Používáme ho všichni a v našich domácnostech málokdy chybí. Toaletní papír je jednou z nezbytností novodobého člověka, kterou není třeba podrobně představovat. Ne každý si však uvědomuje, jak náročná a nákladná je cesta, která začíná v lese a končí po boku toalety. Uvádí se, že na výrobu jedné ruličky toaletního papíru je potřeba zhruba 1,2 kilogramu dřeva, 140 litrů vody a 1,3 kWh elektřiny. Lidstvo přitom podle odhadů ročně použije okolo 40 miliónů tun toaletního papíru, což odpovídá asi 180 biliónům ruliček.

Toaletní papír je jednorázovým produktem, který snad kromě bidetu nemá žádnou výraznou alternativu. Jeho spotřebě se jen tak nevyhneme, můžeme však alespoň nakupovat kvalitní a pokud možno šetrné výrobky.

65ddbf187cfebobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Kolik papíru si skutečně kupujeme

Obchodnické statistiky dokládají, že při výběru toaletního papíru se značná část českých zákazníků řídí cenou a vyhledává akční nabídky. Pravda je, že ceny toaletních papírů se mohou výrazně lišit a měnit. Při pátrání po nejvýhodnějším produktu je třeba vzít v potaz velikost balení, tedy počet rolí papíru. Spolu s počtem vrstev najdete tuto informaci na každém toaletním papíru. Obchodníci mají dokonce povinnost na cenovkách uvádět také cenu za jednu roli.

Toaletní papíry však skrývají další méně patrné rozdíly. Liší se počtem útržků, jejich rozměry, a tedy i celkovou délkou papíru na jedné roli. Někteří výrobci tyto údaje na obalech svých výrobků zveřejnují, ale není to pravidlem ani povinností. Pokud chcete tedy výhodně nakoupit, měli byste kromě ceny za jednu roli vzít v úvahu také délku papíru namotaného na ní. Ovšem pokud nebude papír dostatečně savý a pevný, může kvůli jeho vyšší spotřebě přijít úspora vniveč.

Jak se pozná dobrý toaletní papír?

Podle odborného obchodního časopisu Retail News si u českých spotřebitelů stále drží největší oblibu třívrstvé bílé neparfémované toaletní papíry. Proto si také dTest vybral 23 výrobků z této kategorie. Aby toaletní papír úspěšně prošel testem, musel splnit přísné nároky technických zkoušek ve specializované papírenské laboratoři a zároveň nezklamat ani v oné místnosti. Zda jsou toaletní papíry dostatečně pevné, efektivně absorbující a snadno rozpustné, zjišťovali odborníci. Dobrovolníci a dobrovolnice zkoušeli papíry také v reálných podmínkách přímo na toaletách. Hodnotili jejich jemnost, savost i snadnost používání. Nově se dTest také zaměřil i na ekologické aspekty, jako je původ papíru či udržitelnost jeho produkce.

Cáry papíru nejsou žádoucí

Od toaletního papíru očekáváme, že bude pevný a zároveň se bude dobře trhat na jednotlivé kousky v místě perforovaných předělů. Obě tyto vlastnosti se testovali v laboratoři. Pruh každého papíru se umístil mezi čelisti speciálního přístroje, který jej napínal, dokud se neporušil – a současně měřil vyvinutou sílu. Zkouška probíhala opakovaně v podélném a příčném směru i v místě předělu mezi útržky. Většina papírů v pevnostních prověrkách obstála, byť se nedá říct, že by byly všechny stejně odolné.

Lačné po vodě

Schopnost vsakovat tekutinu je klíčová pro plnění hygienické funkce toaletního papíru. Savost neboli absorpční schopnost papírů si proto také nechali otestovat v laboratoři. Stejné množství každého vzorku papíru se při zkoušce nořilo do kádě s vodou a měřil se čas, za jak dlouho se kompletně potopí, jinými slovy, jak rychle se nasákne vodou. Následně v laboratoři vážili, kolik tekutiny dokázal odkapaný toaletní papír pojmout. Z hlediska savosti testované výrobky obstáli velmi dobře. Rozdíly v absorp­čních časech byly drobné a papíry se vodou nasytily za pár sekund. Ani v absorpční kapacitě se toaletní papíry moc nelišily.

