Malý Honzík je příkladem pilného a poslušného žáčka.
Od první třídy má samé jedničky a většinou je příkladem pro všechny spolužáky. Dnes je v šesté třídě a začal mít veliké problémy v dějepise. Jak je možné, že jen v jednom předmětu?
Paní učitelka na dějepis je jistě kvalitním odborníkem. Má doktorát z filosofie a dějepis vyučuje již pěknou řádku let. Zda má ale správný přístup k dětem, to již není tak snadné posoudit.
Více dětí v Honzíkově třídě má právě s dějepisem problémy.
Děti, které mají v ostatních předmětech dvojky nebo trojky, bojují ve více případech o čtyřku z dějepisu. Děti, které domů nosí většinou jedničky, zápasí v dějepise „alespoň“ o dvojky. Právě Honzík je z učitelky a dějepisu velmi nešťastný. A to nejen proto, že mu hrozí trojka na vysvědčení, ale kvůli přístupu učitelky.
Často ho vyvolává a pokud nervózní Honzík odpoví nesprávně, je schopná ho zesměšnit před celou třídou. Chce od něho letopočty, údaje, jména a to vše v rychlém sledu. Pokud si Honzík v první chvíli nemůže vzpomenout, nemá šanci. Jeho nervozita totiž stoupá a paní učitelka reaguje rychle. „Honzík opět přemýšlí, ale nic nevymyslí. Pokud bys letopočet věděl, řekl bys ho ihned, ne? Sedni si, ty rozumbrado…“
Často tento jinak velmi zodpovědný školák chodí domů se slzami v očích. Jeho maminka si neví rady. Známky z dějepisu Honzíkovi kazí průměr, ale to by jí zase tolik nevadilo. Vadí jí, že je její synek kvůli jednomu předmětu tolik nešťastný. V poslední době ráno často žadoní, aby nemusel do školy. Je to jen ve dny, kdy mají na rozvrhu dějepis..
Na odbornou radu jsme si přizvali Mgr. Irenu Švábovou z psychologicko-pedagogické poradny z Prahy 9:
Co nejlépe dělat v případech tohoto typu a jak správně rozpoznat, zda si pedagog na dítě skutečně „zasedl“?
V uvedeném příběhu se pravděpodobně úplně nejedná o „zasednutí si“ na dítě.
Spíše se jedná u učitelku, která má na své žáky poněkud vyšší požadavky, které neodpovídají možnostem dětí ve třídě. V tomto konkrétním případě bych se pokusila jako rodič spojit s ostatními rodiči a promluvit s paní učitelkou, jaké konkrétní požadavky na děti má. Co ona považuje ve výuce za důležité a co by děti měly znát. Pokud usoudíte, že tyto požadavky jsou poněkud „přehnané“, doporučila bych kontaktovat vedení školy a celou situaci řešit zde.
Někdy se však stává, že dojde ke změně pedagoga.
Po učiteli, který měl na děti mírné nároky nastoupí přísnější kantor, a dětem trvá nějakou dobu, než si na jeho tempo, způsob výuky a požadavky zvyknou.
Všem rodičům bych proto doporučovala před případným kontaktováním vedení školy, promluvit si s učitelem. Popřípadě posečkat (ideálně tři měsíce) a v případě, že se situace bude spíše horšit (a to i přes pravidelnou a pečlivou domácí přípravu dítěte do ZŠ), pokusit se problém řešit s vedením příslušné školy.
Jak poznat, zda si pedagog na mé dítě zasedl?
Na to bohužel není jednoduchá odpověď a myslím, že to nakonec stejně všichni rodiče vycítí.
Existuje však určitě několik signálů, které nás mohou upozornit na to, že není ve vztahu učitel - žák vše v pořádku. Např. pokud naše dítě dostává zvýšené množství poznámek či trestů od jednoho učitele a v ostatních předmětech je vše bez problémů. Dojde-li v tomto předmětu k výraznějšímu zhoršení známky a zejména, jak tento pedagog hovoří o „prohřešcích“ mého dítěte.
Většinou totiž není toto líčení prosto od emocionálního doprovodu a takový „zasedlý“ učitel má ve vztahu k našemu dítěti problém. Vadí mu většinou i malé prohřešky, které u ostatních toleruje.
Za odbornou pomoc s tímto článkem děkujeme psycholožce Mgr. Ireně Švábové
Nový komentář
Komentáře
qvetinkova: (21) a ty máš pocit, žes tu čtyřku z Čj dostala neprávem?
gryzli: Zrovna tak má otloukánka každý muž - učitel. Není to jen "výsadou" žen. Jen mužů - učitelů je dnes méně a tak nejsou tak na ráně jako učitelky. Měli jsme na základní škole jednoho učitele, který takhle mučil mou spolužačku. Nikdo jsme nechápali, proč zrovna ji, ale bylo to tak. Ponižoval ji před celou třídou, jednou jí dokonce naplácal na holou - v šesté třídě!!! Mně se také přihodila šikana od pedagoga, a to dokonce od vysokoškolského profesora. Musela jsem kvůli němu změnit magisterskou specializaci a dělat dva semestry najednou. O jeho misogynii a sklonech vybrat si nějakou studentku a tu systematicky deptat věděl každý, ale nikdo se nikdy nepokusil s tím nic dělat.
