Pokud zdlouhavé usínání a opakované noční buzení trvá delší dobu, dokáže rodičům vzít veškeré zbytky energie i radost ze života.

Jak problém s nespavostí malého dítěte řešit?

Dáte dítě do postýlky, pohladíte ho, věnujete mu láskyplný pohled a pusu na dobrou noc a odejdete. Když se do místnosti vrátíte za 10 minut, vaše děťátko spokojeně oddechuje a vy už se jen kocháte pohledem na jeho sladký spánek. Připadá vám tento popis jako krásná pohádka, ale pochybujete, že je něco takového vůbec možné? Už si ani nepamatujete, kdy jste u svého vlastního dítěte naposledy zažili podobnou situaci?

Kolik spánku děti potřebují

Ať už je vaše dítko ještě miminko, nebo už se pomalu chystá do školy, jisté je, že klidný spánek bez častého probouzení je velmi důležitý pro jeho zdravý vývoj. Kolik spánku tedy vaše dítě potřebuje?


Není nespavost jako nespavost

Chcete-li skutečně zjistit, v čem je v případě problematického usínání a spánku u vašeho dítěte problém, pak se v prvé řadě zaměřte na to, zda jde o akutní nebo chronický problém. Akutní forma nespavosti trvá obvykle krátkou dobu a bývá vyvolaná konkrétní situací, která v dítěti vyvolává stres. Typickým příkladem takové situace je nepřítomnost jednoho z rodičů, nové prostředí, nebo v případě starších dětí třeba očekávání zkoušení ve škole.

Naproti tomu chronická nespavost je dlouhodobější záležitostí. Obvykle trvá déle než tři měsíce. Dítě večer nemůže usnout a v noci se často budí. Vyžaduje přítomnost jednoho z rodičů a děsí se představy, že by mělo v pokoji zůstat samotné.

Důvody nespavosti

Pokud už „padáte“ únavou z toho, jak své děti dlouhé minuty, či dokonce hodiny uspáváte, a chcete to změnit, pak začněte hledat příčinu celého problému. Těch může být celá řada. Některé jsou na
první pohled snadno rozpoznatelné, na některé naopak přijdete možná až po důkladném zkoumání prostředí, ve kterém žijete.

Čím dříve se vám podaří odhalit a eliminovat příčinu narušeného usínání či spánku dítěte, tím dříve se vám podaří problém s usínáním vyřešit. A tím dříve se i vy, jakožto rodič, dočkáte kvalitního odpočinku, který tak moc potřebujete, abyste svému dítěti mohli věnovat maximální možnou péči.

Pusťte se do experimentování

Možná jste při pročtení předchozích odstavců přišli na jasnou příčinu problému dítěte. Možná ale stále ještě netušíte, v čem je ve vašem případě problém. Pokuste se nastolit nový režim. Zkoušejte, co na vaše dítě platí. Zůstaňte dostatečně klidní, na dítě nekřičte a se změnami přicházejte postupně. Jinak byste totiž mohli ve svém děťátku vyvolat další stres a příčiny špatného usínání byste se tak pravděpodobně stejně nedopátrali.

Nejprve musí být v pohodě máma

Ať už si to uvědomujeme, nebo ne, naše děti jsou vynikajícím „barometrem“ našeho psychického stavu. Nejedna máma může potvrdit, že pokud je z nějakého důvodu ve stresu ona, není v pohodě ani její miminko. Přeneseme-li toto pravidlo na problémy s usínáním, je nad slunce jasné, že pokud v rodině panuje nepohoda, vaše dítě to vycítí. Má-li tedy vaše dítě problémy s usínáním, v prvé řadě si snažte vyřešit své vlastní problémy. Pak dítě vycítí, že se doma může cítit v bezpečí a nic mu nehrozí.

Hledejte cestu, která je vhodná pro vaše dítě
Jakmile vaše dítě trochu povyroste, začněte ho motivovat k samostatnému spinkání ve vlastním pokojíčku. Usínání s rodiči je přirozené, ale jen do určitého věku. Samostatnému spánku se vaše dítě ale musí nejprve naučit. A to nepůjde ze dne na den. Každé dítě má jinou potřebu. Poznejte to své a využijte příhodné doby, aby se naučilo samostatně usínat v prostředí, které je mu blízké. Některým dětem vyhovuje spaní bez rodičů už od velmi nízkého věku. Jiné děti zase vyžadují při usínání přítomnost rodičů ještě v předškolním věku.

Jak na to, aby se dítěti dobře usínal

  • Dbejte na to, aby místnost, ve které děti uléhají ke spánku, byla vždy dobře vyvětraná.
  • Pokud možno, zatáhněte závěsy či žaluzie tak, aby v místnosti byla úplná tma.
  • Pokud se dítě tmy bojí, nechejte rozsvícenou malou lampičku, která mu dodá jistotu, že za vámi v případě potřeby může kdykoliv přijít.
  • Odstraňte z místnosti všechny rušivé elementy, které by ho při usínání mohly rozptylovat.
  • Pokud je dítě zvyklé usínat s hračkou, mějte ji v postýlce vždy připravenou.
  • Dávejte dítěti najíst a koupejte ho vždy ve stejnou dobu. Stejně tak ho každý den ukládejte ke spánku pokaždé ve stejný čas.
  • Máte-li doma novorozence či batole, které ještě neumí mluvit, zkontrolujte, zda nemá mokrou plenku, hlad nebo žízeň.

Když běžné postupy nezabírají

Mnoha rodičům pomohlo, když vyzkoušeli aromaterapii či reflexní masáž chodidel, která vašemu malému miminku pomůže se uvolnit a před spánkem se příjemně uklidnit. Kromě toho můžete vyzkoušet i jiné „pomocníky“ například v podobě uklidňující relaxační hudby. Lékárník má možnost bez lékařského předpisu nabídnout některé bylinné preparáty, pro malé děti ve formě čajových směsí s obsahem meduňky, heřmánku, mateřídoušky, majoránky, kozlíku nebo mučenky. Příkladem takového doplňku stravy je Radepur baby - bylinný sirup pro snazší usínání a klidný spánek. Obsahuje extrakty z meduňky, heřmánku, majoránky a mateřídoušky, které navozují pocit uvolnění a relaxace.


Reklama