Foto: Shutterstock

Všechna bolest je jen součástí nervových propojení, která v určitý okamžik signalizují, že je něco v nepořádku. Nikdo však netvrdí, že bolest není reálná. Všichni víme, že opravdu je. Jenže právě díky tomu, že sídlí v našem mozku, můžeme ji několika triky ovlivňovat. A teď máme na mysli ovlivňování bez použití medikamentů.

Jak se vypořádat s bolestí

Z průzkumů vyplývá, že bolest například mnohem více prožívají muži než ženy. Není to však tím, že by byla žena na fyzické utrpení lépe geneticky vybavena. „Obecně platí, že ženy mají nižší práh bolesti, ale bolest prožitkově snášejí lépe než muži. Příčinou jsou hormonální odlišnosti,“ říká k tomu MUDr. Jan Lejčko. Hormony jsou nastavené tak, že samozřejmě předpokládají, že žena bude muset rodit. Navíc ženy prožívají například PMS, který je do budoucna připraví bolest lépe snášet. Ale zpátky k tomu, jak se bolesti vlastně zbavit.

Obecně můžeme říci, že bolest probíhá následujícím způsobem. Mozek řekne: „Pozor! Tohle začíná být nebezpečné,“ a zvýší hlasitost informace v místě, kde přichází. Nebo naopak: „Tak to už není život ohrožující věc, můžeme jí věnovat menší pozornost,“ a intenzitu oznámení sníží. Lidé po mrtvici, kterým nemoc zasáhla třeba nervy na ruce, se mohou spálit bez toho, aby si všimli, že mají ruku na rozpálené plotýnce. Informace se skrze nervové zakončení zkrátka nepřenese. Něčeho takového však docílit nechceme. Chceme se ale naučit bolest korigovat tak, abychom tolik netrpěli, když to není nutné. Zvýšit si práh bolestivosti na maximum.

Mozek zpracovává bolest fyzicky, a když si vy všimnete rozsahu zranění, jsou to emoce, které diktují vaši reakci a intenzitu bolesti. Například, když cítíte a vidíte, jak vás někdo postřelí, jde opravdu o příšernou bodavou bolest, která se moc nedá ovlivnit. Kdybyste však byla zenový mistr, uvědomíte si, že část bolesti si způsobujete tím, že jste vystrašená a rána vám připadá fatální. Křičíte jako raněná laň a přesně to už je emocionální reakce mozku, která může prohlubovat tu fyzickou.

A co to má společného s léčbou bolesti? Pokud se budete umět uklidnit a soustředit se jen na reálnou fyzickou bolest (ne emocionální), tak můžete lépe ovládat to, co cítíte, nebo lépe řečeno, co si myslíte, že cítíte.

Snažte se myslet pozitivně

Zní to poměrně směšně, třeba pro ty ženy, které si už zažily porod nebo třeba špatně provedenou lumbální punkci. Bolest, která se zdá v tu chvíli nepřekonatelná, však nakonec vždy odezní, ale negativní myšlenky a emoce ji mohou zintenzivnit nebo prodlužovat.
„Pokud tedy budete cítit negativitu, strach a nejistotu, vytvoříte si tak ideální živnou půdu pro bolest,“ říká psycholožka Věra Nečasová.
Abyste byly k bolesti odolnější, je nutné se na ni tedy připravovat dlouhodobě. Člověk žijící ve strachu a nejistotě, který příliš bolesti nezažil, bude při jakékoliv intenzitě zranění trpět jako zvíře. „Bolesti se však nemusíte bát. Součástí života není jen radost, je to také chaos, bolest a smutek, s tím je nutné se smířit,“ říká terapeut Honza Vojtko.

Podle nedávného průzkumu vedeného americkými vědci vyplývá, že účastníci daleko hůře snášeli, když je poprvé štípli nebo klepli do nohy. Dokonce prý přímo vyšilovali. Ale když už přišlo štípnutí po několikáté, a dokonce i ve větší intenzitě, většina účastníků řekla, že to již nepovažují za bolest. Z toho vyplývá, i když nejde o žádnou novinku, že si mozek na bolest může zvyknout a nemusí ji už oznamovat tak intenzivně. Z toho vzniká nakonec ale často bolest chronická, která však z dlouhodobého hlediska pro tělo není východiskem.

Procvičujte všímavou meditaci

Abyste ale předešly bolesti náhlé, zkuste procvičovat všímavou meditaci. Meditace je umění uklidnit se. Podle studie o všímavé meditaci můžete svůj mozek přeškolit tak, abyste cítily méně bolesti. Stačí se naučit pracovat se svým dechem a tělem. Během meditace se naopak soustřeďte na své myšlenky, pocity a reakce svých těl na vnější podněty. Nechte třeba i někoho, aby vás zasáhl lehkou náhlou bolestí (štípnutí, píchnutí, šťouchnutí apod.). Cvičení opakujte s různými druhy zásahu a snažte se vnímat, jak na ně vaše tělo reaguje. Věřte, že po chvíli byste měli docílit toho, že váš mozek zůstane klidný a podněty ho nebudou tolik „vzrušovat.“ Pokud budete všímavou meditaci cvičit pravidelně, stanete se po nějaké době odolnější vůči bolesti. Měly byste docílit toho, že všímavou meditaci navíc budete umět přenést i do reálné situace.

Čtěte také:

Reklama