ham.jpg

Co to jsou antioxidanty?
Antioxidanty jsou přírodní látky, které bojují s volnými radikály. Ty přirozeně vznikají v těle vlivem stárnutí nebo při metabolických procesech a jejich množství se může navyšovat vlivem znečistěného prostředí nebo špatnou stravou. Molekuly volných radikálů mají lichý počet elektronů, poškozují jiné buňky a „kradou“ jim jeden elektron. Tento oxidativní stres může způsobit rychlejší stárnutí tkání i orgánů. Antioxidanty však dokáží volnému radikálu věnovat chybějící elektron a pomáhají tak chránit zdravé buňky.

Aby byl náš boj proti volným radikálům co nejúčinnější, měli bychom jíst co nejširší spektrum antioxidantů, protože se ve svých účincích vzájemně doplňují. Držet bychom se měli hlavně přirozených antioxidantů a po chemicky upravených přípravcích a vitamínech sahat až jako po záložním plánu. Současně ale platí pravidlo všeho s mírou – velké množství antioxidantů může být dokonce pro tělo škodlivé.

 pa.jpg
Kde antioxidanty najdeme?
Nejbohatším zdrojem antioxidantů je čerstvé ovoce, zelenina, zelený čaj, nebo koření. Protože mezi nejsilnější antioxidanty patří hlavně vitamíny A, C a E, nejvíc jich najdeme v čerstvém ovoci a zelenině, ale také v kakaových bobech, koření a v kvalitním zeleném čaji.

Z ovoce jsou na tom nejlépe třeba borůvky, brusinky, rybíz, maliny, ostružiny a jiné druhy lesního ovoce, třešně, hrozny, švestky apod. Uvádí se také rakytník či exotické ovoce jako aronie, acai, citrusové plody či kiwi jsou skvělým zdrojem antioxidantů.

Mezi zeleninu bohatou na antioxidanty patří například brokolice, špenát, rajčata, avokádo, paprika, kapusta, mrkev nebo červená řepa, ale zapomínat bychom neměli ani na cibuli nebo česnek.

Velké množství antioxidantů najdeme i v koření, jako je skořice, majoránka, oregano, kurkuma, rozmarýn, kopr, máta, šalvěj, tymián nebo hřebíček. Mezi další potraviny bohaté na antioxidanty patří rostlinné oleje, zejména panenský olivový, celozrnné výrobky, luštěniny, houby, ořechy nebo kakaové boby (ideálně nepražené, ale antioxidanty obsahuje i kvalitní hořká čokoláda).

ka.jpg

Zelený čaj je silný přírodní antioxidant
Zelený čaj obsahuje velké množství antioxidantů a chlorofylu. Obzvláště zelený čaj matcha obsahuje vysoký podíl silných antioxidantů zvaných katechin. Proces výroby matcha vyžaduje zastínění lístků před slunečním světlem, čímž se v nich výrazně zvýší produkce chlorofylu. Chlorofylu se někdy  také říká životodárná krev rostlin. Výsledný obsah chlorofylu dělá z čaje matcha silný antioxidační prostředek.

62399b42bf430blobid0.jpg

Proč zrovna čaj Matcha Tea?

Matcha Tea je unikátní zelený čaj z Japonska. Čajovníková pole se pár týdnů před sklizní zakryjí sítěmi, aby k lístkům dopadalo jen minimum slunečního světla. Sbírají se jen ty nejmladší lístky. Při procesu sušení se odstraní žilky, řapíky či stonky, a v žulových mlýnech se na jemný prášek mele jen samotná dužina listů.

Díky velkému obsahu chlorofylu je čaj matcha plný antioxidantů a aminokyselin. Protože se nelouhuje, ale pije se celý list nadrcený na jemný prášek, můžeme využít maximum těchto antioxidantů. Obsahuje i vitamíny A, C, E, stopové množství minerálů a až 30 % vlákniny. Matcha Tea povzbuzuje mozek, zlepšuje soustředění a dodává postupnou a silnou dávku energie.  Jeden šálek vydá za 10 šálků zeleného čaje.  Tyto čaje z Japonska také pomáhají udržet normální krevní tlak a normální hladinu cukru v krvi.

mas1.jpg

Příprava nápoje matcha je rychlá a jednoduchá
Stačí zalít vodou, pár sekund protřepat v šejkru nebo jiné uzavíratelné láhvi a může se pít. Když se nápoj ještě dochutí čerstvou ovocnou šťávou nebo medem, máte vitamínovou bombu plnou přírodních antioxidantů. Jemně mletý čaj matcha může mít tisíce podob. Studený matcha v létě osvěží, horký nápoj v zimě zahřeje. Matcha Tea umožňuje spoustu skvělých a chutných receptů.
 62399aaf63ebdobrazek.jpg