Stárnutí je přirozený fyziologický proces, před kterým neutečeme. Alespoň do té doby, než bude vynalezen elixír mládí, což nejspíš ještě nějakou chvíli potrvá. Zatím se můžeme jen snažit udržet si mladší vizáž a případně si užívat závistivé pohledy svých vrstevníků. Do určité míry je vzhled a způsob stárnutí dán geneticky, nicméně existují faktory, které v souvislosti se stárnutím ovlivnit můžeme.

„Stárnutí je nepříjemné, ale je to jediný způsob, jak žít dlouho.“ —  Charles Augustin Sainte-Beuve francouzský literární kritik

Jsou záležitosti, které jdou stárnutí na ruku a mládí nelichotí. A ať už se tváří jakkoli nevině, v konečném důsledku právě jejich vinou můžeme vypadat klidně i o pár let starší, než ve skutečnosti jsme. Velkou výhodou je skutečnost, že s nimi můžeme něco udělat. Formovat a ovlivňovat je s jediným cílem: zamezit předčasnému stárnutí a zpomalit to přirozené. A o jaké vlivy jde konkrétně?

st1.jpg
Foto: Shutterstock

Každodenní dávka stresu

Stres se stal běžnou součástí našich životů. Není to úplně špatně, vždy záleží na tom, kolik ho je a co jej způsobuje. Stres může být i motorem výkonu a prostředkem k dosažení cíle; záleží na každém jednotlivci, nakolik je vůči stresu odolný a jak je schopen s ním pracovat. V konečném důsledku ale platí, že z dlouhodobého hlediska je permanentní vypětí škodlivé a tělo zatěžující. Permanentně vysoké hladiny stresových hormonů (především kortizolu) mohou způsobit nemalé zdravotní problémy, ruku v ruce s předčasným stárnutím. Stres se obtiskne i ve vaší tváři, náladě a mentální i fyzické kondici.

Kvalita spánku a pocit po probuzení

Spánek, resp. jeho potřeba, je značně individuální záležitost. Ne každý potřebuje spát doporučovaných osm hodin, jsou lidé, kterým stačí šest nebo dokonce méně. Vypovídající je pocit po probuzení; jste-li odpočinutí a vstáváte bez problémů, pak je celkem jedno, zda jste spali šest nebo devět hodin. Důležité je, abyste během spánku absolvovali všechny spánkové fáze, protože každá z nich má svůj účel. Kupříkladu fáze REM, během které se podle většiny teorií „čistí“ mozek a třídí vjemy, přispívá k tomu, abyste byli ráno mentálně fit. Zamyslete se tedy nad kvalitou svého spánku, sledujte pocity po probuzení a případně vyhodnoťte další kroky. Zdravě se vyspat znamená stárnout pomaleji.

st2.jpg
Foto: Shutterstock

Mohl by vás zaujmout také článek Úzkost bydlí v žaludku, hněv ovládá játra: Jak emoce ovlivňují naše zdraví

Géniové jako Thomas Alva Edison nebo Nikola Tesla spali jen velmi málo. Mnohdy jim stačily pouhé tři hodiny, přesto byli mentálně i fyzicky svěží a oba se dožili vysokého věku ve skvělé kondici.

(Ne)pravidelná dávka sexu

Na milování bychom neměli zapomínat ani ve vyšším věku, protože právě nenaplněný sexuální život může být jednou z příčin předčasného stárnutí. Během milování dochází k uvolnění napětí, do krve se vyplavuje oxytocin, serotonin a dopamin, hormony zodpovědné za slastné pocity. Kromě toho, že sex zvyšuje sebevědomí a příjemný pocit ze sebe sama, má řadu zdravotních benefitů včetně aktivace kardiovaskulárního a imunitního systému. Sexuálně aktivní člověk celkově lépe vypadá, je šťastnější, uvolněnější a na první pohled mladší.

st3.jpg
Foto: Shutterstock

Mentální a fyzická (ne)aktivita

Pravidelně trénovat mozek je velice důležitá věc, protože mentální (ne)činnost je tím, co proces stárnutí výrazně ovlivňuje. Nerezignujte na učení ani ve vyšším věku, nepřestávejte číst, luštit křížovky, snažte se co nejvíc si pamatovat a co nejméně psát. Namísto nákupního seznamu si v hlavě vytvořte systém, vlastní metodu zapamatování (například příběh nebo vizualizaci). Nesledujte bezmyšlenkovitě televizi, ale volte kvalitní obsah. Nebuďte závislí na sociálních sítích, mobilním telefonu, a snažte se soustředit na činnosti, které vám opravdu něco přinesou. Buďte aktivní i fyzicky, protože lenost a sedavý způsob života patří k faktorům, které proces stárnutí bezesporu urychlují. Tělo bez pohybu snadněji chátrá, onemocní, svaly mizí a tuk se usazuje. A podobně jako mozek, i ono potřebuje pro dobrou kondici pohyb a kyslík.

„Hezké chvíle a zážitky jsou taková geriatrika - léky proti stárnutí. Jenomže se nedostanou na předpis v žádné lékárně.“ —  Jiřina Šiklová, česká novinářka a socioložka

Způsob myšlení a umění naslouchat si

Záměrně neuvádím způsob života, protože právě ten velmi souvisí se způsobem myšlení. To, jak přemýšlíte, hraje zásadní roli v kvalitě života. Umění hledat to lepší i v náročných situacích je skvělým předpokladem pro spokojenější žití. Podobně i schopnost komunikovat se svým tělem. Vypozorovat, co mu dělá dobře, které potraviny potřebuje, kdy chce spát a kdy je nejaktivnější. Naslouchat si a následně na to reagovat. Snažit se eliminovat zlozvyky, pakliže usoudíte, že o zlozvyk jde. Protože budete-li zadobře se svým tělem, odrazí se to na vaší mysli, životní spokojenosti i tempu a formě stárnutí.

Reklama