643fe1ceb69efblobid0.jpg

Co ve vašem profesním životopise předcházelo pozici regionálního manažera společnosti Fiskars?

Můj profesní život je poměrně nudný. Vystudoval jsem Fakultu ekonomiky a managementu na Vysoké vojenské škole ve Vyškově, osmnáct let jsem byl vojákem, dalších osmnáct let jsem pracoval pro společnost Wrigley a teď jsem už desátým rokem u Fiskars, kde mám na starost rozvoj této finské značky na trhu v České republice a na Slovensku.

Jak jste vnímal přechod od „žvýkaček“ k „sekerám“?

Ta změna byla poměrně markantní. Ve Wrigley jsem působil na různých postech v obchodě a distribuci; posledních šest let jsem zastával pozici obchodního ředitele pro Českou republiku a Slovensko. Z oblasti rychloobrátkového spotřebního zboží jsem přestoupil do mnohem pomalejšího vlaku, do sféry, která se vyznačuje konzistentností, dlouhou dobou používání, stálostí a trvanlivostí. Zatímco žvýkačky a čokolády jsou velmi impulzním artiklem, nářadí na zahradu, do kuchyně, dílny a pro outdoor má charakter plánovaného nákupu. Za všechno mluví fakt, že Wrigley zboží se v Česku a na Slovensku nabízelo na téměř šedesáti tisících prodejních míst. Oproti tomu zboží Fiskars disponuje patnácti stovkami prodejích míst, a o to promyšlenější a přesvědčivější musí být jeho prezentace, aby zákazníky zaujala.

d2.jpg

Jak postupujete, abyste zákazníka přesvědčili, že si má koupit nářadí, které je někdy výrazně dražší než to obyčejné z hobby marketu?

Snažíme se mu vysvětlit, že to, co je zapsáno v DNA společnosti Fiskars, definuje i naše výrobky. Fiskars má neuvěřitelnou historii. Počátky se datují do roku 1649 a váží k vesnici jménem Fiskars asi sto kilometrů na jih od finského hlavního města Helsinky v historicky prvním celním prostoru mezi Švédskem a Ruskem, kde ke zpracování přírodního bohatství využili své znalosti holandští, němečtí a švédští mistři svého řemesla. Nejprve zde vznikla menší dílna na zpracování kovů, ze které posléze vyrostla továrna s vůbec první vysokou pecí ve Finsku. V ní se vyrábělo drobnější náčiní jako lopaty, sekery, nůžky, nože, ale i parní stroje, lokomotivy či motory. Je mi moc sympatické, že Fiskars klade od začátku důraz na trvanlivost, a tedy úsporný způsob života, který je definovaný menším množstvím kvalitních věcí oproti záplavě předmětů „na jedno použití“. A to je právě argument pro nákup našich výrobků. Investice do kvality postavené na mnohaletém know-how se zkrátka dlouhodobě vyplatí. S mým postojem rezonuje i názor společnosti, že je stále co zlepšovat. Každý detail se dá ještě trochu dotáhnout směrem k dokonalosti.

Když se řekne Fiskars, představí si většina lidí u nás sekeru, možná ještě ikonické nůžky s oranžovou rukojetí. Značka ale nabízí mnohem víc. Co všechno znamená Fiskars?

Společnost Fiskars má dvě řekněme divize, které jsou stejně velké. Jedna z nich je zaměřená na životní styl, to je u nás málo známá designová sekce living, zastoupená například značkami Iittala, Wedgwood nebo Royal Doulton, a druhá je takzvaně funkční sekce určená pro zahradu, kuchyň, outdoor a kreativitu. U nás je Fiskars synonymem hlavně pro zmíněnou sekeru, ale samozřejmě bychom byli rádi, kdyby lidi začali více vnímat i další možnosti značky, což je například skvělé kvalitní nádobí vyráběné již dvě stě let v téže továrně, outdoor vybavení Gerber nebo výrobky pro kreativní tvoření včetně ikonických oranžových nůžek. Ovšem i tak je Česko zemí, ve které je značka Fiskars nejznámějším v Evropě hned po severských zemích.

643fe1e88f9c1blobid0.jpg

Ne vždycky jde všechno podle plánu, což se ostatně ukázalo v poslední době v souvislosti s „korona krizí“. Jak vy osobně překonáváte překážky, které vám život staví do cesty?

Vím, že ne vždy se všechno povede, jsem vděčný, když se věci daří, a když se nedaří, jsem připravený za ně bojovat. V krizi mi pomáhá, když se inspiruji dobrými lidmi, které mám kolem sebe. Vážím si toho, že je mám, a uvědomuji si, že bez nich nejsem nic. A jsem rád, když jim mohu na oplátku pomoci. Líbí se mi čínské přísloví, které říká: Když můžeš někomu pomoci, poděkuj mu za to.

O důrazu na funkční a inovativní design u Fiskars nelze pochybovat. Jak se ale staví Fiskars k dnes tolik diskutovanému tématu udržitelnosti?

Průkopnický design zahrnuje udržitelnost – od nápadu až po získávání zdrojů, výrobu a rozvoj podnikání. Chceme nabízet inspirativní a převratné alternativy proti „kultuře“ vyhazování. Děláme každodenní věci výjimečnými a vytváříme pozitivní zážitky pro všechny zúčastněné strany. Podporujeme inkluzivní kulturu a chápeme, že k rozkvětu inovací jsou zapotřebí různé perspektivy.

Každý článek našeho hodnotového řetězce je pro nás příležitostí stát se lepšími, promyšlenějšími a udržitelnějšími z hlediska životního prostředí, ekonomiky i společnosti. Naše dva závazky, průkopnický design proti „kultuře“ vyhazování a vytváření výjimečnosti všedního dne, jsou vodítkem pro všechna naše rozhodnutí.

Děkujeme za odpovědi.

Poslechněte si zajímavé podcasty

Naše redakční testy výrobků Fiskars najdete v těchto článcích: