V čem spočívá tekutá dieta?

Jak už název napovídá, tato dieta se skládá pouze z tekuté stravy. To neznamená pouze vodu, naopak je zde nutné zařadit spoustu ovocných a zeleninových šťáv, vývarů, ale i ovocných nanuků nebo želatiny. Při tekuté dietě tělo samozřejmě hubne, protože jde o snížený kalorický příjem. Dietu často předepisují doktoři při nemocech či operacích trávicího ústrojí, jako dlouhodobou redukční dietu ji ale nedoporučují.

634d3ed711307obrazek.png
Foto: Shutterstock

Detox organismu – pravda či lež?

Na rozdíl od pevné stravy tekutiny procházejí trávicím traktem snadněji. O tekuté dietě se často mluví také jako o detoxu organismu. Obecně je „detox“ kouzelné slovíčko, kterým se ohání spousta různých diet nebo potravinových doplňků. Pamatujte si, že tělo se ale umí nejlépe detoxikovat samo díky orgánům jako jsou játra nebo ledviny a nepotřebuje žádný řízený detox. Při tekuté dietě tělo ale nemusí vynakládat takové množství energie na trávení, protož se tekutiny samozřejmě tráví jednodušeji než hovězí steak.

Jak tekutou stravu praktikovat?

Tekutá strava by v žádném případě neměla nahradit normální stravu. Tekutá dieta vám nemusí poskytovat důležité vitamíny a minerály, nezbytné pro funkci vašeho těla a je vždy proto nutné konzultovat tuto stravu s lékařem. Tekutou dietu dodržují některé celebrity. Ovocné šťávy jako hlavní jídlo zařazuje třeba Gwyneth Paltrow, italská olympijská vítězka v plavání Federica Pellegrini si se svým manželem naopak naordinovala „tekuté úterý“ v podobě smoothies a polévek.

Do ovocných a zeleninových šťáv se vyplatí přidávat i avokádo a oříšky, které jsou bohaté na zdravé tuky. Hodí se ale i ovesné vložky, které doplní vlákninu, nebo přidat jogurt jako bílkovinu. Kromě zmíněných smoothies tekutou dietu tvoří i vývary a zeleninové polévky, ale také další potraviny, které je možné do tekuté podoby dostat. Může jít i o vařené a dušené libové maso nebo vajíčka. Dietu je vhodné doplnit také o výživové drinky.

Jaká jsou negativa?

Jak již bylo popsáno, nemělo by se v žádném případě jednat o dlouhodobou dietu. Tekutá strava totiž nedosahuje denního kalorického příjmu, postrádá některé ze základních živin pro zdravou výživu, jako jsou minerály a vitamíny, a také nadměrný příjem rostlinné vlákniny může způsobit nadýmání a střevní potíže. Tekutá strava v dlouhodobém měřítku má také na následek ochabování žvýkacích svalů, nebo sníženou peristaltiku střev. Navíc hrozí riziko jojo efektu. Tekutá dieta je také ochuzena o pestrost, která je v našem jídelníčku důležitým faktorem.

Jak tedy ano?

Je vhodná jako doplněk stravy, např. jako rychlé snídaně nebo svačina na cesty nebo když jednoduše nestíháme a potřebujeme rychle doplnit energii.

Zdroj: Nemocnicenachod.cz, Vitalia, Prostreno.cz, Vogue

Reklama