6362cd195cae3seznam.jpg
Foto: Shutterstock

Přidejte do jídla více bílkovin 
Dostatek kvalitních bílkovin, ale i tuků a komplexních sacharidů v každém hlavním jídle poslouží jako skvělá prevence proti chutím na sladké. „Bílkoviny mají výbornou sytící schopnost. Pokud jich budete mít ve svém jídelníčku dostatečné množství, zabrání brzkému hladu i chutím na sladké. Kromě toho vám pomohou při budování svalové hmoty. Samozřejmě za předpokladu, že pravidelně cvičíte,“ říká trenérka Tereza Kompánková.

Nepodceňujte příjem vlákniny 
Vláknina je důležitou složkou pro trávení a má pozitivní vliv na hubnutí. „Konzumace vlákniny, ať už v potravinách nebo jako doplněk stravy, podporuje vylučování a může pomoct i s hubnutím, a to nejen díky tomu, že zvyšuje objem jídla a oddaluje pocit hladu, ale i díky tomu, že dokáže potlačit chuť na sladké,“ tvrdí Věra Burešová, výživová poradkyně. 

Zajímavost: Věděli jste, že v České republice jíme vlákniny málo, přibližně 11 až 15 gramů vlákniny za den? Obecným doporučením pro starší děti a dospělé je přibližně 20 až 35 gramů vlákniny za den. 

Omezte průmyslově zpracované potraviny 
Při konzumaci kvalitního jídla v co nejčistší podobě, zhubnete a zároveň se můžete zbavit celé řady zdravotních potíží. Průmyslově zpracované potraviny totiž obsahují nejen obrovské množství cukru, ale i nejrůznější konzervanty, barviva, umělá sladidla a jiné látky, které našemu zdraví ani postavě nepřispívají. Nedokážete se některých potravin vzdát? Podle Martina Kudery, zakladatele Farmy Živina, je na trhu celá řada přírodních alternativ. Proč si například dávat na oblíbené těstoviny průmyslově zpracovaný kečup, když si můžete koupit nebo sami vyrobit 100% přírodní kečup z rajčat? 

Naučte se vnímat sladké jinak 
Sladká chuť je pro člověka přirozená, zároveň ji však vnímáme subjektivně. A právě díky tomu, můžeme svoje vnímání sladkého trénovat a změnit. „Pokud si dopřáváte pravidelně sladké, tělo si na to zvykne a začne se dožadovat stále větších dávek. Ve své podstatě to lze označit jako závislost. Jakmile však obsah cukru ve stravě začnete postupně snižovat, vaše receptory si za nějakou dobu začnou na méně sladkou chuť zvykat a začnou ji vnímat intenzivněji. Uspokojení tak dosáhnete i při mnohem nižším množství cukru a radost vám udělá dokonce i sladké v podobě ovoce,“ tvrdí výživová poradkyně.

Rychlé tipy, jak snížit cukr ve stravě

  • Přestaňte sladit čaj a kávu
  • Omezte, nebo lépe vyřaďte slazené nápoje, i ty s umělými sladidly
  • Nepřehánějte to ani s medem
  • Pečte a vařte si sami
  • Čtěte etikety (cukr je i v potravinách, kde byste to nečekali)

Zdroj: trenérka Tereza Kopánková z Fitness Clubu Contours, výživová poradkyně Věra Burešová NATURHOUSE, Martin Kudera z Farma Živina, mojezdravi