626fc414a788aobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Zima je už daleko za námi a jaro naplno ukazuje svou sílu. Dny jsou teplejší, nálada radostnější a lidské touhy často citelnější. Kdo je sám, nezřídka právě v květnu zatouží po lásce – vždyť jde o pověstný měsíc lásky. A protože všechno souvisí se vším, patří právě toto období podle tradiční čínské medicíny srdci, které je s city a pocity úzce spojeno.

Tradiční čínská medicína je staletími prověřený léčebný systém založený na holistickém (celostním) přístupu k pacientovi. Lidské tělo chápe jako celek, kdy jedno navazuje na druhé. Nikdy se nesoustřeďuje na jeden zdravotní problém, ale hledá příčiny na více úrovních. Zdůrazňuje, že všechny vlastnosti „systému“ nelze určit nebo vysvětlit odděleným zkoumáním jeho jednotlivých částí.

Srdce je sídlem duše

Květen je měsícem tvůrčí energie a rychlého růstu. Jde o pomyslný motor celého roku, podobně jako je srdce motorem těla. Z pěti živlů, se kterými tradiční nauka pracuje, mu přísluší oheň, z emocí pak radost. Jde o životně důležitý orgán velikosti pěsti, který se nachází za plícemi a je chráněn žebry. Funguje jako pumpa a centrální stanice malého a velkého krevního oběhu. Zjednodušeně řečeno, úkolem srdce je dostat okysličenou krev do všech částí těla a umožnit tak výživu a výměnu látek ve všech tělesných tkáních.

V rámci čínské medicíny bývá srdce považováno za císaře těla, protože právě ono určuje stav a sílu naší tělesné konstituce. Číňané jej spojují s nebem a označují jako sídlo shen. Tento výraz může být vysvětlován více způsoby, nejčastěji však jako duše, vědomí či duch. Z toho plyne, že srdce má zásadní vliv na mentální, psychickou i fyzickou kondici.

Špatnou kondici prozradí jazyk a artikulace

Kondice srdce se podle tradiční východní nauky odráží ve tváři. Zdravé srdce znamená zdravou barvu obličeje s pevnou a pružnou pokožkou. Bledá kůže, někdy s nádechem do modrofialova ukazuje na srdeční nerovnováhu, horkost (příliš mnoho ohně) zase prozradí rudé tváře. Svalem, který náleží srdci, je jazyk; také na něm – konkrétně na jeho špičce – se zrcadlí srdeční kondice. Lidé se srdečními potížemi mohou mít problémy s hladkou komunikací; vyjadřují se zmateně, případně hovoří pomalu či špatně artikulují díky zhoršené hybnosti jazyka. Párovým orgánem srdce je tenké střevo. Proto lidé trpící kardiovaskulárními chorobami mívají často i zažívací potíže, poruchy trávení a vstřebávání živin a špatnou cirkulaci vody v těle.

Podle orgánových hodin v rámci jednoho dne náleží srdci čas od 11:00 do 13:00 hodin. V té době je nejaktivnější, zároveň i nejvíc citlivé. Je tedy vhodné dopřát mu klid, zvolit nenáročnou aktivitu, nekouřit a nepít povzbuzující nápoje, nerozčilovat se a eliminovat možné stresory na později. Ohroženější skupinou v souvislosti s chorobami srdce bývají muži, protože mají více jangové energie

Srdci uděláte dobře, když…

Kromě dostatku pohybu – řeč je zejména o aerobních činnostech jakými jsou například chůze, jízda na kole nebo plavání – prospěje vašemu srdci méně stresu a kávy, více radosti a spánku. Dobrou kondici tohoto životně důležitého orgánu podpoříte i vhodnou stravou a hořkou chutí, která je pro srdce ozdravná a hasí případnou nadmíru ohně. Skvělá je například čekanka nebo rukola, celkově ale zelená zelenina díky obsahu kyseliny listové, která udržuje nízké hladiny homocysteinu (aminokyselina zvyšující riziko aterosklerózy). Vynikající jsou pro srdce i rajčata díky obsahu lykopenu (látka snižující riziko srdečních onemocnění). Do „srdečního“ jídelníčku patří také losos nebo olivový olej, oves a celozrnné pečivo, případně sklenička červeného vína nebo kousek kvalitní čokolády. Pro srdce je přínosný také bobkový list, který má blahodárné účinky na trávení a pročišťuje cévy a krev, smetanka lékařská, heřmánek nebo máta.

Kondice srdce se promítá na mnoha úrovních, tu psychickou nevyjímaje. Ke zklidnění zjitřených emocí, ztišení a načerpání nové síly jsou vhodné i různé formy meditace. Ať už je řeč o klasické meditaci, klidné procházce jarní přírodou, anebo poslechem jemné hudby, vám i vašemu srdci prospějí.

Čtěte také:

Zdroj: webmd.comverywellmind.comnccih.nih.gov/health