Jsem nanejvýš tolerantní, co se víry týče. Ať si každý věří v co chce a v jakého boha chce.
Myslím, že kdo opravdu víře škodí, jsou náboženští fanatici. Nebudu se o nich rozepisovat, všichni víme, o co jde.
Vadí mi církev jako taková. Zastávám názor, že by u nás měla být odluka církve od státu, jako je tomu v mnoha jiných zemích v Evropě a Americe. Nevidím ani jeden důvod, proč by měla být církev placena z mých daní a daní mých spoluobčanů.
Církev by měla být obecně prospěšná a dobročinná. Věřící by si měli platit své „panáčky" sami. Naše daně se dají využít určitě lépe. Zkrátka, jedna věc je víra a druhá církev.
Hysteria
Děkujeme za zajímavý názor.
Také jsem zastáncem plné odluky církve od státu. Ale za dvou podmínek:
1. Stát vrátí církvím majetek, který jim v komunistické éře „znárodnil".
2. Věřící mohou přesně stanovenou část svých daní (nikoliv základu daně, ale přímo daní) odvést nikoliv státu, ale církvi. Církev se pak bude platit pouze z daní těch, kteří chtějí - ostatně tito lidé také v případě problémů nevyhledávají pomoc státních institucí, ale církevních chatrit a podobně... Tak to funguje, pokud vím, třeba v Německu.
Jinak řečeno, proč by se z mých daní měly platit státní orgány, kterým nevěřím? Třeba senát? Zastánci senátu ať si své „panáčky" platí sami :))).
Co si o odluce státu a církve myslíte Vy, ženy-in? A jaké máte zkušenosti s církví? Narazily jste někdy na náboženského fanatika? Jaké to bylo?
O svých zážitcích a názorech mi pište na redakce@zena-in.cz!
Nový komentář
Komentáře
Dášule:
ale že se to ten Zdeněk Nejedlý na českém národě podepsal!!
Měl by z tebe radost
Neměla bych ty jeho teorie brát tak doslova ale pokusit se vidět trochu dál než na špičku nosu.Ty věci, co jsi slyšela na partajních schůzích nebo na různých komunistických školeních bys měla krapet zrevidovat a pokusit se na problém podívat i z druhé strany
ivana.kuglerova: Uf, množí se mi překlepy, měla bych jít spát
. "Nádstavba" a "nechala"...
Add placení církevních aktivit státem - formou grantů, jako jakékoliv jiné neziskovky (církví zřizované hospicy, sociální služby a pod.), formou dotací na údržbu kulturních památek a pod. - to ano, ale aby stát platil faráře? Proč? Církev by měla být finančně nezávislá na státě stejně jako je stát politicky nezávislý na církvi.
Věřící si musí zvyknout, že být členem církve není jen o tom, že si občas zajdu do kostela, ale že to vyžaduje i aktivní spolupodílení se na životě církve - když nemám peníze, tak formou osobní účasti, pomoci, a pod., nebo nemám-li čas, tak formou finančních darů - nejlépe obojí v rozumném poměru.
Společenství, to není jenom kostel a pak možná ještě na pivko do hospody, nebo někam na kafíčko... To znaméná investovat, dávat... Z mála, ze sebe, ze svého času... Příliš jsme si zvykli jenom brát. Církev je tu pro nás, ale i my bychom tu měli být pro církev. Protože církev, konec konců, jsme my.
Dášule: Tohle je na dloho
. Zkusím stručně zareagovat:
. A vracet by se, když už, mělo samozřejmě všem - nejen ŘKC - ostatně církve o to usilují vcelku společnými silami...
1. Jsem stopro pro, aby si kdokoliv mohl volněji vybírat, do čeho vrazí jisté procento svých daní - nejen věřící. Takže klidně i na kulturu, sportovní spolky... Atd.
2. Osobně jsem pro tlustou čárou za komunistickou minulostí a proti všem restitucím, ale když už se s tím začalo... Ale je nesmysl to tahat dál a vytahovat, co komu sebrala či nesebrala ŘKC - to by zas ŘKC mohla "vytáhnout" Josefa a husity
3. Žádný, ani světský ani církevní feudál nemakal vlastníma rukama. A na čích panstvích se s poddanými zacházelo hůř? Pro tohle tvé zobecnění bych ráda podklady, mé informace (třeba z ČČH) jsou trochu jiné...
4. Církevní sňatek - souhlas - ať je povinný úřední zápis a církevní sňatek je nádstavby pro ty, co chtějí.
5. Náboženství na školách - povinné určitě ne, volitelné bych nechyla - proč ne, kdo chce, ať chodí. Kulturní přehled - stopro ano.
K článku: u nás máme odluku od církve. není zde státní néboženství, nemáme z Boží milosti krále (předsedu Ústředního výboru strany, satrapu, jiného potentáta), nemáme povinné náboženství ve školách atp. To, že církevní činovníci jsou placení státem je vesměs následek toho, že stát odmítá restituci církevního majetku jako celku, takže když má církev kostel, který padá na hlavu, povinnost starat se o kulturní památku podle regulí... ale není k tomu ten les, pole, pivovar, který by na opravu vydělal, tak chápu, že stát platí faráře, protože církevnímu okrsku dluží trochu víc. Na druhé straně už zaprvní republiky stát za určitých podmínek vydržoval faráře tam, kde by je neuživil výnos farnosti. Na třetí straně, nikdo nebrání jednotlivým církevním institucím (kláštery, školy, starobince, fary, cojávím), aby se o restituci svého majetku zasadily samy, což některé kláštery už udělaly. Kardinál Vlk působí dojmem vrchního fundamentalisty jedné strany, příslušní činitelé (asi) ministerstva kultury jako fundamentalisté druhé strany. Navíc, interpretacemi Jiráska (kdo ho doopravdy četl?) odkojený národ pořád věřá na dobu temna a to, že církev, hlavně katolická, je jakýmsi nositelem zla a proč by tedy měla mít majetek.
dášule: stran daňových asignací (tedy dám část daní na církev/divadlo/psí útulek) souhlasím. Stran špatného zacházení s poddanými na církevních panstvích: prosila bych ocitovat relevantní prameny, jinak mi nezbývá, než řadit do kategorie Starých pověstí českých.
Pro Ivanu. Placení na církve v této podobě, o které píšeš, považuji za nespravedlivé vůči ostatním. Já také nemohu přispívat z daní třeba na divadlo nebo na knihovny. V podstatě to znamená, že zatímco ostatní budou platit do státního rozpočtu, část peněz, které tam patří půjde mimo a příjem do rozpočtu se sníží. Pokud se týče majetku, bylo by asi dobře se podívat, jak k tomu majetku církve přišly. Těžko vlastní prací. Je prokázáno, že na církevních a klášterních panstvích na tom byli poddaní většinou hůř než jinde. Předpokládám, že potom by církev ŘK taky vrátila to, co ukradla jiným církvím. To co navrhuješ je zvýhodnění jedné církve, protože jiné, které u nás jsou /znapř. evangelíci a pod./ tento přístup k majeku neměly. Církev je služba jako každá jiná. Ať je stát platí za to, co dělají místo něj - péče o nemocné, hospice, péče o památky, ale ostatní ať si platí věřící. Považuji za zbytečné všechny církve, ale u ŘK mi nejvíc vadí, že si jetě neuvědomila, že doba, kdy vysoká církevní hierarchie byla víc než vláda země, už skončila. ŘK církev si nepřipouští, že by měla mluvit jen do svých věcí a ke svým členům, a neplést se do zákonů zemí. Vadí mi i to, že zatímco na učitele jsou přesné tabulky a pokud škola vezme někoho navíc, poznají to na výplatách všichni, církev si rozhoduje o počtu kněží, které platí stát. Víru považuji za soukromou záležitost každého, za něco, o čem si každý rozhoduje a nesmí být proto ani vyvyšován ani naopak. Nesouhlasím s tím, že církevní sňatek je rovnocenný úřednímu. Úřední by měl být povinný, třeba jen jako zápis do matriky, církevní by měl platit jen pro církev. Tak jako úřední platí jen pro stát. Je to absurdní, když stát uznává církevní sňatky, ale církev státní ne. Výuka náboženství by měla odejít ze škol, ale jako součást jiného předmětu by se žáci měli dovídat o jednotlivých vírách objektivní informace.
16 důvodů,proč Bůh nemůže být jmenován Doktorem věd DrSc.
