Měla jsem radost, že mohu testovat v rámci spolupráce s Bosch eBike Systems skvělé elektrokolo a díky tomu si naplánovat řadu výletů, které bych díky tomu že jsou kopcovitém terénu na normálním kole nedala. Protože jízda elektrokole, to je prostě jiný rozměr. Kolo jsem se nažila využít naplno, a tak jsem vyrážela na cesty, co mi dovolil čas a zdraví, bohužel mě v létě přepadly dvě angíny, ale i tak jsem si ráda udělala čas na jízdu do práce a z práce nebo do mých oblíbených lesů. 

40e8dd1455530-obrazek.jpg

Když jsem si půjčila pro testování terénní elektrokolo Mondraker Sly-R, působilo na mě robustně a že je na mě možná trochu větší. Nechala jsem ale raději první dojmy stranou a soustředila jsem se na to, jak bude reagovat, až si na něj sednu a ujedeme spolu pár desítek kilometrů. Během společného sžívání jsem si doslova osahala jeho možnosti a výkon, také to, jak reaguje při různých situacích a samozřejmě jsem musela vyzkoušet sílu a jistotu brzd. To vše mě přesvědčilo o tom, že nám spolu  začíná parádní letní jízda, na kterou se těším a kterou si jaksepatří užiji.  

Musím přiznat, že je super mít možnost vypůjčit si na celé léto takového „draka“, na kterém, když to rozjedu budu skoro létat. Jízda na kole patří k mým oblíbeným činnostem, hlavně v létě, kdy miluji vnímat ty vůně polí, luk, řeky, všeho, co musím projet na cestách v přírodě, kam vyrážím nejraději. A to jízda na kole umožňuje. Líbí se mi, co všechno nabízí moderní elektrokola, jak moc je jízda komfortnější a dává prostor k tomu si ji užít. O výkony jde ale také, na elektrokole jednoznačně ujedete víc kilometrů v menší zátěži a já jsem měla velkou radost, jak testované elektrokolo Mondraker Sly-R v terénu působí stabilně, jistě, a přitom dostatečně hravě, aby jízda nebyla jen o výkonu, ale hlavně o zábavě. 

c534350caa78b-obrazek.jpgTestované elektrokolo nabízí několik jízdních režimů, které jsem odstupňované podle toho, jako sílu do jízdy dává motor, tedy jak rychle s nimi můžete jet  - čím rychlejší, tím vám ale bude ubývat energie v baterii). Jsou to Turbo, Tour, Ecco, Auto a eMTB. Musím říci, že jsem nejčastěji měla nastavený režim Ecco nebo Turbo, bavilo mě jet opravdu rychle, tedy maximum, co kolo dá. I na lesních cestách na asfaltu nebo šotolině jsem si to zkusila. 

Na displeji, který je umístěný na řídítkách velmi jednoduše můžete měnit režimy a u každého z nich vidíte aktuální dojezd v závislosti na tom, jak máte nabitou baterii. Měla jsem z jízdy super pocit také díky tomu, jak dobré mělo kolo brzdy. 

Jaký je pocit z jízdy na takovém kole? Pojďme se podívat na trochu techniky 

Zásadní roli v tom, jak kolo jede a je výkonné hraje elektromotor Bosch Performance Line SX. Ten je menší, lehčí (váží jen asi 2 kg) a má krouticí moment 55 Nm, takže působí o něco jemněji než robustní CX, ale díky svému výkonu až 600 W dokáže být velmi dynamický, zvlášť při vyšší kadenci šlapání. Právě tahle kombinace lehkosti a živosti mi sedla – motor nepůsobí přehnaně, ale přirozeně podporuje a nechává mě mít z jízdy pocit, že pořád šlapu sama za sebe. 

K tomu se přidává baterie CompactTube 400 Wh, která je stejně odlehčená jako motor a dohromady tvoří set ideální pro sportovní jízdu v terénu. Dojezd je dostatečný na delší výlety a ani při náročnějších stoupáních jsem neměla pocit, že by mi energie rychle mizela. 

