Foto: Klára Křížová
Celkem se do testování zapojilo pět žen včetně naší kolegyně Kláry, které věkově zapadly do naší představy. Zrealizovaly jsme s nimi testovací jízdy, kdy si mohly řízení vyzkoušet, a zajímalo nás, jak se jim plně elektrické Volvo EX30 líbí, co říkají na jeho jízdní vlastnosti a jaký mají z auta celkový dojem.
Jak jsme si potvrdily s testerkami, jako ženy řidičky si u aut všímáme trochu jiných věcí a detailů, než jsou detailní technické specifikace, výkon motoru či typ světlometů. Spíš se při výběru řídíme tím, jaký na nás auto udělá dojem a jaký nám poskytuje komfort a pocit bezpečí. Také samozřejmě to, jak se nám auto líbí a jak s ním souzníme.
Volvo EX30 prošlo na jaře naším redakčním testem, detailní recenzi si můžete přečíst v tomto článku: Testování elektromobilu Volvo EX30: Svižné a velmi bezpečné auto, které vás bude bavit |
Jak hodnotily Volvo EX30 naše oslovené testerky?
Jitka
Foto: Klára Křížová
Máme doma dvě auta, jedno je mé a druhým jezdí můj partner. Proto mě test Volva EX30 zaujal, auto si vybírám čistě pro sebe a také se do něj musí vejít můj velký pes, mám tedy v oblibě auta SUV. Jezdím autem skoro každý den, máme kousek od Prahy chalupu, která je naším druhým domovem a pokud to jde, pracuji odsud. Přiznám se, že je to moje první zkušenost s elektromobilem, přece jen řídit „spalovák“ je něco jiného. Na první pohled vypadá Volvo EX30 kompaktně a líbilo se mi. Při řízení jsem si musela nejprve zvyknout, že veškeré ovládání je na středovém displeji, to mě nejprve trochu rozhodilo, ale po chvíli jsem to už brala jako věc, která k tomuto autu prostě patří. Největším překvapením byla tichost jízdy a také to, jak umí auto krásně zrychlit. Žádný líný rozjezd, šlápnete na plyn a auto s nadšením vystřelí vpřed. Jako by chtělo ukázat, jaké je „žihadlo“. Na bezklíčový systém jsem zvyklá, stejně tak na jízdní režimy, které mi umožňuje mé auto s automatickou převodovkou. Mile mě překvapilo množství bezpečnostních asistentů včetně opravdu velmi pohodové možnosti parkování. Aktivní parkovací asistent Park Pilot Assist reaguje skvěle, bavily mě kamery se zobrazením situace v rozsahu 360° a 3D zobrazení. Při couvání oceňuji zvukovou signalizaci, která mi říká, kam ještě můžu zajet. Při testovací jízdě – při couvání mi ve městě procházel za autem chodec, takže se hned aktivoval systém varování před nebezpečím kolize s chodcem či vozem přijíždějícím zezadu. Za mě je Volvo EX30 velmi zajímavé, přesvědčilo mě.
Zuzana
Foto: Klára Křížová
Můj první dojem z testovaného elektromobilu Volvo EX30 byl jednoznačně pozitivní. Bydlím 40 km za Prahou v místě, kde se bez dvou aut neobejdeme. Mohu jet část cesty vlakem, ale stejně pak musím dojet autem. Většinou ale jedu autem až do Prahy a zpět. Testované Volvo EX30 se mi řídilo velmi dobře. Ano, je to nezvyk, dívat se na displej, který je uprostřed palubky a vypadá jako tablet. Chce to si ho trochu „osahat“. Naštěstí jsem se díky logickým ikonám rychle zorientovala a vyzkoušela si různá nastavení. To, co od svého auta chci, je zajištění bezpečí. Mám za sebou několik kolizí včetně srážky s kancem a vím, že se nepříjemná situace může stát během okamžiku. Na testovaném Volvu EX30 bych tedy vyzdvihla jeho bezpečnostní asistenty. Pro mě je praktické i upozornění na překročení rychlosti (což řada lidí vypíná), platila jsem několik pokut za projíždění vesnicemi, kdy jsem myslela, že nejedu rychle. Vím, že volvo má špičkový systém airbagů, které jsou pro zajištění bezpečí stěžejní. Zkusila jsem si při jízdě i asistenta hlídání jízdy v pruzích. Pokud při jízdě přejedete dělicí čáru a blinkrem nedáte vědět, že chcete odbočovat, strhne vám volvo volat docela ostře zpět. Což je dobře, může tím zabránit nehodě. Stejně tak mě baví hlídání mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách a také jak se na displeji promítá provoz kolem vozu. To bych u svého auta rozhodně ocenila, stejně jako pomoc testovaného volva s parkováním. S tímto autem je parkování úplná „brnkačka“! Vidíte všude kolem sebe díky kamerovému systému a také díky zvukovému signálu slyšíte, jak jste daleko vepředu a vzadu před stojícími překážkami. Abych nehodnotila jen bezpečnostní asistenty, zaujalo mě i náladové osvětlení, což je taková emoční vychytávka, kterou oceníte, když jedete ve tmě. Jde o decentní podsvícení interiéru a speciální motivy displeje inspirované přírodou Skandinávie. Dohromady to vytvoří zvláštní náladu, kdy máte pocit, že s vámi auto souzní. Co se týká nabíjení, pro mě by to nebyl problém, máme blízko bydliště nabíječky, případně bych mohla elektroauto nabíjet doma. Na cestu do práce a z práce, tedy celkem kolem 100 km, by takové auto bylo ideální.
