tes1.jpg
V současnosti řeší telemedicína hlavně diagnostiku a léčbu covid-19, mezi nejčastější dotazy pacientů ale patří i běžné problémy jako je nachlazení, bolest zad či bolest hlavy. Na základě závěrů McKinsey & Company by 20 až 35 % veškerých medicínských kontaktů mohlo v budoucnosti fungovat právě přes telemedicínu[1].

Průkopníkem kvalifikované lékařské distanční péče je v ČR zdravotnická skupina EUC, která provozuje službu Lékař online 24/7. Pomocí ní lze distančně vyřešit až 60 % obtíží, které obvykle vyžadují návštěvu praktického lékaře.

Vyšetření za deset minut

Před spojením s lékařem pacient předem vyplní registraci a inteligentní strukturovaný dotazník, v němž uvede údaje o svém zdravotním stavu. Dotazník šetří lékaři čas – umožní mu si před komunikací s pacientem vše pečlivě prostudovat a spojit se s ním pak do třiceti minut. Formou chatu nebo videohovoru následně konzultují pacienti své potíže se zkušenými praktickými lékaři, kteří jsou jim k dispozici kdykoliv, každý den v týdnu. Odpadá tak nutnost cestovat do ordinace osobně a trávit čas cestou nebo čekáním v čekárně. Připojit se lze kdykoli a odkudkoli, diskrétně a bezpečně z pohodlí domova pouze s pomocí mobilu nebo počítače a internetu. Samotné vyšetření obvykle netrvá déle než deset minut. Při vyšetření lékař pracuje se zdravotní dokumentací pacienta stejně, jako je tomu v ordinaci.

Trend digi-physical care

V období, kdy se návštěva lékaře může často stát nedostupnou či komplikovanou, zaujímá telemedicína významnou roli v péči o pacienty. Její přínos je ale důležitý nejen v období pandemie. Digi-physical care, tedy kombinace digitální a fyzické lékařské péče, dokáže ušetřit čas a náklady pacientům, ale také samotným lékařům. Koncept, který se v současnosti těší největší popularitě především ve Skandinávii, si tak razí cestu i do dalších evropských zemí.
tes3.jpg
MUDr. Petra Bomberová Kánská

Zdravotnická skupina EUC loni na jaře, v době prvního lockdownu, spustila službu Lékař online 24/7. Jak se ukázalo – v pravý čas. O telemedicínu je totiž, i v důsledku pandemie, čím dál větší zájem. „Zatímco na začátku jsme evidovali kolem dvaceti konzultací měsíčně, v současné době naši lékaři poskytují kolem tisícovky konzultací na dálku za měsíc,“ vysvětluje MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka služby Lékaře online 24/7. Podle dat EUC službu využívají nejčastěji pacienti ve věkové skupině 25-40 let, převažují ženy. Největšímu zájmu se služba těší v Praze.

Telemedicína není online poradna

V současné době se pacienti často pokoušejí o vlastní diagnostiku přes internet, což se může stát riskantním. Běžné online poradny obvykle poskytují neověřené nebo nepřesné informace. Telemedicínské služby poskytované zdravotnickými zařízeními, jako je právě například Lékař online 24/7, jsou vhodnou alternativou k fyzické návštěvě v ordinaci, jelikož konzultace poskytují kvalifikovaní zdravotníci – všeobecní praktičtí lékaři. Poskytují také vysoké zabezpečení zdravotní dokumentace a zpracování osobních dat v souladu s GDPR. „Telemedicína neznamená jen zavolat si o recept. V rámci naší služby Lékař online 24/7 mají pacienti 24 hodin denně a 7 dní v týdnu přístup k lékaři, který s nimi jejich problém zkonzultuje, stanoví diagnózu, vysvětlí vše potřebné a doporučí řešení stejně tak, jako by tomu bylo při fyzické návštěvě v ordinaci. Lékaři mají navíc možnost diagnózu pacienta obratem konzultovat s kolegy a tím se zvyšuje kvalita péče, kterou vám v běžné ordinaci lékař poskytnout nemůže,“ vysvětluje MUDr. Petra Bomberová Kánská. V návaznosti na konzultaci může lékař vystavit e-recept nebo doporučit další kroky, třeba objednání a návštěvu u specialisty. V případě Lékaře online 24/7 je rovněž zajištěna návaznost na další služby zdravotnické skupiny EUC, mezi něž patří i síť 25 klinik, 23 lékáren, lékárenský e-shop nebo laboratorní služby napříč Českou republikou.

Data pacientů v bezpečí

Další z předností telemedicíny je diskrétní a důvěryhodné zacházení s údaji o pacientech. Pro komunikaci s lékařem slouží v případě služby Lékař online 24/7 technologicky pokročilá platforma Doctrin, která veškerá data po odeslání šifruje. Dotazy pacientů tak zůstávají výlučně mezi nimi a jejich lékařem – ten má navíc přístup ke zdravotní dokumentaci a svá doporučení tak může činit na základě odborné medicínské dokumentace. „Do budoucna lze předpokládat, že zásadním aspektem telemedicíny se stanou chytré technologie a algoritmy pro triáž pacientů, které budou fungovat na principu umělé inteligence. Díky nim dojde k dalším časovým úsporám na straně lékaře i pacienta a zároveň i k dalšímu zkvalitnění distanční lékařské péče,“ dodává Daniel Soukup, manažer telemedicínských služeb zdravotnické skupiny EUC. Podle něj bude další vývoj telemedicíny směřovat k zahrnutí širší škály chytrých zařízení, ale také medicínských služeb v rámci konceptu Internet of Medical Things (IoMT).
tes2.jpg
Daniel Soukup

Úspora pro stát

Významnou rozpočtovou úlevu by si mohl připsat také stát. „Pokud se bude správně implementovat, může zdravotnické zařízení obsloužit násobky pacientů v porovnání se současným stavem. Můžeme tím výrazně účinněji léčit chronické choroby a zvýšit kvalitu života pacientů. V současnosti jsme v pozici, kdy umíme léčit „analogově“. Blíží se však revoluce spočívající v digitalizaci, umělé inteligenci a práci s daty, které musíme jít naproti,“ upozorňuje Daniel Soukup.

Více na EUC.CZ
606ef5745a067obrazek.png

[1] Zdroj: https://www.mckinsey.com/industries/healthcare-systems-and-services/our-insights/telehealth-a-quarter-trillion-dollar-post-covid-19-reality

Reklama