pregnancy

Čekáte miminko? Bezpochyby mu chcete dopřát to nejlepší, a proto jste se rozhodla ohlídat si svůj jídelníček. Žena-in ví, jak na to.

Jenže ono se to snadno řekne a hůře udělá. Co si budeme namlouvat, při ranních nevolnostech, které leckdy trvají až do večera, jste ráda, že do sebe dostanete alespoň něco bez ohledu na to, jak moc je dané jídlo zdravé. Hlavu vzhůru, i na tohle existuje lék.

V těhotenství nejíte za dva dospělé

Jeden z nejčastějších omylů se kupodivu netýká složení stravy těhotných, ale jejího množství. Sice jíte za dva, ale rozhodně ne za dva dospělé. Jíte za prcka, který v prvních týdnech měří sotva pár centimetrů. „Těhotné ženy by měly jíst asi o 10 až 15 procent více než normálně,“ upřesňuje nutriční terapeutka Dora Toulcová. Jídla se snažte rozložit do více porcí. Doporučuje se 5 až 6 denně.

Normální příjem ženy do 33 let by měl být v rozmezí 9 000 až 11 000 kJ, starší ženy by do sebe měly dostat o něco méně, tedy 8 500 až 10 000 kJ. To znamená, že budoucí maminky do 33 let by si měly dopřát jen o 900 až 1650 kJ více denně (nad 33 let je to 850–1500 kJ). To odpovídá zhruba dvěma rohlíkům či plátkům chleba s máslem a šunkou. „Nejlepší je rozpočítat si ten doporučený příjem na týden a držet se týdenního schématu. Protože se může stát, že jeden den sníte víc, protože jdete k rodičům na oběd a dáte si svíčkovou. Nebo je vám naopak nevolno a sníte méně, než byste měla,“ radí odbornice.

Nejdůležitější vitaminy a minerální látky:

  • Vitamin A. Zdroj: zelenina, zvláště pak mrkev. Dávejte však pozor na paštiky a játra, ty obsahují velké množství vitaminu A, který může vašemu miminku uškodit.
  • Vitamin B. Zdroj: maso, sýry, luštěniny, obiloviny
  • Vitamin C. Zdroj: citrusové plody, květák, brokolice, rajčata a špenát
  • Kyselina listová. Zdroj: listová zelenina, salát
  • Jód. Zdroj: mořské ryby, mořské řasy, maliny, rajčata
  • Železo. Zdroj: luštěniny, špenát, maso. Železo nacházející se v cereáliích a zelenině se nejlépe vstřebává, pokud spolu s ním jíte nějaké ovoce nebo zeleninu s vysokým obsahem vitaminu C.
  •  Vápník. Zdroj: mléčné výrobky, sýry
  • Hořčík.  Zdroj: semínka, kukuřice, listová zelenina, banány, fíky

Co rozhodně ne?

„V hodinách psychologie nám říkali, že když si někdo přijde pro radu ohledně stravování, nemáme mu říkat, co má jíst, ale máme říct, co jíst nemá,“  tvrdí Toulcová. Takže čeho byste se během oněch devíti lunárních měsíců měla vzdát? V první řadě jsou to všelijaké diety, které teď potřebujete ze všeho nejméně. Podle námi oslovené odbornice byste zkrátka neměla jíst to, na co nemáte chuť. Tělo si samo řekne, co potřebuje, a co mu naopak vadí. Jsou ale potraviny, kterých byste se měla vzdát, i kdybyste měla chuť sebevětší.

pregnancy

Těmto potravinám byste se měla vyhnout:

  • Mořské ryby. Přestože rybí maso je pro těhotné ženy důležité hlavně pro obsah jódu a omega-3 mastných kyselin, které jsou velmi významné pro rozvoj mozku a zraku dítěte, mořské ryby jako žralok, mečoun, tuňák, makrela by se na talíři objevit neměly. Mořské ryby (především ty jmenované) obsahují rtuť, toxický kov, který může způsobit vážné poškození nervového systému. Ostatní mořské ryby je třeba konzumovat s mírou, to znamená maximálně 300 gramů týdně.
  • Alkohol, cigarety a jiné drogy. Alkohol způsobuje nevratné poškození plodu a neexistuje žádný bezpečný limit pro jeho konzumaci v těhotenství. Stejně škodlivě mohou působit cigarety a drogy.
  • Káva, colové nápoje, sladké limonády, tonic. V současné době se stále diskutuje o (ne)škodlivosti kofeinu v těhotenství. Některé studie současně ukazují na možnou souvislost mezi konzumací kofeinu a potratem, nízkou porodní váhou či poruchami růstu. Káva a černý čaj navíc zabraňují vstřebávání železa, které je pro těhotné ženy důležité. Problém coly a sladkých limonád spočívá spíše ve vysokém množství prázdných cukrů než v množství kofeinu.
  • Měkké nepasterizované sýry. Feta, kozí sýr, brie, niva a některé další mohou obsahovat bakterie listeriózy. Člověk si jich ani nemusí všimnout, u většiny dospělých se nákaza projeví jen jako chřipka, u těhotných ale může vyvolat horečku, potrat a další komplikace.
  • Vejce syrová nebo naměkko
  • Nedovařené nebo syrové maso a vnitřnosti, sushi, tatarský biftek, uzeniny apod.
  • Arašídy – během těhotenství a kojení se jim vyhýbejte, obzvláště pokud máte v rodinné anamnéze jakékoli alergie.
  • Přepálené tuky, smažené pokrmy
  • Prázdné cukry – sladkosti, čokolády, sladké limonády, bílý cukr.

 

Jak na nevolnosti?

Jak bylo řečeno v úvodu, držet se zdravého a především pravidelného jídelníčku bývá při těhotenských nevolnostech problematické. Za nevolnost i těhotenské chutě může zvýšená hladina hormonu HCG v krvi. Hladina tohoto hormonu dosahuje vrcholu mezi osmým a desátým týdnem a pak se snižuje. U většiny žen tedy kolem dvacátého týdne těhotenství nevolnosti odezní. U výjimek mohou přetrvávat až do konce šestého měsíce.

Ráno, kdy žaludek bývá podrážděn nejvíce, je důležité pomalé vstávání. Mějte v nočním stolku po ruce sušenku nebo nějakou zdravější snídani, třeba celozrnné pečivo. To si v posteli pomalu snězte, pak ještě 20 až 30 minut lenošte a pak teprve vstávejte. Proti celodenním nevolnostem pomůže vyřazení mastných pokrmů z jídelníčku.

Důležitý je také pitný režim. Námi oslovená odbornice má pro vás tip. Denně byste měla vypít půl litru minerálky. Ne víc, protože nadbytek minerálů může působit negativně na zdraví vaše i vašeho miminka. Připravte si do džbánu (můžete připravovat i do sklenic v průběhu dne) jeden díl minerálky a nařeďte ho dvěma díly vody z kohoutku. Nakonec vše zakápněte citronovou šťávou nebo do vody nakrájejte pár plátků citronu. Už jen vůně krájeného citronu mnohdy uleví od nevolnosti.

pregnancy

Nebojte se bylinek

V těhotenství se většinou nedoporučuje pít bylinkové čaje. Existují bylinky, které se těhotným a kojícím ženám skutečně nedoporučují, například šalvěj. Některé bylinky ale lze bezpečně užívat i během těhotenství. Vhodnou bylinkou na zmírnění nenáviděných nevolností je květ heřmánku, který zklidňuje rozbouřený žaludek.

Meduňkový čaj je vhodný pro uvolnění a zklidnění nervového systému, je skvělým prostředkem proti bolestem hlavy, depresi a nespavosti. Také zlepšuje trávení a odstraňuje nadýmání, které může maminky potrápit. Neměl by se ale pít pravidelně a dlouhodobě.

Také kopřivový čaj je vhodný pro těhotné ženy. Má velký obsah vápníku, železa a dalších minerálů a vitaminů. Doporučuje se zejména ženám, které trpí chronickou únavou, působí mírně močopudně a pomáhá tak odvodňovat organismus.

Bohatým zdrojem důležitého vitaminu C je čaj šípkovýKontryhel je bylinka žen. Pomáhá při menstruačních potížích, při potížích klimakterických a pomáhá i ženám v těhotenství. Jste-li v pokročilém stádiu těhotenství, nebojte se připravit si také čaj z listů maliníku. Prý zkracuje a ulehčuje porod. Nedoporučuje se však užívat v časném období těhotenství. Podle potřeby buď dělohu stimuluje, nebo uvolňuje. Bylinné čaje ale rozhodně nepijte ve velkém, postačí jeden až dva šálky denně.

V lékárnách je také možné zakoupit čaje připravené speciálně pro těhulky.

Jíte zdravě? Máte nějaký recept, který se osvědčil na těhotenské nevolnosti?