by.jpg
Foto: Shutterstock

Pampeliška lékařská

Máme jich teď kolem sebe teď tolik, až je považujeme za plevel, jsou nám na obtíž. Na rozdíl od našich předků totiž ne každý ví, že smetanka lékařská působí proti celé řadě neduhů. Obsahuje mnoho vitaminů, minerálů a dalších cenných látek.
pa1.jpg
Foto: Shutterstock

Pomáhá potlačit nejen jarní únavu a vyčerpanost, ale i kožní problémy, potíže s trávením a nechutenstvím, je prospěšná při cukrovce a revmatizmu, svědčí játrům, působí močopudně a hovoří se dokonce i o jejích účincích proti rakovině. Kromě toho všeho dokáže detoxikovat organismus a díky obsahu inulinu podpořit mikroflóru ve střevech.

Věděla jste, že v listech pampelišky je dvakrát více železa, než v tolik vychvalovaném špenátu? Právě nedostatek tohoto minerálu vede také ke zvýšené únavě.

Konzumovat můžete úplně celou rostlinu. Od kořene až po květ. Například mladé listy jsou vhodné do salátů, kořen a listy na čaj, stvol (pod květem) můžete sníst rovnou na zahradě.

Kopřiva dvoudomá

Další nenáviděný plevel, který je doslova všelékem. Nejúčinnější jsou mladé výhonky teď na jaře. Obsahují vitaminy (hlavně C), minerály (především železo) a další tělu prospěšné látky. To všechno mírní únavu a vyčerpanost, ale působí i na nepřeberné množství dalších neduhů.
pa2.jpg
Foto: Shutterstock

Detoxikuje a regeneruje organismus, snižuje množství cukru v krvi, prospívá močovým cestám, dýchací soustavě i trávicímu ústrojí, mírní alergie, tlumí křeče, působí protizánětlivě, bojuje proti virovým i bakteriálním infekcím… Zkusit ji může kdokoli, neškodí ani malým dětem. Dokonce u kojících žen podporuje tvorbu mléka. Kromě čaje nebo odvaru využijete kopřivu i v kuchyni.

Medvědí česnek

Navrátit tělu ztracenou sílu pomůže i tato bylinka, která je teď na jaře vítaným zpestřením jídelníčku. A vzhledem k chladnému počasí ji můžete na spoustě míst sbírat ještě v květnu. Pokud vám neroste na zahradě, můžete se za ní vypravit do přírody, kde ji najdete na vlhčích a stinnějších místech, například v listnatých lesích a parcích. Jen pozor na záměnu s jedovatou konvalinkou nebo ocúnem!
pa3.jpg
Foto: Shutterstock

Je to doslova jarní životabudič. Vliv na to, kromě dalších účinných látek, má i vysoký obsah vitaminu C. Ve 100 gramech bylinky ho najdete kolem 150 mg. Medvědí česnek působí jako antioxidant, posiluje imunitní systém, má blahodárný vliv na dýchací i trávicí systém, posiluje srdce a cévy, reguluje hladinu cholesterolu, prospívá játrům a ničí bakterie. Tím ale výčet jeho blahodárných účinků nekončí.

Přestože našemu zdraví prospívá, nemusí vyhovovat každému. Negativní reakci může vyvolat allicin, takzvaná česneková silice. A lze se ho také přejíst a způsobit si tak zažívací problémy. Konzumujte ho tedy s rozumem. Stejně tak ho i sklízejte, aby vyrostl i příští rok.

Reklama