Velikonoce jsou v České republice tradičně spojeny s bohatými jídly, která mají kořeny v dávných zvyklostech, kdy se po dlouhých dnech půstu oslavoval příchod jara. Mezi jídla, která se běžně podávají na Velikonoce, patří například mazanec, velikonoční beránek, velikonoční nádivka a jehněčí nebo jiné pečeně nebo tradiční řízky. Všechna tato jídla jsou bohatá na kalorie a tuky a mohou vést k pocitu těžkého žaludku. Proto bychom měli konzumovat tyto pokrmy s mírou.

642d46ddafcbcobrazek.jpg

Jak předejít pocitu plného žaludku?
Kromě tučných jídel můžeme volit i lehčí alternativy, jako jsou zeleninové saláty a odlehčit jimi celý velikonoční jídelníček. Zelenina nám totiž dodá pocit sytosti, aniž bychom si museli přidávat další porce hlavních jídel. Volte také menší porce jídla a dělejte mezi jednotlivými jídly dostatečné přestávky. Ty je vhodné využít k procházkám nebo jinému pohybu.

Nezapomínejte také na pitný režim, a to hlavně nealkoholických nápojů jako je voda. Je důležité pít vodu postupně po celý den, a nejen během jídla. Myslete na to, že přejídání může být nepříjemným zážitkem, který nás může přivést do nepohodlného stavu a vy si chcete svátky jara přece užít.

5 tipů co dělat, když už se přejíte
Pokud se ale při oslavách Velikonoc přece jen neovládnete a stane se vám, že se přejíte, existuje několik jednoduchých tipů, jak si ulevit a zlepšit své trávení. Zde jsou některé z nich:

  1. Přestávka od jídla - Pokud se necítíte dobře po jídle, je důležité přestat jíst a nechat své tělo odpočinout. Vyvarujte se také dalších jídel s nasycenými tuky a cukry. Prostě si ten dortík ke kávě tentokrát odpusťte.
  2. Pití vody - Voda pomáhá rozmělnit velké kusy jídla, což usnadňuje přechod jícnem do žaludku. Podílí se na hladkém přenosu potravy do střeva.
  3. Lehká fyzická aktivita - Krátká procházka nebo jiná lehká fyzická aktivita může pomoci ulevit od nepříjemných pocitů po přejídání, protože pohyb podporuje trávení. Pokud žádná fyzická aktivita není možná, můžeme si lehnout na záda a zkusit hluboké nádechy, které pomohou uvolnit napětí v břiše.
  4. Bylinkové čaje a limonády – Některé byliny jako máta peprná, heřmánek a fenykl mohou pomoci ulevit od nadýmání a pocitů plynatosti, které jsou běžné po přejídání. Konzumovat je můžete ve formě čajů nebo přidat do jídla či limonády.
  5. Potraviny podporující trávení - Existují i potraviny, které mohou pomoci podpořit trávení a ulevit při plném žaludku, jako například ananas, papája nebo zázvor. Můžete si je dopřát čerstvé, kandované nebo sušené. Zázvor, jako jednu z mála potravin, můžete najít také ve formě doplňků stravy (např. Antimetil®).

642d470ff3958obrazek.jpg

Doplněk stravy

Poznámka: Mějte na paměti, že tyto tipy jsou pouze krátkodobým řešením. Pokud se však trávicí problémy opakují, je vhodné se poradit s odborníkem na výživu nebo lékařem, aby vám mohli pomoci identifikovat příčinu a nabídnout trvalá řešení.

Zázvor a podpora na trávení pro lehčí žaludek
Jak už jsme se zmínili, zázvor má povzbuzující účinky na trávící systém. Obsahuje řadu biologicky aktivních látek, jako jsou gingeroly a shogaoly. Tyto látky podporují trávení tím, že stimulují produkci žaludečních šťáv a podporují správnou funkci trávících enzymů, které pomáhají rozkládat potravu. Gingeroly navíc podporují trávicí procesy tím, že uvolňují svaly v trávicím traktu a tím mohou pomoci při nevolnosti. Kromě úlevy v důsledku dietní chyby se tak zázvorové extrakty doporučují také při nevolnosti spojené s cestováním nebo těhotenstvím

Celkově lze říci, že zázvor má pozitivní účinky na trávení a může pomoci zmírnit nepříjemné projevy při nadměrném přejídání. Můžete si udělat zázvorový čaj nebo přidat čerstvý zázvor do jídla. Pro docílení opravdové úlevy je ale důležité dodat tělu zázvor ve správné dávce. Jistotu v množství užité aktivní látky poskytuje doplněk stravy Antimetil®, který má přesné množství gingerolů v každé své tabletě.

Na závěr je třeba si uvědomit, že prevence je nejlepší lék, protože pokud se přejídáte pravidelně, může to vést k vážnějším zdravotním problémům. Proto se snažte držet zdravého životního stylu a nezapomeňte na vyváženou stravu, cvičení a dostatek odpočinku. Přejeme hezké Velikonoce bez předení a pocitu plného žaludku.

Reklamní sdělení