Klára
Foto: Klára Křížová
Testovaným Volvem EX30 jsem z testerek jezdila nejdéle a mám za sebou také redakční test. Mám už velké děti a často jezdím autem sama, nejčastěji do práce nebo z práce. Na tomto elektromobilu mě nepřestává bavit jeho výkon a to, jak je na silnici svižné. Také jeho konektivita. S aplikací Volvo si pod svým profilem můžete nastavit auto podle svých představ. Také propojení automobilu s aplikacemi v telefonu, jako je navigace, možnost telefonování po cestě, možnost sledování různých notifikací. I když si někdo může myslet, že nabíjení elektromobilu je stresující, opak je pravdou. Naštěstí se síť nabíječek rozrůstá, a pokud potřebujete auto nabít někde po cestě, na infopanelu – tedy středovém displeji – můžete vidět díky Google mapám seznam nabíjecích stanic, které jsou poblíž a které můžete využít. Displej, který může být pro mnohé překvapující, funguje tak trochu jako u chytrého telefonu, v horní části vidíte informace, které jsou důležité pro jízdu – rychlost, případně jaké je v místě, kde se pohybujete, rychlostní omezení, dopravní značky a také to, zda rychlost překračujete (auto se připomene jemným alarmem, který ale můžete vypnout). Tato část displeje tedy víceméně zobrazuje to, co klasický přístrojový štít. Protože už s takovým displejem mám zkušenost, vím, že ovládání vozu i vyhledávání informací je snadné. I když občas bojuji s technikou, ani mi to moc dlouho netrvalo. Musím říci, že jízda v testované EX30 je velmi pohodlná a přináší pocit bezpečí. Také proto, že si mohu sedačku nastavit přesně podle své výšky a podle toho, jaký mám pocit z řízení – potřebuji z auta dobře vidět a nebýt v něm „utopená“. To je pro mě hodně důležité. Pak bych určitě ráda zmínila parkovací asistenty. Skoro každý všední den parkuji v centru Prahy v jednosměrných ulicích, kde najít místo je často složité a také místo, kam musí auto zajet, je kolikrát dost limitující. Pak tak moc oceníte, že přesně vidíte do všech stran díky aktivnímu parkovacímu asistentovi Park Pilot Assist a nemusíte to jistit zpětnými zrcátky a odhadem, kolik je tam ještě místa. Kamery se zobrazením situace v rozsahu 360° a 3D zobrazení vám prostor přesně ukážou, včetně zvukové signalizace, která upozorňuje na zmenšující se vzdálenost od překážek. Pro mě je díky tomu parkování beze stresu! Za mě tedy mít doma testovanou EX30 by byla velká pohoda. Určitě vám ho ráda doporučím.
