Ačkoliv se o důležitosti péče o ledviny hovoří povětšinou hlavně v souvislosti s tradiční čínskou medicínou, která zdraví člověka odvíjí od stavu tohoto orgánu, i naše babičky od těch svých věděly, co je pro naše ledviny dobré. A že jsou mimo jiné citlivé na prochladnutí. I proto nám tak často udílely ty znervózňující rady ohledně dlouhých košilek. Právě díky nim jsme totiž měly udržet v teple choulostivou oblast, kde se vyskytuje tento veledůležitý párový orgán.

Pojďme si společně připomenout, co vše pro své ledviny můžeme udělat, aby fungovaly tak, jak mají. Je dobré mít na paměti, že pokud nám holá záda i jiné hříšky proti nim zatím procházely, minimálně od třiceti let nahoru už bychom takové štěstí mít nemusely. Je třeba se začít chovat zodpovědně a pečovat o své tělo. Na celý život jsme totiž dostaly jen jedno. A někdy se chováme tak, jako bychom si to dost dobře neuvědomovaly. Začít u ledvin se vyplatí. Jsou totiž takovým základním kamenem, na kterém se „staví“ náš zdravotní stav a dokonce i vzhled pokožky a kvalita vlasů. Takže nepodceňovat, dámy!

Ve stručnosti by se dalo říci, že ledviny potřebují teplo, dostatek tekutin a klid. Ono pověstné „chce to klid a nohy v teple“ tedy má něco do sebe, ale chtělo by to ještě doplnit o popíjení nějakého lahodného moku. V případě ledvin se ovšem jedná ideálně o obyčejnou vodu či speciální bylinkové čaje. A i když občas se nějaký lékař neoficiálně vyjádří ohledně prospěšnosti rozumného množství piva, bohužel je to prý jen mýtus. 

Desatero pro dobré zdraví našich ledvin nejen v únoru

  1. Dostatečně spěte! Překonávání přirozené potřeby spánku, které přináší dnešní doba, neprospívá ničemu, ani ledvinám.
  2. Omezte se svém životě stres a strach. Jo, snadno se řekne, hůře vykoná. Ale za pokus to jistě stojí, i opakovaně. Zkuste do svého programu zařadit kvalitní odpočinek - relaxaci, jógu. Věnujte se věcem, které vás těší a bezpečně ukotvují v životě.  
  3. Choďte do přírody. Pravidelná procházka lesem je balzám na duši! A tudíž i ledviny se budou radovat.  
  4. Méně solte. Automatické dosolování každého jídla je peklo nejen pro ledviny. Zkuste jiná dochucovadla, která naopak ledvinám ještě prospívají - např. petržel, zázvor, kurkuma. 
  5. Dodržujte pitný režim. Ideální je samozřejmě čistá voda o pokojové teplotě (pokud snesete, tak i teplejší). V odpoledních hodinách ledvinám svědčí „propláchnutí“ bylinkovými čaji k tomu určenými, které je vhodné střídat. Úžasná je pro tento účel také obyčejná kopřiva. 
  6. Hlídejte si vyvážené poměry makroživin ve svém jídelníčku. Pozor na různé moderní extrémy ve výživě, které nejsou dlouhodobě beztak udržitelné. Ledviny mají rády stabilitu. 
  7. Omezte kofein, cukr a různá agresivní ochucovadla (hlavně ta s glutamátem). 
  8. Naložte si občas nožky do škopku s teplou vodou a solí (a pak natáhnout teplé ponožky a užívat si pohody). 
  9. Na stimulaci činnosti ledvin zkuste občasnou kúru s březovou šťávou a vezměte na milost fazole, opomíjenou luštěninu! (ostatně tvarem připomínají právě ledviny, že?)
  10. Mějte se rády a snažte se o láskyplné vztahy v rodině i se svými přáteli.  

P.S. Kdysi jsem někde četla, že ledvinám dělá dobře, když se záda v jejich místech potírají slivovicí. Přiznávám, že občas si to v těchto chladných dnech udělám. Je to ovšem skutečně babská rada, nad kterou by lékař kroutil hlavou. Ale kdo ví..

Přečtěte si také: 

Reklama