Víš, tvoje sklony ke generalizaci - ženy jsou takové a takové (většinou se samozřejmě jedná o negativní až zrůdné vlastnosti) už poněkud zavánějí obsesí. Pro mě třeba všichni muži rozhodně nejsou takoví nebo makoví, neposuzuji člověka a priori podle pohlaví. Ale to je koneckonců věc tvojí volby, když se ti s takovým "slunným" pohledem na ženy dobře žije, tvoje věc.
No to je zase článek hodný Jindřišky Kleknerové. Uvést debatu o zasednutí si na dítě příkladem, ve kterém se jedná o něco úplně jiného
Baronka z Kratihájů: Já ti názor neberu, na to má právo každý, ale napadnout někoho bez důvodu už ne.
Baronka z Kratihájů: ano, přesně, kdybych měla pocit, že začnu někoho deptat, jdu rovnat to zboží, tam nikoho deptat nemůžu...furt nevím, kde vidíš povyšování...
gryzli: taož půjdu na ty regály, no bóže!
Sasa: pomoooooc...já normálně hrubky nepíšu! Fak nééé. Omlouvám se: víš=výš!!!!
Baronka z Kratihájů: jak ji přišla na to, že to považuju za práci pod úrověň. Já měla spíš na mysli, že jak mi začne hrabat ve styku s lidmi (oni žáci i studenti jsou lidi), tk budu jen vyrovnávat to zboží....prostě nebudu muset komunikovat s lidma (relativně). Ale skutečně pro mě není ŽÁDNÁ práce víš nebo níž. Kdybych zůstala bez místa tak jdu tam, kde mě vezmou.....podle tebe i na tu nižší, ale já to nedovedu takhle napsat! Prostě JAKOUKOLIV kromě sexuálních pracovnic...
gryzli: víš na gymplu se moc "neotlouká"! Nakonec ted byl dost hustý případ se 3 holkama, chtěli pro ně podmíněné vyloučení a 3 z chování, nakonec je z toho ředittelská důtka a dvojka! Mě ty věci přišly jako prkotiny....relativně..na horách. Já se s děckama domluvila vždy na pravidlech! Jestli musí kouřit, tak at zaleze někam do horoucích pekel a neprudí. No a hrát hru kdo z koho, když jich je 15 na pokoji a mají sedmičku vodky...jsem jim spočítala, kolik vyjde na jednoho a at si klidně dají, ale nebudou nikde blít, dělat bordel a ráno budou vystaveni před chatou a schopni jít na tůru. No a takhle je to fakt nebaví.....Je to o vzájemné důvěře.
Víš mě sere i to, že třeba zakazují v hodině se napít. Proč proboha? Kultivovaně...at si loknou, prostě se napijí, zavíčkujou, zas dají do kabele. Co je na tom? No a podobně!
Suzanne: kde je debata o emancipaci...hod link, sííííím!
gryzli: Ha! ty tady! ty mě vždycky vyprovokuješ Co to zase píšeš za bludy, gryzli? Když je někdo kráva, nezáleží to na pohlaví. Mě jako holku jednou šikanovala učitelka, v osmičce učitel zase šikanoval kluky. Tohle není o pudu osvojení, tohle je o touze dokazovat si moc. A kdyby to bylo ve školství učitelé-učitely půl na půl, srovnal by se i poměr šikanátorů mezi učiteli. Vzhledem k tomu, že jsem pět let učila a dodnes si píšu s žáky, vím, o čem mluvím. Blbá učitelka to není kvůli tomu, že je to učitelka, ale protože si na něm léčí komplexy, souhlas. A to je v lidech, gryzli, i v chlapech. A když to někdo má přebujelé a neumí to ovládat, pak je z něho "blbá učitelka, blbý šéf, blbý důstojník, blbý cokoli". A ne každá učitelka má svého otloukánka. A ne každý učitel.
Ranil jsi moje city, jdu si zkontrolovat svůj menstruační kalendář (pro neinformované viz debata o emancipaci).
Jinak upozorňuju, že nejsem žádná měkota, vyžaduju hodně.....nechala jsem rupnout, nenechala jsem i odmaturovat, no ale když mi někdo řekne, že kruh je bod......no děs! Já ho varovala! Nenechal si říct! Tož přišel v září.....fakt je, že jsem kluka dostala až v maturitním ročníku, s tím už se toho moc dělat nedá.
Obluda: to je koza a ne kantor. Po nemoci se nepíše písemka ani se nezkouší....Já teda pokud se písemka píše, tak nechám děcko vybrat, jestli chce, respektive at to zkusí, oznámkuju to a bud ber nebo nech být. A jsou tací co berou klidně i dvojku!
gryzli: tak jsem asi něco jinýho, ale otloukánka NEMÁM!!!! A jsem si jistá, že spousta kolegů taky ne! Navíc, mezi náma, ono zasednout si na někoho, je docela asi náročné, ne? Představa, že zrovínka TOHOHLE budu deptat, brrrr....to fakt raději rovnat zoží v Globusu do regálů. Takovej kantor at jde raději od válu!
Ano, paní učitelka v článku si možná na Honzíka nezasedla, ale neřekla bych, že má "jen" vyšší požadavky. Ona prostě umí ty děti zdeptat. A jejím cílem není dovést děti k tomu, aby uměly. Podle mě si dokazuje, že je fakt dobrá, bohužel na těch dětech.
Tak něco z pohledu učitelky:
Myslíte si, že je lepší aby dítě nosilo hlavně jedničky a nebo aby taky něco vědělo? Ono to není tak jednoznačné. Pokud učitel chce málo, tak má dítě jedničky bez problémů, pokud chce víc, už se to setkává s odporem, dítko si doma postěžuje a je špatná učitelka.
No a k tomu biflování. Učím informatiku, což je předmět, kde se nemusí nic biflovat, spoustu věcí najdou v nápovědě, na intermetu. Ale zkus to jim říct, téma např. tabulátory ve Wordu. V nápovědě tam a tam....a nastudujte si....Běhen vteřiny ti řeknou, že tomu nerozumějí, oni si to ani neotevřou....Tak jsem se ptala, proč. Jsou zvyklí že se jim to říká, oni to možná zachytí, zapíšou udělají a když ne, tak holt to účo příště zopakuješ, jinak doma řeknu, že ta kráva to neumí vysvětlit!!! A tak to budeš dělat furt, nebo si pujdou rodiče stěžovat.
Oni fakt dnes neumí pracovat s textem. Já to dala jako příklad a nechci házet všechny do jednoho pytle. Chápu, že jsou unavení, že to někdy nejde se soustředit, ale proboha, když jim řeknu, at si to zapíšou, tak na mě koukají jak tele na nový vrata....a to jako próóó´č?
Dnes jsem na tabuli napsala dva vzorce pro převody, z 8-mi lidí se našly dvě, které mi řekly, že neví, jak se převádí! To už teda spolužačky ale ani jejich nerozdejchaly...
Ale tohle by bylo asi opravdu lepší řeit tak, že na schůzkách se rodiče domluví, zajdou za ní, poptají se, v čem je zakopanej pes a pak vedení. protože spousta kolegů a kolegyň si nevidí na špičku nosu a měli by jít dělat něco jinýho!!!!
Mici: a co jsem já? nejsem ani vyčerpaná ani nasraná! Asi nebudu správná kantrorka!
to u nas si zasedla matikarka na vsechny holky...ac sama zena, prosazovala, ze zenska nema na matiku mozek a tudiz na jednicku meli narok jen chlapci...bohuzel zadny nebyl (ani pres jeji tlacenku) neceho takoveho schopny a tudiz jednicku nemel nikdo ...zezacatku me to zlobilo, ale pak jsem pochopila, ze je to vlastne velmi vyhodne...za moje vykony mi trojku v zadnem pripade dat nemohla a na jednicku jsem nemela narok..takze sikana se zmenila v havaj...nohy na stole a dvojka jista ale to bylo az na stredni, na zakladce bych takovou vec nesla urcite hur
já jsem základku protpěla,dodnes mám noční můry,třídní potkávám dodnes a vypadá stále mladší a mladší,ten kdo ji lezl do tak byl dobrý i když neuměl a já,která jsem nelezla,protože jsem ji neměla ráda tak jsem potila krev školství u nás nestojí za nic,je jen málo učitelů,kteří dokáží pochopit všechny děti,kluk takového měl,ale holka té je mi každé ráno líto,doplácí na to,že je slušná a hodná,le nemá cenu to řešit stejně se vyřeší,musíme to prostě jen nějak dochodit
Baronka z Kratihájů: to je tedy síla s těmi dárky
Zrovna na děják jsem měla na základce úču, co chtěla všechno zpaměti, v hlavě a to teď hned. Jak já děják i úču nenáviděla. A potom na střední jsme měli Učitele, fakt s velkým U. Data ho nezajímala, věděl snad úplně všechno, a když byl děják, tak ve třídě spadnutí špendlíku znamenal skoro výbuch, ani jsme nedejchali, když vykládal.... A to jsem střední dělala dálkově, takže jsme věkově měli průměr 30 let ! .
Na základce jsem chodila do matematický třídy, a když naše učitelka šla na mateřskou, dostali jsme jinou úču, a všichni jsme z jedniček šli na trojky a čtyřky,po roce se naše vrátila a zas jsme byli na jedničky..
Fakt je to o učitelích, jestli dokáže podat učení tak, aby to děti zajímalo, nebo jestli se mu tam děti nudí.
Tak to má malej ve škole, je ve třetí, ve škole se nudí, a tak mi nosí domů trojky z toho, co umí nazpaměť a neustálé poznámky typu : počítá ptáčky na plotě, dívá se z okna, kreslí si při matice (a to kreslení nesnáší )...Radši to neřeším, na známkách svět nestojí, důležité je to, co má v hlavě a ne to, co má na výzu. A ta jeho úča je má spolužačka ze ZŠ!!!