového salátu konzumovat při štědrovečerní večeři například bramborovou kaši.
Stačí, když se při přípravě pokrmů budou řídit pravidly, díky kterým si mohou zdravě a bezpečně pochutnat.
Bramborový salát se dá ochutit například bílým jogurtem místo majonézy, případně můžete poměr majonézy a jogurtu namíchat 1:1.
Lidé s vysokým obsahem cholesterolu a s onemocněním žlučníku by se měli vyvarovat přílišného obsahu tuků, vajec a uzenin.

Velkou pozornost musíme věnovat též smažení.
Je jasné, že bez smaženého kapra či řízku se málokterá štědrovečerní večeře obejde, ale je třeba dbát, aby byl použit vhodný rostlinný olej, který nesmí být v žádném případě přepálený.
Ani mlsání cukroví nemusí lidé, kteří mají nějaké omezení, vynechat.
Obézní lidé by ale měli dát přednost takovému, které neobsahuje příliš mnoho tuku a cukru. Vhodné jsou pro ně například sněhové pusinky, či různé druhy nepečeného cukroví, které jsou připravené třeba z ovesných vloček, hořké čokolády či sušeného ovoce.

V žádném případě bychom během Vánoc neměli zanedbávat ani pitný režim.
Vhodným nápojem může být třeba minerální voda Poděbradka, která podporuje zdravé zažívání a metabolismus. Vzhledem k tomu, že obsahuje důležité minerály, jako např. hydrogenuhličitany, draslík, vápník, hořčík, jód či fluór, příznivě působí na všech stupních trávicí soustavy.
Pomáhá při štepení tuků a bílkovin a ke zlepšení látkové přeměny cukrů.