bor.jpg
Foto: Shutterstock

Letní prázdniny jsou v plném proudu a řada z nás se chystá na dovolenou. Dny bývají horké, noci příjemně vlahé, atmosféra uvolněná a radost ze života častější než v jiných ročních obdobích. Příroda se zelená, květiny příjemně voní a další plody dozrávají. Pochutnat si můžete třeba na borůvkách, broskvích nebo angreštu, malinách, ostružinách a rybízu, stejně jako na mnoha druzích sezónní zeleniny. Jídelníček lze obohatit také o čerstvé bylinky, kterým se v letním období zdaleka nejlépe daří.  

Naši kondici mimo jiné ovlivňují měsíční fáze, které východní nauka také bere v potaz. Dorůstající měsíc podporuje regeneraci organismu, tělo lépe přijímá živiny, snadněji se ale usazují i nechtěné kilogramy. Navazující úplněk má vliv na psychiku, citliví jedinci hůř spí, nedoporučují se větší lékařské zákroky. Vhodná je v tomto období velmi střídmá strava, případně jednodenní půst. Couvající měsíc následně podporuje detoxikaci a tendenci zbavovat se všeho nepotřebného nejen na zdravotní úrovni. Novoluní pak přináší méně energie i psychickou nepohodu, jde o citlivý den vhodný spíše k rozjímání a klidnějším aktivitám. Úplněk nastává 13., novoluní 28. července.

V hlavní roli krevní oběh

V červenci je podle tradiční čínské medicíny nejvíce zatížen krevní oběh. Jde o uzavřený systém tvořící spolu se srdcem oběhovou soustavu. Ta je rozdělena na malý (plicní) krevní oběh a velký (tělní) krevní oběh a úzce souvisí se všemi orgány v těle. Krevnímu oběhu přísluší živel ohně, červená barva a hořká chuť. Vrchol aktivity krevního oběhu je mezi sedmou a devátou hodinou večerní, kdy nastává čas tzv. dynamické rovnováhy. Podávané léky, mastě i krémy mají nejvyšší účinnost, na psychické úrovni jsme mimořádně vnímaví a senzitivní, v dobré kondici je také paměť. Tělu i duši udělá dobře poslech klidné hudby, četba nebo třeba jemná masáž. Největší pokles aktivity krevního oběhu naopak nastává mezi sedmou a devátou hodinou ranní.

Element ohně je spojován s teplým obdobím a vládne srdci (to bývá podle TCM nejohroženější v květnu), tenkému střevu (podle tradiční medicíny je spojováno s červnem), krevnímu oběhu (nejaktuálnější je toto téma v červenci) a termoregulaci (ta bude aktuální v srpnu).

Nerovnováha se projevuje řadou symptomů

Není-li krevní oběh v rovnováze, obvykle se tato disharmonie projeví na fyzické i psychické úrovni. Mezi nejobvyklejší projevy patří:

  • otoky končetin
  • nepravidelnost srdečního rytmu
  • nízký krevní tlak (a s ním související studené končetiny, časté zívání, únava, mžitky a další)
  • vysoký krevní tlak (a s ním související bolesti hlavy, hučení nebo šumění v uších, zvýšená potivost, krvácení z nosu, závratě, únava, dušnost, nespavost a další)
  • tvorba křečových žil
  • těžké nohy
  • mravenčení nebo křeče v končetinách
  • řídnutí a vypadávání vlasů
  • pasivita a pomalost
  • obtížné zvládání náročných situací
  • nervozita
  • neschopnost soustředění
  • neschopnost odpustit si
  • nadměrné projevy radosti, smích bez příčiny i v situacích, kdy to není vhodné

Důležitá je důslednost

Způsobů, jak posílit krevní oběh a navrátit jej do rovnováhy, je víc. Trpíte-li některými z výše uvedených symptomů, anebo chcete (nejenom) v červenci ulehčit svému tělu, můžete zkusit následující:

  1. Odlehčete stravu, zařaďte do svého jídelníčku více zeleniny (tu jen lehce povařte), čerpejte ze zahrádky a nabídky sezónního ovoce (vynikající jsou borůvky, které v červenci zrají), dopřávejte si listové saláty. Pro posílení cévních stěn zařaďte pohanku, která obsahuje rutin, látku v souvislosti s cévami velmi prospěšnou. Trpíte-li na otoky a nadměrné zadržování vody, přidejte do stravy višně, plod černého bezu, pampelišku, pýr nebo si uvařte čaj z březových listů.
  2. Zařaďte čerstvé bylinky, omezte solení.
  3. Dbejte na dostatečný pitný režim, ale dejte pozor na ledové nápoje – těm se raději vyhněte. Optimální jsou neslazené nápoje pokojové teploty.
  4. Krevní oběh a srdce posílíte i pravidelným pohybem, procházkami na čerstvém vzduchu a vědomým dýcháním. Skvělé jsou také masáže, které rozproudí krev v těle, uvolní zatuhlé svaly a eliminují celkové napětí.
  5. Vyvarujte se stresu, alespoň v rámci možností, dbejte na duševní hygienu. Projevujte své emoce, snažte se je průběžně zpracovávat a nedržet v sobě. Právě nevyjádřené emoce jsou podle tradiční nauky jednou z hlavních příčin energetické nerovnováhy a řady zdravotních potíží, krevní oběh a srdce nevyjímaje.

Čtěte také:

Zdroj: shawellnessclinic.com/enactcm.eduwikipedia.org