Tisková zpráva SOS a GARDE-EPS ze dne 21. srpna 2006
Praxe leteckých společností, která spočívá v rozdělování skutečné ceny letu mezi vlastní cenu letenky a dodatečné „servisní“ poplatky představuje dle názoru právníků programu GARDE Ekologického právního servisu (EPS) a Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) porušení zákona o ochraně spotřebitele i obchodního zákoníku. Právníci GARDE-EPS se společně s SOS obrátili na společnost České aerolinie, jakožto člena aliance leteckých společností Skyteam, s výzvou ke zdržení se protiprávního jednání.
Zákon o ochraně spotřebitele zakazuje informovat o ceně způsobem, který vzbuzuje zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti nebo že v ceně jsou zahrnuty služby, které se ve skutečnosti platí zvlášť. V rozporu s tímto zákazem je tedy účtování poplatků, představující úhradu ,,služeb", které tvoří nedílnou součást hlavní služby - tedy letu - a nejsou ovlivnitelné volbou cestujícího. Obdobného charakteru jsou servisní poplatky, které zvyšují cenu každé letenky o konstantní částku bez udání důvodu, pro který jsou placeny. České aerolinie, největší domácí letecká společnost, si při nákupu každé letenky účtuje servisní poplatek ve výši 400 Kč v případě nákupu letenky on-line a 800 Kč při nákupu na prodejně. Ceny letenek však inzeruje bez zmíněného poplatku.
Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu uvádí: ,,Účtování dodatečných poplatků, které jsou bezdůvodně vyčleněny ze základní ceny zboží či služby, je v rozporu s platnou českou právní úpravou i judikaturou. V zahraničí se již soudy vyjádřily i konkrétně k servisním poplatkům účtovaným k letenkám a konstatovaly jejich protiprávnost."
Tisková mluvčí SOS Ivana Picková dále dodává: „Nabízet zboží či služby za cenu, za kterou je není možné reálně zakoupit, je vůči spotřebitelům nefér. A ani poznámka pod čarou s dílčím vysvětlením to nezachrání. Informace o ceně musí být pro spotřebitele konečná. Podobná protiprávní praxe je navíc velice nebezpečná a může vést k jejímu rozšíření i do jiných oblastí trhu, jako jsme tomu svědky například u prodeje cestovních zájezdů.“
V případě, že se SOS a EPS nepodaří smírnou cestou přimět letecké společnosti v České republice ke zrušení těchto poplatků, hodlají předložit otázku legálnosti jednotlivých účtovaných poplatku k rozhodnutí soudu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info,GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu, tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
Filip Gregor, právník
brno@eps.cz, 775 048 217
Projekt Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Děkujeme za podporu.
Nový komentář
Komentáře
Silveig: Hmm, v tom případě jsem pro servisní poplatek od 1500 Kč výše, pokud mám jako cestovka nést riziko kurzové ztráty z každé letenky .. pokud mám servisní poplatek např. 390 Kč a měla bych jako cestovka nést kurz. ztrátu, tak by byl prodej letenek charitativní činnost .. a už se těším na článek, jak je nefér, že cestovky zvýšily několika násobně servisní poplatky za prodej letenek
Simba: to by prostě šlo k tíži firmy...nebo ku prospěchu
lepší je být doma
Silveig: nejde to tak jednoduše, právě proto, že let. poplatky se přepočítávají aktuálním kurzem z měn, ve kterých jsou stanovené. Příklad: Praha-Amsterdam-x-Honolulu s KLM, v CZK je prakticky jen Praha, de facto neměnná letištní taxa. Amsterdam je v EUR, přestupové letiště v USA a Honolulu v USD. Takže prakticky každý den se ty letištní taxy mohou lišit, jen z důvodu rozdílného přepočtového kurzu na CZK. Jak to chceš vyřešit, aby ceny v inzerátech zohledňovaly tyhle výkyvy kurzu? Letištní taxy na USA jsou podle přestupu cca 5 - 7 tis. CZK, tam už je ten rozdíl při přepočtu znát.
