shutterstock-1635162634.jpg

Foto: Shutterstock

Kouření je velkým srdečním nepřítelem

Mezi nejčastější rady lékařů ke zdravému životnímu stylu patří i omezení alkoholu a cigaret. Nebezpečné jsou především cigarety, a to i v malém množství. Kouření má negativní vliv na zdraví (nejen) srdce a kardiovaskulárního systému. Cigaretový kouř totiž obsahuje chemikálie, způsobující řadu problémů, které mohou vést k vývoji srdečních a cévních onemocnění.

„Kouření způsobuje aterosklerózu, zvyšuje krevní tlak, má negativní působení na metabolismus a další nepříznivé vlivy. Proto je zásadním rizikem vedoucím ke vzniku srdečních chorob, jako je infarkt myokardu a mrtvice. Přitom neexistuje žádné bezpečné množství cigaret – i jedna cigareta denně podstatně zvyšuje riziko. Kuřák má v každé situaci minimálně dvojnásobné riziko infarktu či mozkové mrtvice než nekuřák,“ říká prof. MUDr. Michal Vrablík, garant projektu Srdce v hlavě.

Důležité je vědět, že pokud přestanete kouřit, tak se vám výrazně riziko infarktu sníží. Během jednoho roku cigaretové abstinence se riziko srdečních příhod snižuje o polovinu v porovnání s kuřáky.


Foto: Shutterstock

I malé množství alkoholu může být nezdravé

Další velmi častou zdravotní „neřestí“ pro naše srdce je i konzumace alkoholu. Dřívější teorie, že malé množství alkoholu srdci a cévám mohou prospívat, byly posledními výzkumy vyvráceny. Dnes víme, že i z hlediska cévního zdraví je nejlepší nekonzumovat alkohol vůbec. Není přitom rozdíl v typu alkoholických nápojů. Dříve často zmiňované pozitivní efekty konzumace (červeného) vína na oběhovou soustavu nesouvisejí s vlastnostmi alkoholického nápoje, ale spíše s dalšími charakteristikami životního stylu, které se liší u konzumentů různých typů alkoholických nápojů.

Neplatí to na 100%. Každopádně ti, kteří preferují pivo, mají obecně méně zdravé stravování, častěji kouří, mají menší pohybovou aktivitu ve srovnání s konzumenty vína. Jaké je tedy dnešní doporučení stran konzumace alkoholu z hlediska kardiovaskulárního rizika? Nejlepší je úplná abstinence. Ale zcela zdravý muž si může dovolit konzumaci do 20 g čistého alkoholu za den, u žen je pak limit poloviční.

Káva a zdravé srdce? Jde to dohromady?

Káva je jedním z nejpopulárnějších nápojů na světě.  A bez ranní kávy mnoho lidí není „schopno“ fungovat. Často ale slyšíme, že káva je špatná pro lidi s vysokým krevním tlakem. Jak tomu tedy je? „Co se týká konzumace kávy, tak se ukázalo, že její působení na krevní tlak a cholesterol je velmi individuální. Někteří lidé mohou být citlivější na obsažený kofein a mohou mít vyšší krevní tlak po její konzumaci, mít zvýšený srdeční tep nebo problémy večer usnout,“ říká prof. MUDr. Michal Vrablík, garant projektu Srdce v hlavě.

Obecně ale studie ukazují, že u zdravých dospělých jedinců má pití kávy minimální dopad na hladinu krevního tlaku. Káva může naopak může (krátkodobě) povzbudit srdeční činnost a zlepšit paměť, soustředění či sportovní výkon. Výzkumy také naznačují, že pití filtrované kávy může mít menší vliv na krevní tlak a cholesterol, než konzumace kávy připravené jinými způsoby jako je například oblíbený turek.

6454eee3d3947shutterstock-519638665.jpg
Foto: Shutterstock

Zdroje: prof. MUDr. Michal Vrablík, projekt Srdce v hlavě, Science Daily, National Library of Medicine, National Library of Medicine