Monika
Foto: Klára Křížová
Jsem zvyklá řídit a celý život jsem měla auto s klasickou manuální převodovkou a nápad otestovat elektromobil se mi líbil. Jeho ovládání si osvojíte během chvíle a pak už jen oceníte všechny benefity, které má. Volvo EX30 se mi líbilo na první pohled. Interiér je příjemný a útulný a líbí se mi nejrůznější vychytávky, které dělají řízení a cestování příjemnější. Třeba vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla, kvalitní audiosystém nebo i takové detaily, jako jsou odkládací prostory nebo prostorné kapsy ve dveřích. Volant se drží příjemně a také mě nadchl dobrý výhled z auta, a to do všech stran. Řídím často a jsem ráda za toto testování, protože jsem ještě neřídila elektromobil a podvědomě jsem si to přála zkusit, ale neměla jsem možnost. Je to zajímavá zkušenost! Auto vlastně nemá převodovku, stačí tady „zařadit“, tedy stlačit páčku u volantu do polohy „D“, a už se můžete rozjet! Stejně snadné je opuštění vozu. Zvolíte polohu „P“, tedy Parking, a je hotovo. Auto pozná, že odcházíte, a celé se během chvíle vypne, zamkne a sklopí zrcátka. A to samé když chcete odjet, jakmile se otevře díky klíči, který stačí mít v kapse, a sednete si do něj, už je „nastartované“ a připravené k jízdě. Trochu mě zprvu znervózňoval středový panel, který je místo klasické „kapličky“ s přístroji, nicméně se na něm zobrazuje daleko více informací. Tak to mi zpočátku dělalo problém, sžít se s tím a v klidu řídit. Ale jak říkají ostatní řidičky testerky, je to o tom si to osahat, vyzkoušet, zvyknout si. Volvu EX30 bych se rozhodně nebránila. Využívala bych ho na cesty do Prahy do práce a zpátky a myslím, že bych si jízdu hodně užívala. Neměla jsem možnost plně otestovat dojezd a nabíjení, ale myslím, že bych se rychle zorientovala v tom, kdy a kde budu potřebovat auto dobít. Bezva je pro tyto případy integrovaná Google mapa, která ukazuje, kde najdete nejbližší dobíjecí stanice. Protože bydlím v bytě, musela bych auto nabíjet na nějaké veřejné nabíjecí stanici. Což si myslím, že není problém. Jsem ráda, že jsem ho mohla otestovat, určitě stojí za pozornost.
Šárka
Foto: Klára Křížová
V autě jsem prakticky každý den. Bydlím v malé vesnici kousek od Benešova, kde pracuji a kam chodí do školy i moje dospívající děti. Miluji bydlení uprostřed přírody, stinnou stránkou je však neustálé dojíždění. Potřebuji tedy opravdu spolehlivé a praktické auto a myslím si, že přesně tím elektromobil je. Tenhle malý elektrický crossover od Volva se mi líbil hned. Byla to moje první zkušenost s elektromobilem a jízda mě bavila. Je velmi tichý a jede hezky plynule. Překvapila mě svižnost auta, stačí jen lehce přišlápnout plynový pedál a rozjedete se jako vítr. Při jízdě v dešti sedí auto dobře na vozovce, nebála jsem se jet rychleji. Máme doma klasické auto se spalovacím motorem a to takové zrychlení rozhodně nemá. Myslím, že elektromobil je super ve městě v zácpách pro popojíždění. Nezahlcuje ovzduší, oslovuje mě tak i z důvodu udržitelnosti. Testovaná EX30 je pro mě bezpečné auto. Má mnoho bezpečnostních asistentů, ani jsem nevěděla, že jich už existuje tolik. Například hlídání kondice řidiče – auto umí vyhodnotit, když na vás jde únava nebo by se vám v autě udělalo zle. Asistenti umí hlídat jízdu v pruzích, překročení rychlosti, super je i adaptivní tempomat. Jako velmi chytrá mi přijde možnost sledování kolemjedoucích aut, kde se zrovna nacházejí, vidíte to na středovém informačním displeji, který je v tomto autě místo typických budíků před řidičem. Bezpečnostní asistenty jsem mohla využít a spolehnout se na ně při parkování. Stačí sledovat kamery, které snímají obraz kolem auta na displej, a díky nim rychle a s jistotou zaparkovat. Nejsem řidička, která vyhledává rychlou jízdu, raději jezdím bezpečně a klidně. S takovým autem, jako je Volvo EX30, si to úplně dokážu představit. Protože bydlíme v rodinném domě, nejspíš bychom si doma pořídili domácí nabíjecí stanici wallbox nebo mi přijde praktické nabíjení u nákupního centra, kdy v čase nákupu auto hltá energii. Kdybych měla takové auto, jako je EX30, pro sebe, bylo by to prima. Určitě bych ho nenechávala často v garáži.
Foto: Klára Křížová
Jaké má testované Volvo EX30 benefity? Uvádíme ty nejdůležitější:
Bezklíčové nastavení
K tomuto autu už nepotřebujete dálkový ovladač. Stačí mít u sebe hranatou věcičku, která funguje jako klíč, díky níž vás auto pozná, už když přicházíte, a otevře se. Auto také registruje, že odcházíte, a celé se během chvíle vypne, zamkne a sklopí zrcátka. To je velký komfort a pohodlí, že?