A jak chceš do ceny v inzerátu v novinách ujednotit servisní příplatek, který se liší podle toho, jestli je klient schopný si letenku přes on-line vyhledat sám nebo jestli k tomu potřebuje pomoc cestovního konzultanta, tudíž zaplatí víc? Inzerovat dvojí ceny?
Simba: pokud by měly všichni rovné podmínky - tedy uvádět konečnou cenu včetně příplatků, je to stejně konkurence schopné jako když je neuvádějí
Simba: ovšem uznáš, že cenu letenky jde stanovit na pevnou částku. Prostě sečtu letištní taxy, servisní poplatky a s trochou snahy by šlo přičíst i palivový poplatek a hotovo
Obecně je mi to fuk...ale třeba letos na dovolené už jen příplatky daly na naší rodině dohromady 10 tisíc...a asi ne každý to tuší předem
tornado-lou: a ty věříš reklamám? všem? i těm, že polívka ze sáčku je nejlepší, že po nalepení náplasti zhubneš, že banky mají úžasně výhodné úvěry ... Jestli jo, máš můj obdiv
markousek: zákonem?! a co volný trh a konkurenceschopnost?
vaše komentáře mne baví.
Hysteria: ono taky záleží na tom, jakého ta cestovka najme dopravce, pokud některá letí do Tunisu s Travel Service, další s Tunis Air atd., tak je záležitostí každého dopravce, jaký si účtuje palivový příplatek. Palivové příplatky se liší, neexistují tabulky, které by vydávala EU jako závazné palivové příplatky.
Na vysvětlenou:
palivový příplatek - jde do kapsy letecké společnosti, ano je nefér, že není rovnou započten v ceně letenky, ale některé ceníky letenek jsou vydávány třeba na rok a pokud jezdíte autem, tak víte, že i cena benzínu se během roku mění, tudíž letecká spol. dost dobře nemůže do všech cen promítnout palivové příplatky hned při vypsání ceníků
letištní taxy - tyto poplatky nejsou ve prospěch letecké společnosti! jsou to servisní poplatky jednotlivých letišť, které platí cestující za to, že ho někdo odbaví, někdo mu na letišti převeze kufry, atd. Takže letecká spol. je sice inkasuje, ale předává dál. Opět nejsou stejné na všech letištích, navíc se přepočítvají z cizích měn dle denních kurzů.
Servisní neboli manipulační poplatky - to je těch 800,- Kč od ČSA. Jo, je trochu amorální, že si ČSA při prodeji VLASTNÍCH letenek účtuje ještě poplatek, stejný jako cestovní kanceláře a agentury, pro cestovky je to ovšem de facto provize za prodej, odměna za službu, kterou je cestovní poradenství klientovi. Pokud si necháte v servisu u auta vyměnit filtry mechanikem, taky to asi neudělá zadarmo, že?
mají to mít dané zákonem,aby cena byla konečná
Sdružení obrany spotřebitelů je užitečná organizace
to jsem už viděla ve zprávách, fakt to klame
nenavidim to. podle reklam to vypada, ze letat kamkoliv na svete se da za par korun a kdyz se clovek horko tezko dopatra, kolik to skutecne stoji, tak se nestaci divit.
Stana55: Zadarmo by to asi nedělali.
Handa: Jet na Mácháč nebo na Moravu
ty taxy a palivové příplatky mě taky štvou. je trapné, když letenka stojí třeba 300,-Kč, ale s příplatkama se vyšplhá na 3.000,-
Aerolinkám jde hlavně o peníze, myslím že za nějakou dobu bude poplatků ještě víc.Těšme se
Zajímalo by mě, co je to ten palivový příplatek, snad spotřeba paliva je v ceně letenky. To by za chvíli mohli začít dráhy brát cenu jízdenky plus palivový příplatek taky, nějak to nechápu.
jsou to vychytralí podvodníci