65ddbf3537ca5obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Spláchnout a zmizet

Jakmile toaletní papír splní své poslání, mizí obvykle v záchodové míse a putuje potrubím do čistírny odpadních vod či septiku. Aby tato cesta byla hladká a zátěž pro kanalizaci co nejmenší, měl by se snadno a rychle rozpouštět. Většina výrobků se vodě ochotně poddá, ačkoliv pětice papírů s uspokojivým hodnocením byla přece jen trochu zarputilejší. Zkouška rozpustnosti probíhala v laboratorním zařízení, které vytvářelo vír a tlak vody podobně jako při splachování a v kanalizaci. Po 30 sekundách se sítem zachytily veškeré zbytky nerozpuštěného papíru, které se po usušení zvážily. Žádoucí bylo samozřejmě co nejmenší množství zbytků.

Co na to běžný smrtelník?

O domácí testování toaletních papírů byl rekordní zájem a praktických zkoušek se zúčastnilo celkem 130 osob. Choulostivé téma osobní hygieny očividně u veřejnosti rezonuje a její názory dTest velmi zajímaly. Ostatně s používáním toa­letních papírů mají naši testující celoživotní zkušenosti. Zapojení muži a ženy dostali vždy alespoň pět anonymizovaných vzorků. Na testování měli zhruba měsíc. Do obdržených dotazníků zapisovali svá hodnocení jednotlivých parametrů – vzhledu, vůně, snadnosti trhání papíru, soudržnosti vrstev, hebkosti a savosti. Na závěr měli uvést, zda by si daný výrobek sami zakoupili. Největší popularitě se těšila dvojice Billa Toaletní papír a Globus/Natuvell Toilettenpapier Classic. V případě Globusu testující chválili především jeho skvělou hebkost a také to, že vnitřní trubička je velmi pevná a celá role papíru díky tomu dobře drží tvar. U papíru značky Billa rovněž vyzdvihovali jeho jemnost a neměli žádné výtky. 

Šetrná potřeba

Produkce toaletního papíru představuje nemalou zátěž pro naši planetu a čerpá zásoby jejích zdrojů, především lesů a vody. Zatímco mnohé jednorázové, především plastové zboží se snažíme omezovat, s toaletním papírem to tak jednoduché není. Uvědomělým nakupováním ale můžeme dát přednost produktům, které jsou vyráběny šetrným způsobem, neobsahují škodlivé chemikálie či jsou z recyklovaných zdrojů. Jako hlavní vodítko slouží nezávislé certifikáty na obalech toaletních papírů.  Je patrné, že mnohé výrobky mají z hlediska udržitelnosti co zlepšovat. Do souhrnné známky za dopad na životní prostředí dTest kromě certifikátů započítal také poměr gramáže a savosti toaletního papíru. Klíčem ke kladnému hodnocení byla co nejnižší gramáž a zároveň co nejlepší absorpční kapacita. Jinými slovy – oceňovali ty produkty, které dokázaly efektivně pracovat s menším množstvím materiálu. 

Které toaletní papíry dopadly nejlépe?

Testování přineslo překvapení zjištění. Ty nejlepší toaletní papíry vyrábí privátní značky jednotlivých supermarketů - Penny, Globus, Billa, Albert a Lidl. Tyto toaletní papíry se často pyšní totiž v porovnání s ostatními konkurenčními značkami zásadně nižší cenou, nicméně nabízí nadstandardní kvalitu, kterou známější značky nikoliv. Na podrobné výsledky testu, vítěze a poražené je možné se podívat ZDE.

Zdroj: dTest.cz