Těhotenství a následný porod je sice naprosto přirozeným procesem, ale tělo ženy dostává pořádně zabrat. Proto potřebuje nějaký čas, aby se vrátilo alespoň z části do normálu. Přesněji šest týdnů, po které by měla být každá novopečená maminka ušetřena námahy tělesné i duševní.
605dafc6d9d3fobrazek.png
Foto: Shutterstock

Co se děje po porodu?

  • Hojí se poporodní poranění (u přirozeného porodu cca 2 až 3 týdny).
  • Pohlavní orgány se vracejí do stavu před těhotenstvím.
  • Děloha se stahuje. Zatímco během těhotenství vážila okolo 1 kilogramu, za 14 dní od porodu se vrátí do normální velikosti, tedy na váhu zhruba 80 g.
  • Mléčná žláza začíná po porodu produkovat mlezivo (kolostrum) a po pár dnech mateřské mléko. Laktace by se měla stabilizovat v prvních týdnech.
  • Z dělohy odcházejí malé zbytky placenty společně s cévními tromby. Tomuto krvácení se říká očistky (lochia). Než se jich tělo zbaví, trvá to zhruba 3 týdny. Úplně vymizet by měly do konce šestinedělí.
  • Během 6 týdnů se vrací do normálu také děložní krček, který je po porodu narušený a mírně pootevřený.
  • V šestinedělí je snížená i peristaltika střev, což může způsobit problém s vyprazdňováním. A do toho ochablý močový měchýř, který se první dny nedostatečně a někdy i bolestivě vyprazdňuje.
  • Zpevňují se opět břišní svaly a svaly pánevního dna.
  • Dochází ke změnám hladin hormonů. Díky nim dostává tělo ženy signál k návratu zpět k normálu. Jenže současně s tím může dojít i k ovlivnění psychiky, a s ní k „poporodnímu blues“. Plačtivá až depresivní nálada trápí v různé intenzitě až 75 % maminek. Přichází kolem 3. až 4. dne po porodu a mizí kolem 12. dne. Někdy ale může přejít v mnohem nebezpečnější poporodní depresi neboli laktační psychózu.
  • Tělo je vyčerpané. Z těhotenství, porodu, péče o miminko. Proto je mnohem náchylnější k infekci.

Jak se chovat v šestinedělí?

Co maminka, to jiný průběh. Rozhodně byste ale neměla nad šestinedělím mávnout rukou. Přestože se možná právě vy cítíte zdánlivě skvěle, tělo zvláštní péči skutečně potřebuje.

  1. Dbejte na zvýšenou hygienu, a to nejen tam dole. V naprosté čistotě udržujte i bradavky. Zánět v prsu spojený s vysokými horečkami a bolestí není nic příjemného.
  2. Odpočívejte, a to kdykoli je to možné. Maminka by měla jít spát pokaždé, když usne její miminko.
  3. Začněte s pozvolným posilováním břicha a pánevního dna už v porodnici. Ale jen s takovým, které je pro šestinedělky vhodné. Přímé břišní svaly by měly během šestinedělí zůstat v klidu.
  4. Intenzivně sportovat je vhodné až po šestinedělí. Plavání a sporty spojené se skákáním se doporučují dokonce až po třech měsících od porodu.
  5. Rozhodně nezvedejte nic těžšího, než je miminko. Pokud byste v šestinedělí tahala těžká břemena často, hrozí zdravotní komplikace, například sestup dělohy nebo inkontinence.
  6. Se sexem je vhodné začít po kontrole u gynekologa (6. týden), nejdříve ale 4. týden po porodu. Vždy ale záleží na vašem konkrétním stavu.
  7. Nepřehánějte to s návštěvami, ani s chozením mezi lidi, neměla byste ani příliš prochladnout.

Čtěte také:

Reklama