06fb5e2f0e4b8-blobid0.jpg
Foto: Jan Hromadko / Tim Burton

Burton je znám především jako filmový tvůrce. Na Střihorukého Edwarda (Edward Scissorhands), Ed Wooda, Batmana a Ukradené Vánoce (Nightmare Before Christmas) se prostě nedá zapomenout. Burtonova dřívější tvorba se k nám však nedostala díky předlistopadovému politickému dělení světa. Autorův rukopis je nejvíce znát ve Vincentovi, Frankenweenie: Domácím mazlíčkovi či Beetlejuice. Potvrzuje, že Tim Burton není typem režiséra, který řídí film od stolu či z jeřábu. Postavy, interiéry i scenérie si též sám navrhuje, skicuje, dokáže je modelovat a animovat. Už jako kluk začal pomocí tužky a štětce vytvářet zvláštní světy do nichž zasazoval nezvyklé příběhy. A nikdy s tím vlastně nepřestal. 

13373ea0dc2e0-ertwrzw.jpg
Foto: Jan Hromadko / Tim Burton

Výstava v Obecním domě připomene Burtonovo prvotní se trápení s prací animátora, přes film Pee-weeho velké dobrodružství, následované komiksovou klasikou Batman o netopýřím muži s ústřední dvojicí Michaela Keatona a Jacka Nicholsona, až po splnění si snad úplně všech snů v posledních realizacích. Vždyť třeba v seriálu Wednesday mohl znovu představit postavy známé už z Addamsovy rodiny. Využil svůj nezaměnitelný styl, aby je nově definoval, když režíroval čtyři z osmi epizod. Nemluvě o remaku filmu Dumbo, pohádkovém příběhu o odvaze postavit se nespravedlnosti a o objevování vlastních schopností, či Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti, která nabízí možnost nakouknout pod pokličku záhadného místa plného podivných bytosti a nadpřirozených událostí. A pak je zde film Velké oči vyprávějící skutečný příběh jednoho z největších uměleckých podvodů 50. let minulého století.

8935dfd0413f2-zzz.jpg
Foto: Jan Hromadko / Tim Burton

Výstava nabídne evropskému divákovi i pohled do historie zaoceánského zábavního průmyslu, jeho excesů a obskurních forem. Přiblíží americké popové fenomény, umělecké vlny i módní trendy. Ty, ze kterých Burton čerpal, jakož i ty druhé, kterým se stal inspirací. Živí, mrtví, ti z jiných světů nebo ti, co si své říše sami vytvořili. Vzájemné návštěvy nebo prolnutí jejich habitas jsou zdrojem lidské mytologie hrůzy. Tim Burton se ale dívá na tyto jevy s humorem a komediální vynalézavostí. Vrací mrtvé do světa živých, živé posílá předčasně do záhrobí, Marťany na Zem a nechtěné dítě, které vypadá jako tučňák, nechá stavět si říši v kanálech. A proč ne? Vždyť mrtví se od živých odlišují hlavně kruhy pod očima a horší fyzickou kondicí.

cd435e6619597-etwzwez.jpg
Foto: Jan Hromadko / Tim Burton

Občas stojí za to pozvat si je domů. Odmítnout zdiskreditovanou, byť někdy dojemnou morálku dospělých s jejich skrze zkušenosti viděným životem plným neprokazatelných hodnot. Nedospět ani za cenu nepochopitelné krutosti, kterou ospravedlňuje zkoušení, co svět vydrží, byť při tom praskají kosti. To vše čiší z hlavních hrdinů, hybatelů Burtonových vesmírů. Podivínské názory, chování i fyzické handicapy je vytlačují na okraj společnosti, ale jejich génius je udržuje v podvědomí lidí a občas je nakrátko vrhne jako meteorit do centra dění. Edward, Tučňák, Jack a Charlie vystoupili ze skic do hraných filmů, ale třeba Skvrnič a Ústřicový kluk zůstali jen v kresbách a akvarelech. Na výstavě je uvidíte všechny pohromadě přesně tak, jak si je Tim Burton vysnil.

„Nesmírně mě těší, že od roku 2008 můj tým sestavil již třetí výstavu (2008 pro MoMU, 2014 pro Prahu a nyní opět pro Prahu). Před 10 lety jsem byl její atmosférou okouzlen a nyní se na ni těším stejně, i když bude na jiném místě. Prahu jsem si zamiloval pro gotickou krásu, slabost pro loutky a marionety, a i kvůli jejím obyvatelům – mezi které patříte asi i vy. Díky za pozvání! Věřím, že se vám výstava bude líbit," říká Tim Burton.

e0df06677503d-reezert.jpg
Foto: Jan Hromadko / Tim Burton

Zdroj: Tisková konference a tiskové materiály k výstavě