Říká se, že jsou vady řeči u dětí stále častější. Pozoruje tento trend také?
Ano, více vad řeči pozorujeme u předškolních dětí. U dětí školního věku se stav řeči spíše lepší, ale záleží na jednotlivých situacích a dětech.
Proč tomu podle vás tak je?
Pokud se zaměřím tedy spíše na předškolní děti, tak se domnívám, že dnešní náročná, uspěchaná doba se na nás i na našich dětech nepříznivě podepisuje. Jistě si mnozí z nás vzpomínají, že za časů našeho dětství jsme měli čas si o různých denních situacích s rodiči popovídat. Byl čas i na pohádky a vyprávění různých rodinných příhod a tradic z minulosti.
Foto: Shutterstock
Zmínila jste pohádky, i ty asi správnému rozvoji řeči napomáhají. Od kdy bychom je měli dětem číst?
Čtení je pro rozvoj řeči velice důležité. Doporučuje se čtení krátkých pohádek nebo i bajek, které mají jasný cíl a smysl. Dítěti se bude líbit čtení po dobu dvaceti minut, aby správně vnímalo. Vše ale záleží na samotném dítěti a jeho věku. Jiná pozornost je u dvouletých dětí, jiná u pětiletých.
Mohou čtení rodičů nahradit pohádky v televizi?
Pohádky z televize mají děti rády, jelikož jsou spojeny i s obrazem, dynamikou a hudbou. Mluvené slovo od maminky nebo od tatínka ovšem nikdo nenahradí. Jsou zde vnímány i modulační faktory řeči rodičů, jejich tempo, blízkost i empatie. A pokud navíc držíme své milované dítě za ručičku, bude si na vzájemnou vazbu vzpomínat po celý svůj život. Dá mu to tolik potřebné zázemí pro rozvoj osobnosti.
Jak děti, co se správného vývoje řeči týče, co nejlépe rozvíjet a motivovat už od nejútlejšího věku?
Již od narození je důležité s dítětem komunikovat, samozřejmě přiměřeně jeho vývoji. I na malinké miminko je velice nutné mluvit, zpívat ukolébavky, písničky. U větších dětí, dvouletých, pak rytmizovat básničky.
Kdy je pak vhodné navštívit logopeda?
Těch případů je mnoho. Například pokud dítě nemluví ještě kolem třetího roku života, v případě opoždění vývoje řeči. Také pokud se projevují poruchy plynulosti řeči, když dítě zaostává v řečovém i gramatickém rozvoji, jestliže dle věkové normy nevyslovuje správně dané hlásky, v případě, že nemluví ve větách gramaticky správných, a jedná se například o dítě pětileté, pokud nemá přiměřenou slovní zásobu, případně tehdy, kdy nerozumí našich pokynům.
Zdroj foto: archiv PaedDr. Ilony Kejklíčkové, Ph.D., MBA,
Přicházejí rodiče do poradny z vlastní iniciativy, nebo jim logopedii častěji doporučí ve škole, školce?
Klinická logopedie se řadí mezi odbornosti s vyžádanou zdravotní péčí. Tedy rodiče přicházejí na doporučení jejich dětských lékařů. Ale doporučení mohou rodiče dostat i v mateřské škole, kdy žádanku k vyšetření klinického logopeda vždy vystavuje jeho dětský nebo odborný lékař.
Někteří rodiče mají možná pocit, že některé vady řeči jsou jen kosmetický problém. Proč by děti měly vyslovovat správně?
Tak jako u všechno se průměrnost nevyplácí. Pokud by dítě mělo být v dospělosti úspěšné, musí správně mluvit – artikulovat, sestavovat větný projev. Zatím nevíme, čím se naše dítě bude živit, zda bude správnou řeč potřebovat např. pro svoji úspěšnou praxi moderátora, učitele nebo právníka.
Do kdy je nejlépe vadu řeči podchytit?
Snažíme se vadu řeči podchytit již v předškolním věku, kdy je dostatek prostoru pro nápravu. Ale, jak se říká – nikdy není pozdě, tak i u dospělých je možné řešit logopedické problémy. A poměrně úspěšně. Dospělí, pokud se rozhodnou, tak jsou více cílevědomí a úspěch se dostavuje brzy.
Foto: Shutterstock
Jak dlouho může trvat, než dítě začne mluvit správně?
Záleží na dané vadě. Pokud dítě neumí například vyslovit hlásku Ř, může se jednat o několik málo návštěv. Někdy i po prvním sezení, pokud dítě správně navedeme, tak odchází již s navozenou hláskou. Pokud se jedná o vícečetný problém, může jeho náprava trvat i například dva roky.
Mají někteří rodiče pocit, že se dítě naučí správně vyslovovat jen při návštěvách u logopeda? Co je při nápravě vady řeči zásadní?
Ano, to mohou mít tento mylný pocit. Zásadní je profesionální vedení, denní cvičení zadaných úkolů a jakási správná disciplína. Je velice důležité každý den, alespoň krátkou dobu, pravidelně procvičovat zadaná slovíčka. Samozřejmě, že to dítě nemusí úplně naplňovat a bavit. Snažíme se proto cvičení vhodně obměňovat, provádět jej zábavnou formou. Pokud cvičení trvá již dlouhou dobu, přestaňte s ním na dohodnutou dobu, například 2 týdnů, a poté se ke cvičení opět vraťte.
Zdroj informací: rozhovor s PaedDr. Ilonou Kejklíčkovou, Ph.D., MBA, jednatelkou Kliniky LOGO a soudní znalkyní ve zdravotnictví - klinické logopedii
Čtěte také:
- Ne vždy dítě z koktavosti vyroste. Odborník radí řešit problém co nejdříve
- Pláče ve školce? Některé děti takový nápor na psychiku nezvládnou, většině ale stačí k adaptaci tři měsíce, říká psycholožka
Nový komentář
Komentáře
Dnešní náročná a uspěchaná doba? Matky jsou s dětmi doma někdy až do konce 4. roku dítěte. V domácnosti mají automatické pračky, sušičky, myčky nádobí. Neperou a nežehlí pleny. Vídávám maminky s kočárkem, kde sedí dítě - absolutně netečně, a matka vede vedle kočárku psa a přitom si telefonuje mobilem. S dítětem nemluví a nijak nekomunikuje. Jistě, nejsou takové všechny. Holčička, která ještě nemá 2 roky mluví, ukazuje na věci, které umí pojmenovat, nemá přes den plenky. Její maminka se jí na své rodičovské dovolené věnuje. Od miminka na ni mluví, povídá si s ní, jezdí s ní do přírody, chodí na procházky a stále jí něco povídá. A dítě reaguje. V sousedství tříleté dítě nemluví, jenom vyluzuje jakýsi jekot, stále má pleny. Jeho matka si ho vůbec nevšímá, jen na něho pořvává od počítače. Není to tak, že by ta matka měla home office, ona si uveřejňuje na facebook své fotky, jak je krásná.
Na logopedii jsem chodila kdysi já i manžel. Obě dcery též chodily a nyní chodí syn. A to jsme nikdy na děti nešišlali, pohádky čteme denodenně od malička, písničky i básničky taky, prostě dělali jsme vše co se dalo. A stejně se logoška nevyhnula ani jednomu. Nicméně považuji to za velmi užitečné chodit na logopedii už před nástupem do školy.