Randění je tradičně považováno za součást partnerských námluv již zhruba od 20. let 20. století. Klasický model, kdy muž pozve ženu na nějakou společnou aktivitu, obvykle návštěvu restaurace či kina, za kterou navíc i zaplatí, avšak na sex dojde až později, se však v posledních letech začíná rozpadat. Svůj podíl na tom má například i sílící trend takzvané „hook-up culture“, tedy nezávazných sexuálních dobrodružství. 

tr.jpg
Foto: Shutterstock

„Zatímco dříve bylo morálně nepřijatelné, aby sex předcházel dvoření se a pozvání na rande, dnes je to běžné a málokdo se nad tím pozastavuje. Randění či přímo již partnerský vztah už nejsou podmínkou pro sexuální aktivity. Mladí lidé dnes také na sex často nahlížejí jako na nedílnou součást ranných fází námluv, protože je pro ně důležité právě i to, jak si s potenciálním partnerem ‚sednou‘ v posteli,“ popisuje Adam Durčák.

Podle tradičního scénáře probíhá jen asi třetina schůzek

Klasický model randění se však v současné době proměňuje i v dalších aspektech. Jak již bylo řečeno, tradičně je jeho iniciátorem muž, který navíc za aktivity, na něž potenciální partnerku pozve, zároveň i zaplatí. A tradičně to poté bývá i muž, kdo iniciuje sex. Podle analýzy amerických vědců, kteří se zaměřili na výsledky rozsáhlého průzkumu mezi 24 131 studenty, však tento klasický scénář dnes splňuje jen něco málo přes třetinu rande. 

Celých 88 % respondentů průzkumu se rovněž shodlo na tom, že je naprosto přijatelné, aby žena pozvala na rande muže. A vědci následně analýzou výsledků zjistili i to, že ženy jsou podstatně svolnější k sexu na prvním rande, pokud to byly ony, kdo schůzku inicioval. „U ženou navržených schůzek došlo ke genitálnímu kontaktu – jehož součástí může, ale nemusí být i pohlavní styk – v 63 % případů, zatímco u rande, které inicioval muž, to bylo jen v 56 % případů. U schůzek, které navrhli muži, pak byly sexuální aktivity celkově omezenější než u těch, které iniciovaly ženy,“ komentoval průzkum Adam Durčák.

Zdroj: tiskové informace, studie University of Kansas, Adam Durčák z Ruzovyslon.cz

Reklama