Volvo EX30 testovala za naši redakci Klára, která bydlí mimo Prahu a každý den dojíždí buď autem, vlakem, nebo na kole 35 km do centra Prahy, kde sídlíme. Pro elektromobil představovala přímo ideální testérku. Podobným způsobem totiž jezdí dennodenně za prací statisíce lidí. A je to přesně takové ježdění, které si o elektromobil přímo říká. Díky týdennímu testování Volva EX30 se o tom mohla přesvědčit i Klára.

88d7447e899af-obrazek.jpg

Automobily od Volva testuji ráda. Vždy mě něčím novým překvapí a díky této značce jsem ztratila všechny obavy z elektromobility. Novinka EX30 je podle mě převratná. Tady jsem konečně pocítila veškeré výhody a komfort konektivity. Tedy propojení automobilu s aplikacemi v telefonu, což mi umožnilo například nastavení různých funkcí auta tak, aby přesně vyhovovalo mně samotné nebo i dalším členům rodiny, kteří se za jeho volant posadili.

Bezklíčové nastavení
K tomuto autu už nepotřebujete dálkový ovladač. Stačí mít u sebe hranatou věcičku, která samozřejmě funguje jako klíč, ale díky ní vás pozná, už když přicházíte. Když jste od auta asi 10 metrů, předvede vám na uvítanou světelnou sekvenci předních i zadních světel i osvětlením okolí vozu. Zároveň se probudí palubní systém a nastaví se profil řidiče. Když se ještě více přiblížíte, odemknou se dveře, včetně zavazadelníku, a pokud je auto připojené na nabíječku, odemkne se na 90 sekund také nabíjecí kabel. Takže když usedáte, je již EX30 díky propojení s „klíčem“ nastartované a nastavené. Stačí „zařadit“, tedy stlačit páčku u volantu do polohy „D“, a už se jede! Stejně snadné je opuštění vozu. Zvolíte polohu „P“, tedy Parking, a jedete. Auto pozná, že odcházíte, a celé se během chvíle vypne, zamkne a sklopí zrcátka. Je možné si navolit i automatické zavření bočních oken, takže ani na ně nemusíte myslet! Jednodušší a uživatelsky příjemnější to už snad ani být nemůže.

Praktická aplikace pro nastavení vlastních preferencí
K nastavení vozu je ideální mobilní aplikace Volvo. Umožňuje vám najít vaše vozidlo, na dálku zkontrolovat jeho stav, včetně SOC, tedy stavu nabití baterie. Když zapomenete, kde máte auto zaparkované, můžete na dálku rozsvítit jeho světla nebo aktivovat klakson. No a samozřejmě vidíte i jeho polohu na mapě. Aplikace vás upozorní třeba i na to, že jste zapomněla zavřít okénko, a jakmile se od vozu vzdálíte, hned přijde upozornění. A pokud podnikáte nebo jste dostala auto přiděleno jako služební, můžete si zapnout deník jízd a máte o starost méně. Aplikace ho povede za vás. Nemalou výhodou je i to, že můžete na dálku zapnout klimatizaci, takže si to v létě nakráčíte do příjemně vychlazeného vozu, zatímco v zimě využijete možnost si jej naopak vyhřát. Samozřejmostí je možnost nastavení těchto funkcí předem, včetně týdenního programu. Aplikace je jednoduchá, přehledná, intuitivní a hlavně užitečná.

fcfdd524d7851-blobid0.jpg

Bezpečnost

Bezpečnost tvoří DNA vozů značky Volvo. Ani nejmenší z nich není výjimkou a pyšní se těmi nejmodernějšími technologiemi, které jsou dnes k dispozici. Mnohé přitom vyvinulo přímo Volvo a dalo je následně k dispozici jiným automobilkám. V případě malého, ale nesmírně „šikovného“ Volva EX30 byla bezpečnost posílena mimo jiné dalším zvýšením pevnosti nosné struktury karoserie, která tak vytváří velmi odolný bezpečnostní rám kolem osádky vozu. Pasivní bezpečnost pak podpoří i propracované a velmi účinné deformační zóny nebo nový typ airbagu, integrovaný do vnitřní strany sedadla řidiče. Ten zajistí v případě havárie lepší ochranu jeho hlavy a hrudníku. Mezi systémy aktivní bezpečnosti jsou i tak užiteční pomocníci jako zabránění kolizi s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako systém, který pomůže řidiči při průjezdu křižovatkou tím, že mu hlídá provoz přijíždějící z boku. Leckomu přijde vhod také systém automatického parkování, který tento úkon zvládne jak v podélném, tak příčném směru. A pak jsou tu ještě asistenti pro změnu jízdního pruhu, sledování bdělosti řidiče a další standardní funkce a systémy, které najdete ve všech vozech Volvo, adaptivní tempomat nevyjímaje.

Systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu
Důležitou novinkou, kterou jsem při jízdě opravdu ocenila, je systém upozorňující na provoz kolem vozu. Tato novinka je spolu s hlídáním mrtvého úhlu v bočních zrcátkách pro bezpečnost v městském provozu prostě skvělá. Máte díky ní opravdový přehled o tom, co se kolem vás děje. Má to i praktickou stránku, kterou oceníte při parkování a vystupování z vozu. Už se nemůže stát, že byste otevřením dveří ohrozila třeba projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta. A co víc, u Volva navrhli a zavedli i systém, který sleduje, zda se na vozovce před vozem nenachází chodec, cyklista nebo koloběžkář. Pokud zaregistruje riziko střetu a řidič nereaguje, sám provede úhybný manévr, ovšem tak, aby auto zůstalo ve svém jízdním pruhu a neohrozilo někoho v protisměru.

Parkování s radary na jedničku
Pokud máte zkušenost s parkovacími kamerami, pak vás systém, díky kterému zaparkujete s EX30, ohromí. Při testování jsme si vyzkoušeli, jak skvěle reaguje aktivní parkovací asistent Park Pilot Assist, kamera se zobrazením situace v rozsahu 360° a 3D zobrazení, včetně zvukové signalizace, která upozorňuje na zmenšující se vzdálenost od překážek. Při couvání vám může pomoci i systém varování před nebezpečím kolize s vozem přijíždějícím zezadu.

1f55f394f48c3-obrazek.jpg

Nový, volně umístěný středový displej

Volvo EX30 nemá vůbec žádnou „kapličku“ s přístroji před řidičem, což pro mě bylo opravdu novinkou. Namísto toho máte k dispozici napravo od volantu letmo umístěný středový displej s úhlopříčkou 12,3 palce. Je umístěn až na vrcholu palubní desky, aby zajišťoval dobrý přehled a zároveň se snadno ovládal z místa řidiče.

Přiznám se, že jsem si na toho zařízení musela chvíli zvykat. Displej funguje tak trochu jako u chytrého telefonu, v horní části vidíte informace, které jsou důležité pro jízdu – rychlost, případně jaké je v místě, kde se pohybujete, rychlostní omezení, dopravní značky a také to, zda rychlost překračujete. V tom případě vám auto jemným zvukovým alarmem připomene, že jedete moc rychle. Pokud vám to vadí, můžete zvukovou signalizaci vypnout.

Tato část displeje tedy víceméně zobrazuje to, co klasický přístrojový štít.

Spodní část displeje umožňuje ovládání navigace, zábavních funkcí, klimatizace, aplikací ve voze, telefonu, kamer parkovacího asistenta a dalších podpůrných funkcí.

I když je to nezvyklé, jde jen o zvyk. Člověk si musí menu trochu „osahat“, ale po chvíli už víte, kde co najdete, a ovládání vozu i vyhledávání informací je snadné. I když nejsem úplně technicky zdatná, velmi intuitivně jsem se naučila displej používat a ani mi to moc dlouho netrvalo…

f752cd2f068a8-obrazek.jpg

Náladové osvětlení
Zajímavostí je u Volva EX30 celá řada, většinou se jedná o technické finesy, ale je tady i něco pro potěchu oka a duše. Jedná se o náladové osvětlení nabízející řadu barev pro decentní podsvícení interiéru a speciální motivy displeje inspirované přírodou Skandinávie. Je jich celkem pět a v kombinaci s podkresovou hudbou vytvářejí na palubě vozu až meditační atmosféru. Zklidní vás, sejmou z vás napětí a stres. Auto s vámi najednou souzní a ladí. A vy s ním. Alespoň já jsem to tak cítila. Motivy, ze kterých si můžete vybírat, jsou:

  • Midsummer
    Radost a klid, život potvrzující aureola světla pozdního teplého švédského letního večera.
  • Forrest Bath
    Osvěžující a klidné, pokojné uzdravující prostředí z hloubi švédského lesa.
  • Archipelago
    Klidný večerní západ letního slunce na západním pobřeží Švédska Northern.
  • Light
  • Ohromující a poklidná, chladně mystická atmosféra třpytící se v modré a zelené.
  • Nordic Twilight
    Povzbuzující a energizující, plný očekávání a šťastné nálady skandinávské letní noci.