Velkým plusem je i možnost propojení kola s aplikací Bosch eBike Flow. Spárování je snadné a v aplikaci si můžete nastavit jízdní režimy podle vlastních preferencí, sledovat statistiky jízdy (rychlost, vzdálenost, spálené kalorie), kontrolovat stav baterie, plánovat servisní intervaly a také aktualizovat software motoru na nejnovější verzi. Díky tomu působí celé kolo ještě chytřeji a máte pocit, že se vám přizpůsobuje na míru. 

f071caf91fa80-obrazek.jpg

ABS brzdy 

Benefitem elektrokol s technologiemi od Bosch eBike jsou naprosto skvělé ABS brzdy, brzdový asistent ABS, zatím ve spojení firem Magura a TRP/Tektro, nově i Shimano. Nemám ráda velké rychlosti, když jedu z kopce nebo když jedu po povrchu jako jsou kamínky, písek, šotolina nebo kameny a kořeny, tak instinktivně brzdím.  Mít v tu chvíli bezpečné brzdy, na které se mohu spolehnout je pro mě priorita. Stejně tak i když jedu na bezpečnějším povrchu rychle. A brzdy ABS testované kolo díky systému Bosch eBike mělo. Když jsem si vypůjčené kolo sedla, hned jsem si musela zkusit, jak brzdí různých rychlostech. A tyto brzdy mě naprosto nadchly. Vím moc dobře, jak je snadné spadnout z kola a způsobit si úraz i při menší rychlosti. Proto pokud si jednou budu kupovat elektrokolo, nechci už kolo bez Bosch eBike systému. 

Větší bezpečnost na různých površích, jak fungují brzdy, pokud máte na elektrokole implantovaný systém Bosch eBike. 

Systém ABS se aktivuje automaticky, jakmile sešlápnete pedály. Rozhodující pro účinek systému ABS Bosch eBike jsou především dvě základní funkce, které výrazně zvyšují bezpečnost brzdění a jízdy. Například protiblokovací funkce předního kola automaticky reguluje brzdný tlak tím, že trvale sleduje rychlost kol a zabraňuje zablokování pneumatik při brzdění. Citlivě vyladěné brzdění zvyšuje kontrolu a stabilitu, a to zejména na kluzkém povrchu. 

Ovládání zdvihu zadního kola snižuje riziko odlepení zadního kola od země na drsném povrchu. Protože Tato funkce snižuje pravděpodobnost přepadnutí přes řídítka, významně přispívá k bezpečnější jízdě bez nehod. 

Nabíjení kola a telefonu 

Po každé jízdě po dojetí domů jsem kolo dala na nabíjení, aby bylo na další jízdu plně nabité a abych nemusela řešit, kam až dojedu na zvolený režim. Dokonce jsem sebou pro jistotu občas vozila i nabíječku a když jsem dojela po 25 km ke kamarádce, kam jsem jela z části lesem a kopci, pro jistotu jsem kolo dala nabíjet.  Nabíječka v mém batohu rozhodně nezabrala místo.  

Co je ale důležité, mít také nabitý mobilní telefon. Jak je kolo a telefonem propojené bezdrátově pomocí Bluetooth, je dobré myslet i na to, aby váš telefon měl dost energie. Nejen samotné kolo. 

aca6b048826b0-451F1922-CCC4-476A-A91F-27AA21C4660A-.jpg

Jaký je závěr mého testu? 

Testované kolo Mondraker Sly-R na mě udělal dojem tím, že spojuje lehkou konstrukci, stylový design a moderní pohon, který podporuje, ale nepřebíjí vlastní výkon jezdce. V lese mě podržel, na stezkách dodal jistotu a díky celkové váze i geometrii jsem se s ním cítila pohodlně a sebevědomě. Je to kolo, které vám ukáže, že i elektrokolo může být hravé, svižné a přitom pořád blízké pocitu klasického kola. Za mě jsou elektrokola se systémem Bosch eBike sázkou na jistotu. Jak jsem se sama přesvědčila, jezdí na nich i několik mých známých a mají velmi pozitivní zkušenosti. Více najdete ZDE  

Foto z testování: Klára Křížová

Co je Bosch eBike Systems 

Bosch eBike Systems utváří budoucnost mobility využívající eBiky inovativními produkty a digitálními službami, které sahají od vysoce účinných pohonných systémů až po první sériově vyráběné ABS pro eBiky až po řešení Connected Bikingu. Na každodenních trasách městem, při příjemných výletech krajinou nebo při sportovních dobrodružstvích v horách: Bosch eBike Systems nabízí eBikerům vhodný pohonný systém (pohonnou jednotku, akumulátor, displej a aplikaci) pro jakékoli nároky a jakoukoli oblast použití, což zaručuje jedinečný dojem z jízdy. V současné době důvěřuje dokonale sladěnému modulárnímu portfoliu produktů více než 100 předních světových značek jízdních kol. Jako nezávislá divize skupiny Bosch využívá Bosch eBike Systems také koncernové technologie a výrobní know-how. Pro zdravou, bezpečnou a udržitelnou mobilitu, která dělá radost. 

266439777cda3-dopo.jpg

Naše články, které vám rádi doporučíme: