Řeč je schopnost, která je rezervována pouze člověku. Je tím, co lidskou společnost odlišuje od společností zvířecí – lidé se mezi sebou dokáží komplikovaně dorozumívat o různých, i zcela abstraktních věcech.
Na řečové komunikaci se podílí celá řada orgánů – několik různých center v mozku, hlasivky, orgány dutiny ústní (zuby, jazyk, patro, rty), plíce a hrtan.
Řeč je komplikovaná záležitost; děti se rodí s dispozicemi k tomu, aby brebentily jedna radost, ale je třeba tuto jejich dispozici rozvíjet a pěstovat, zejména, dokud jsou děti malé. Pokud v dětství vzniknou poruchy vývoje řeči, které se zavčasu neodstraní, omezují člověka ve společenských vztazích, mohou být zdrojem posměchu a komplexů a přinášet problémy v práci.
Proto je dobré věnovat vývoji řeči vašeho dítěte pozornost a v případě, že něco není v pořádku, zavčasu vyhledat odborníka.
Jaký je správný vývoj řeči?
Prvním hlasovým projevem dítěte je křik – to je ale vrozený, nepodmíněný reflex. O něj si nemusíte dělat starosti.
4.-6. týden: Broukání; Hlas miminka využívá různé souhláskové shluky.
6. měsíc: Kolem šestého měsíce dítě začíná užívat další zvuky, a to ty, které se tvoří rty a přední částí jazyka („blm“).
7. měsíc: Dítě se pokouší opakovat slabiky, které slyšelo („baba“, „tata“).
8. měsíc: Rozvoj opakování jednoduchých slov a slabik (obvykle) po matce. Miminko žvatlá.
10. měsíc: Miminko opakuje slova, která pro něj mají citový význam (pozitivní či negativní); také si hraje s mluvidly – špulí ústa, frká rty, otevírá a zavírá pusu.
1 rok: Dítě tvoří samo základní dvouslabičná slova, rozumí jednoduchým pokynům a reaguje na ně („udělej paci-paci“, „ukaž, jak jsi veliký“).
1,5 roku: Dítě tvoří jednoslovné věty; svůj projev doprovází živou gestikulací a mění zabarvení hlasu.
2 roky: Pokračuje rozvoj slovní zásoby (asi 50 slov), obtíže vznikají při vyslovování delších nebo artikulačně těžších slov. Je důležité dítěti v tomto věku neustále opakovat správnou podobu slova, které mu dělá potíže, a také pojmenovávat všechno, s čím se dítě setká.
2,5 roku: Období, které by se dalo pojmenovat „Co je to?“; dítě skládá slova za sebe a vznikají slovní spojení, která pro ně mají jednoznačný význam – dítě vyjadřuje, co se v jeho okolí děje („táta pá“, „auto tů“). V tomto věku dítě užívá nesprávných gramatických tvarů (slovesa v infinitivech, podstatná jména v nominativu), které je nutno opravovat, aby se nefixovaly.
3 roky: Období otázky „Proč?“; v tomto období se řeč dítěte vyvíjí velmi svižně. Neustálým dotazováním si dítě rozšiřuje slovní zásobu a poznává rozdíly (malý-velký). Zvětšuje se množství vyslovovaných slov a krátkých vět, dítě také lépe artikuluje a troufá i ni na těžší slova. Často mluví samo s hračkami či objekty, učí se vést dialog. Úroveň řeči tříletého dítěte se odvíjí od vyspělosti řeči jeho okolí a od toho, jaká péče je mu věnována.
4 roky: Dítěti se velmi rozšiřuje slovní zásoba, ovládá asi 2000 – 2500 slov. Již užívá větných celků, používá i výrazové prostředky, recituje básničky.
Od čtvrtého roku věku dítěte sledujeme jeho schopnost vyslovovat správně jednotlivé hlásky. Ty se postupně zdokonalují v závislosti na vývoji jemné motoriky a artikulačních schopnostech. Kolem čtvrtého roku by už dítě mělo správně užívat měkčené hlásky Ď, Ť, Ň, hlásky K, G, sykavky a hlásku L. Nejpozději se dítě naučí vyslovovat R a Ř.
Před nástupem dítěte do školy by jeho výslovnost měla být v pořádku a korektní.