1. Má jenom jednu známou publikaci.
2. Ta je v hebrejštině.
3. Nejsou v ní odkazy na prameny.
4. Nebyla publikována v žádném časopise.
5. Mnozí pochybují o tom, ze ji napsal sám.
6. Je nutno přiznat, že je známa po celém světě - ale co dělal potom?
7. Jeho schopnost týmové práce je velmi omezena.
8. Ostatním vědcům se nepodařilo zopakovat jeho experimenty.
9. Nepožádal etickou komisi o souhlas s experimentováním na lidech.
10. Když se mu jeden pokus nevydařil, pokusil se zahladit stopy utopením pokusných objektů.
11. Jedince, kteří se nechovali podle očekávání, vyřadil z pokusného souboru.
12. Nechodil na přednášky - jenom vzkázal studentům, co si mají prostudovat.
13. Nechal za sebe učit svého syna.
14. První dva studenty vyhodil, protože se něco naučili.
15. I když má jen 10 požadavků, většina studentů v praktickém testu propadne.
16. Konzultace poskytuje jen velmi zřídka, a to ještě na vrcholku hory.
a....: tohle se dá číst dost různě.
*Kotě*: Tak tentokrát našim přátelům zde křivdíš
křižové výpravy ani inkvizice protentokát rozmázávány nebyly. Celé se to vedlo ve vcelku seriozním duchu, to zas musíš být k našim milým ateistům trochu shovívavější a ocenit snahu o poměrně smírnou komunikaci. Já ji tedy oceňuji
*Kotě*: a proč o těch ostatních neví?
*Kotě*: To je možné, ale zrovna v souvislosti s tímhle příspěvkem a debatou kolem něho bych to opravdu tak neviděla
Ťapina: za sebe je mi to ukradené, to byl naprosto empirický postřeh. Mnoho laiků o existenci nějakých dalších křesťanských církví téměř neví. Prostě církev rovná se katolická. Trvám na tom, že lidé to tak vnímají, setkávám se s tím na každém kroku a na tomto serveru neméně.
Nebo snad chceš tvrdit, že ti, co při slově generického slova církev okamžitě začnou předhazovat slova inkvizice, pálení čarodějnic, křížové výpravy a fanatismus v Polsku, mají na mysli adventisty sedmého dne?
*Kotě*: Když se řekne "církev", představím si pod tím hromadné označení všech organizací žijících z náboženství. A tak to jistě bylo i myšleno, ŽÁDNÁ církev by neměla být provázána se státními záležitostmi. Ale proč mě prostě u tebe nemůže překvapit, že to zase pochopíš jako osobní útok na svou církev a na svou osobu?
Slovní spojení "odluka církví od státu" je gramatická kravina.
man-mimo 110: ted si me, starucho, opravdu dostal
Jinak ten zaver debaty je zajimavy a Blueberry projevila neco vzacneho - pta se aniz by odsuzovala. Vim, spatne se vysvetluje jake to v podmorskem svete, kdyz jediny kontakt s vodou je v kohoutku, ale prijde mi to jako mily vstricny krok.
Coz se o nekterych jinych nize polozenych prispevcich neda rict ani pod vlivem THC
a....: Ja nejsem odmitava, ale proste na to nemyslim a nijak mi vira nechybi. Samozrejme, ze v neco verim, ale nema to s Bohem nic spolecneho.
Blueberry: Záleží to na tobě, dar dostane jen ten, kdo je k němu otevřený a ochotný jej příjmout
..pokud jsi vůči němu odmítavá...
triss: Dekuji za odpoved - takze to stejne nezalezi na mne osobne a nic s tim nenadelam, jestlize mi nekdo (neco) tento dar neda.
Blueberry: promiň, ale ode mě bez komentáře.
*Kotě*: Ale kdyz me by to strasne zajimalo! Takhle si rikam, ze mozna o neco prichazim, kdyz neverim, a proto bych chtela vedet, jak na to lidi prijdou!
Blueberry: dar víry je hluboce intimní záležitost. Nedivím se triss, že ho nechce veřejně propírat na ženském webu, navíc mezi hromadou netolerantních, zpozdilých reakcí. Ani já bych o tom jen tak mezi cizími lidmi nemluvila.
triss: napsalas všechno moc hezky, se vším se můžu jen ztotožnit
Nějak jsem dnes neměl čas. No co, pohádám se jindy