Praktická aplikace pro nastavení vlastních preferencí
K nastavení vozu je ideální mobilní aplikace Volvo. Aplikace je jednoduchá, přehledná, intuitivní a hlavně užitečná. Nastavíte si různé věci podle sebe a jízda se stane ještě komfortnější. Pokud podnikáte nebo jste dostala auto přiděleno jako služební, můžete si zapnout deník jízd a máte o starost méně. Aplikace ho povede za vás.
Bezpečnost
Volvo EX30 se pyšní těmi nejmodernějšími technologiemi, které jsou dnes k dispozici. Mnohé přitom vyvinulo přímo Volvo a dalo je následně k dispozici jiným automobilkám. V případě malého, ale nesmírně „šikovného“ Volva EX30 byla bezpečnost posílena mimo jiné dalším zvýšením pevnosti nosné struktury karoserie, která tak vytváří velmi tuhou a odolnou bezpečnostní klec kolem osádky vozu. Pasivní bezpečnost pak podpoří i propracované a velmi účinné deformační zóny nebo nový typ airbagu, integrovaný do vnitřní strany sedadla řidiče. Ten zajistí v případě havárie lepší ochranu jeho hlavy a hrudníku. Mezi systémy aktivní bezpečnosti jsou i tak užiteční pomocníci jako zabránění kolizi s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako systém, který pomůže řidiči při průjezdu křižovatkou tím, že mu hlídá provoz přijíždějící z boku. Leckomu přijde vhod také systém automatického parkování, který tento úkon zvládne jak v podélném, tak příčném směru. A pak jsou tu ještě asistenti pro změnu jízdního pruhu, sledování bdělosti řidiče a další standardní funkce a systémy, které najdete ve všech vozech Volvo, adaptivní tempomat nevyjímaje.
Systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu
Tato technologie je spolu s hlídáním mrtvého úhlu v bočních zrcátkách pro bezpečnost v městském provozu prostě skvělá. Máte díky ní přehled o tom, co se kolem vás děje. Má to i praktickou stránku, kterou oceníte při parkování a vystupování z vozu. Už se nemůže stát, že byste otevřením dveří ohrozila třeba projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta. Systém umí také sledovat, zda se na vozovce před vozem nenachází chodec, cyklista nebo koloběžkář. Pokud zaregistruje riziko střetu a řidič nereaguje, sám provede úhybný manévr, ovšem tak, aby auto zůstalo ve svém jízdním pruhu a neohrozilo někoho v protisměru.
Parkování s radary, to chcete
Při testování jsme si vyzkoušeli, jak skvěle reaguje aktivní parkovací asistent Park Pilot Assist, kamery se zobrazením situace v rozsahu 360° a 3D zobrazení, včetně zvukové signalizace, která upozorňuje na zmenšující se vzdálenost od překážek. Při couvání vám může pomoci i systém varování před nebezpečím kolize s vozem přijíždějícím zezadu.
Nový, volně umístěný středový displej
Volvo EX30 nemá vůbec žádnou „kapličku“ s přístroji před řidičem, což pro mě bylo opravdu novinkou. Namísto rychloměru, dalších přístrojů a kontrolek je auto vybavené napravo od volantu středovým displejem s úhlopříčkou 12,3 palce. Je umístěn až na vrcholu palubní desky, aby zajišťoval dobrý přehled a zároveň se snadno ovládal z místa řidiče. V horní části vidíte informace, které jsou důležité pro jízdu – rychlost, případně jaké je v místě, kde se pohybujete, rychlostní omezení, dopravní značky a také to, zda rychlost překračujete. V tom případě vám auto jemným zvukovým alarmem připomene, že jedete moc rychle. Pokud vám to vadí, můžete zvukovou signalizaci vypnout.
Tato část displeje tedy víceméně zobrazuje to, co klasický přístrojový štít.
Spodní část displeje umožňuje ovládání navigace, zábavních funkcí, klimatizace, aplikací ve voze, telefonu, kamer parkovacího asistenta a dalších podpůrných funkcí.
I když je to nezvyklé, jde jen o zvyk. Člověk si musí menu trochu „osahat“, ale po chvíli už víte, kde co najdete, a ovládání vozu i vyhledávání informací je snadné.
Náladové osvětlení
Zajímavostí je u Volva EX30 celá řada, většinou se jedná o technické finesy, ale je tady i něco pro potěchu oka a duše. Jedná se o náladové ambientní osvětlení nabízející řadu barev pro decentní podsvícení prvků v interiéru a speciální motivy displeje inspirované přírodou Skandinávie. Je jich celkem pět a v kombinaci s podkresovou hudbou vytvářejí na palubě vozu až meditační atmosféru. Zklidní vás, sejmou z vás napětí a stres. Auto s vámi najednou souzní a ladí.