Nový komentář
Komentáře
je to pravda,mám dceru rok a půl a tvoří jednoslovné věty
no taky je mi divný, že až tak pozdě by se mělo začít ptát, co a jak a proč... malá taky povídá jak dlouho, teď jí jsou dva roky a v klidu přezpívá a převypráví pohádku..
Jo a ještě jeden postřeh - zcela proti mým zkušenostem a znalostem naprosto normálně požívá písmenko R.
S tím "co to je" mi to připadá nějak pozdě. Malej se bezpečně ptal už někdy kolem 15týho měsíce a to spíš před, než po. A věty typu "auto tůtů" taky plácá už nějakej čas. A je mu necelých 19měsíců. Lidi oslovuje správně (mami, tati, dědo...), má snahu vyprávět - což je někdy o nervy napochopení a poslouchání. A 50slov? Obávám se, že jich ta malá příšera zná a používá mnohem víc.
medved: hm, tak to náš malej "co je to" říct neumí, pouze ukazuje a vydává skřeky.
no to teda nevim, jestli je obdobi co to je ve 2,5 letech...nase mlada ma 15 mesicu a ma to uz dobre dva mesice...na otazku co to je odpovidam 150x za minutu :-)
My jsme se synem začali chodit na logopedii až v jeho 10 letech. Dělalo mu problém ř. Žili jsme v zahraničí, tak to ř dlouho nepotřeboval. Je lepší začít s nácvikem správné výslovnosti dřív a nespoléhat, že dítě z toho "vyroste". Také je dobře se poradit s několika logopedy.
Dceři jsou 3 roky, neumí l, r, ř, tak jsem ráda, že můžu být ještě v klidu. Jinak mluví od rána do večera, až se jí někdy ptám, jestli jí nebolí pusinka.
Pěkný článek, já u svých dcer žádné problémy neměla, obě brzy mluvily správně. Ale dcera sestřenice ještě v 6 letech mluvila naprosto nesrozumitelně, po 2 měsících na logopedii se neuvěřitelně zlepšila, od 7 let šla do školy a nyní je na víceletém gymplu.Opravdu to s intelektem nesouvisí!!
Je to hezky rozepsané... akorát můj prcek má období "Co je to?" od 20ti měsíců. Tvoří větičky a dokonce mi minule stylem - ruku, utíkal, bác, bolí, ruka, koukej, víš? - vyprávěl, jak venku spadl a odřel si ruku :-)
když si vzpomenu jak mluví muj 2,5 letý syn,tak se kolikrát musím smát,jak to vubec vymyslí,když se třeba táta chystal do nemocnice na vyšetření tak odcházel a Kubík se ptá :tati kam deš? a tatka mu odpověděl,do nemocnice,a Kubík na to : ty ši blázen a kývá hlavou :o))) to je mi k smíchu,ale když pak za rohem slyším když mu něco spadne a řekne KU.VA tak to se mi chce brečet :o(
Moje dcerka říká R od svých dvou let, tak snad to bude vše OK.
Mé první "R" bylo v 5 letech, ve slově traktor
já se ř naučíla den před školou,mamka mi řekla že jinak půjdu do první den v teplákách a já sama do hodiny došla s ř
oba moji synové měli problém s r a ř...s oběma jsem chodila na logopedii, s oběma to po nějaké době vzdala a oba se to časem naučili sami
moje dcera ve třech letech používala slova max. dvouslabičná a většinou se vyjadřovala pomocí zájmen (podej to - tam - chci - ta..). Nikdy se nepoužila dotazy typu Proč?. Ono jí bylo všechno jasný a víc ke komunikaci nepotřebovala. Nakonec se "rozkecala" ve školce a pár hlásek jsme doladili na logopedii.
Každé dítě je individualita a nemá cenu se trápit, že dvouletý sousedů Pepíček už umí básničku o pěti slokách a to naše nemehlo nic. Mimochodem - s inteligencí dítěte tenhle vývoj nemá nic společného.
Pěkný článek.Mám taky holku a má 5 a ještě trochu šišlá.Ona umí všechny písmena,ale některé neumí požívat ve slovech.
Je to tady pěkně rozepsané
My jsme chodili také na logopedii. Musím říci,že já si na šišlání nepotrpím, zato bývalá tchyně se v tom vyžívala, až jsme se kvůli tomu pěkně pohádali. Protože na jedné straně jsem dceru učila správně mluvit sykavky a r,ř, na druhé straně na ni tchyně neustále šišlala, jak kdyby se právě narodila.
ja chodila na logopedii
a je to v pohode