Špičkový soundbar

Zážitek z jízdy tichým elektromobilem ještě umocníte, pokud si při ní pustíte hudbu nebo svůj oblíbený podcast. V EX30 představilo Volvo novou koncepci umístění reproduktorů v podobě plně integrovaného soundbaru, který je součástí standardní výbavy, ale liší se provedením pro základní výbavu Core a vyšší výbavy Plus a Ultra. Zejména provedení vyšších výbav zajišťuje až překvapivě kvalitní zvuk, který podporují i subwoofery umístěné za palubní deskou a v zavazadlovém prostoru.

8c2660c538c4e-obrazek.jpg

Snadné nabíjení
Protože se jedná o elektromobil, určitě vás bude zajímat nabíjení a dojezd. Kde hledat nabíjecí stanice? Pomůže vám vyhledávání na chytrém displeji. V rámci navigace vám systém ukáže všechny okolní nabíjecí stanice, kde můžete doplnit energii. Přiznám se, že jsem vždy využila nabíjení u nákupního střediska, kam jsem jela po práci nakupovat. Za 45 minut, které jsem v obchodě strávila, bylo auto z větší části nabité. Dobíjení jsem ale využila i doma, protože máme dům se zahradou. Nebyl tedy problém napojit se na elektřinu domácnosti, nicméně tento způsob nabíjení je velmi zdlouhavý, protože nemáme wallbox, tedy domácí nabíječku pro elektromobily. Když bylo třeba, nechala jsem auto dobíjet celou noc. Ostatně, jak říkají zkušení elektromobilisté, přesně tak to má být. Pokud elektromobil zrovna nejezdí a je to aspoň trochu možné, měl by se nabíjet…

Nabíjení trvá nejdéle v domácích podmínkách bez wallboxu, kdy nabíjíte výkonem jen okolo 2,5 kW a silně vybitou baterii tak budete dobíjet třeba i celý den. S wallboxem, tedy domácí nabíječkou, se ovšem můžete dostat na mnohem vyšší výkony a plně tak využít 11kW, nebo dokonce 22kW palubní nabíječku. V takovém případě se doba nabíjení výrazně zkracuje (typicky na 3 až 5 hodin).

Výkonné veřejné dobíjecí stanice jsou samozřejmě mnohem rychlejší a nabití do 80 % nebude trvat ani půl hodiny. Vůz si navíc sám spočítá, kolik procent nabití baterie potřebuje do zadaného cíle (případně i na zpáteční cestu), a pokud by bylo nutné po cestě nabíjet, rozplánuje trasu i se zastávkami na nabíjení co nejefektivněji.

Další usnadnění přináší karta služby Volvo Public Charging Service (VPCS), která pokrývá většinu poskytovatelů nabíjecí infrastruktury u nás i v zahraničí a nabízí výhodné tarify (více napoví online kalkulačka na stránkách Volvo Cars) a snadnou platbu (měsíční platby kreditní kartou nebo přes PayPal či účty pro firemní řidiče) a pohodlnou autentizaci kartou. Největší elektromobil Volva, nový EX90, již bude vybaven technologií Plug & Charge. Bude stačit jen připojit kabel, auto se s nabíječkou domluví samo.

Dítě v autě
Během testování jsme měli na víkend na hlídání tříletého vnuka, takže testované auto svezlo i tohoto malého pasažéra. Samozřejmě v upevněné autosedačce na zadním sedadle v systému ISOFIX. Autosedačka se dala bez problémů připnout a malý Matýsek si mohl bezpečnou jízdu užít s námi.

9081d503e861a-blobid0.jpg

Naše shrnutí
Volvo EX30 nás opravdu bavilo. Má skvělé zrychlení, jízda s ním je velká pohoda. Všechny ty asistenční systémy dávají člověku pocit jistoty. Cítíte, že soustavně hlídají i za vás a v případě nehody, které by nedokázaly zabránit, vás vůz ochrání svou pevnou karoserií a airbagy. Rychle prostě pochopíte, jak moc vám pomáhají a jak je i díky nim jízda komfortnější. Na auto, jako je Volvo EX30, si prostě rychle zvyknete a nebudete se s ním chtít loučit.

Volvo EX30 představuje s cenou od 895 000 Kč nejdostupnější elektromobil značky. Zájemci o testovací jízdy z řad veřejnosti si jej mohou vyzkoušet v jednotlivých dealerstvích po celé České republice. Vyzkoušejte si ho, uvidíte, jak vás bude bavit.