Špičkový soundbar
V EX30 představilo Volvo novou koncepci umístění reproduktorů v podobě plně integrovaného soundbaru, který je součástí standardní výbavy, ale liší se provedením pro základní výbavu Core a vyšší výbavy Plus a Ultra. Zejména provedení vyšších výbav zajišťuje až překvapivě kvalitní zvuk, který podporují i subwoofery umístěné za palubní deskou a v zavazadlovém prostoru.
Snadné nabíjení
Protože se jedná o elektromobil, určitě vás bude zajímat nabíjení a dojezd. Kde hledat nabíjecí stanice? Volvo EX30 vám je pomůže vyhledat na chytrém displeji. V rámci navigace vám systém ukáže všechny okolní nabíjecí stanice, kde můžete doplnit energii.
Nabíjení trvá nejdéle v domácích podmínkách bez wallboxu, kdy nabíjíte výkonem jen okolo 2,5 kW a silně vybitou baterii tak budete dobíjet třeba i celý den. S wallboxem, tedy domácí nabíječkou, se ovšem můžete dostat na mnohem vyšší výkony a plně tak využít 11kW, nebo dokonce 22kW palubní nabíječku. V takovém případě se doba nabíjení výrazně zkracuje (typicky na 3 až 5 hodin). Výkonné veřejné dobíjecí stanice jsou samozřejmě mnohem rychlejší a nabití do 80 % nebude trvat ani půl hodiny. Vůz si navíc sám spočítá, kolik procent nabití baterie potřebuje do zadaného cíle (případně i na zpáteční cestu), a pokud by bylo nutné po cestě nabíjet, rozplánuje trasu i se zastávkami na nabíjení co nejefektivněji. Další usnadnění přináší karta služby Volvo Public Charging Service (VPCS), která pokrývá většinu poskytovatelů nabíjecí infrastruktury u nás i v zahraničí a nabízí výhodné tarify (více napoví online kalkulačka na stránkách Volvo Cars) a snadnou platbu (měsíční platby kreditní kartou nebo přes PayPal či účty pro firemní řidiče) a pohodlnou autentizaci kartou. Největší elektromobil Volva, nový EX90, již bude vybaven technologií Plug & Charge. Bude stačit jen připojit kabel, auto se s nabíječkou domluví samo. |
Naše shrnutí
Volvo EX30 nás opravdu bavilo. Všechny testerky jsou aktivními řidičkami a většina z nich bydlí mimo hlavní město s tím, že dojíždějí každý den do zaměstnání do Prahy. Většinou řídí samy a dovedly by si díky testování představit, že by vyzkoušenou EX30 měly jako své vlastní auto. Co nejčastěji hodnotily? V autě se cítily velmi pohodlně a bezpečně. Bezpečnostní systémy jim při jízdě dávaly pocit jistoty. Kvitovaly, že bezpečnostní asistenti jízdu soustavně hlídají a v případě nehody, které by nedokázaly zabránit, je vůz ochrání svou pevnou karoserií a airbagy. I díky tomuto pocitu jim přišla jízda komfortnější. Také ocenily to, jak je z auta dobře vidět a parkování beze stresu díky špičkovému parkovacímu systému. Na auto, jako je Volvo EX30, si prostě rychle zvyknete a nebudete se s ním chtít loučit.
Jako mínusy uvedly počáteční neklid ze středového panelu, který slouží jako informační tablet namísto klasických přístrojů. Ten ale postupně ztratily, když se naučily displej ovládat a vnímat. Konstatovaly, že jde o zvyk, který si rychle osvojily.
Volvo EX30 představuje s cenou od 895 000 Kč nejdostupnější elektromobil značky. Zájemci o testovací jízdy z řad veřejnosti si jej mohou vyzkoušet v jednotlivých dealerstvích po celé České republice. Vyzkoušejte si ho, uvidíte, jak vás bude bavit.
Naše články:
- Malé, ale velké srdcem: Seznamte se s novým elektrickým Volvem EX30, které se vám určitě bude líbit
- Jak dopadl redakční průzkum na téma bezpečí? Na řízení vozu mají vliv emoce, doba, kdy řídíme a také důležitost pocitu bezpečí při jízdě
- Ženy řidičky testují elektromobil Volvo C40. Jak se jim líbí a proč by si ho vybraly?
Nový komentář