s.gif
Foto: Shutterstock

Někdy je to právě nevolnost, která ženě naznačí, že by mohla být těhotná. Obvykle se dostaví v rozmezí 4. a 7. týdne těhotenství, a bývá tak jedním z průvodních znaků. Velmi nepřesně se jí přezdívá ranní nevolnost. Většině žen totiž pocit žaludku na vodě vydrží během celého dne nebo se dostaví až v jeho průběhu, nikoli hned ráno.

Nevolnosti nepodceňujte

Ženy v očekávání především zajímá, jestli nevolnosti a zvracení mohou negativně ovlivňovat vývoj plodu a jak je zmírnit. Myslet by ale měly hlavně samy na sebe.

„Silné těhotenské nevolnosti jsou nebezpečné zejména pro ženu. Hrozí u ní totiž dehydratace a rozvrat minerálů, po kterém následuje kolaps organismu. Nenarozený plod si bere vše potřebné z těla matky a funguje dál, i když mamince není dobře,“ vysvětluje MUDr. Radka Gregorová, gynekoložka z Lékařského domu na Praze 7.

Ženy by měly mít na paměti, že nevolnost je během prvního trimestru těhotenství naprosto normální. Udělají dobře, když se s ní svěří lékaři, aby měl kompletní přehled o průběhu těhotenství. Není však žádný důvod se zneklidňovat. Vážnější problém by mohla být až horečka, nepřestávající zvracení po celé dny, výraznější ztráta hmotnosti nebo zvracení krve. V takovém případě by žena měla vyhledat pomoc odborníka.

Jak si pomoci

f.gifŽaludek na vodě a pocit na zvracení dokážou většinou velmi snadno vyřešit volně prodejné léky, obvykle určené na cestování. V těhotenství jsou však passé.

„Ženy si musí vystačit s přírodní léčbou. Během těhotenství proti pocitům na zvracení a zvracení samotnému účinkuje zázvor, který bývá součástí potravinových doplňků. Nevolnosti mírní vitamín B6 a máta,“ říká MUDr. Gregorová.

Raději, než aby se ženy pouštěly do vlastního ordinování doplňků stravy, doporučují lékaři sáhnout po speciálně navrženém multivitaminovém doplňku pro těhotné. V něm jsou účinné dávky zázvoru i vitamínu B6, ale při správném užívání nemůže dojít k jejich nezdravému nadměrnému příjmu. Například zázvor konzumujte opravdu v malém množství. Více jak 4 gramy čerstvého nebo 250 mg sušeného zázvoru v jedné dávce, už jsou v těhotenství škodlivé.

V případě čerstvého zázvoru ale nemáte nikdy jistotu, kolik účinných látek je v konkrétním kousku obsaženo, lehko se tedy může stát, že to s ním přeženete.

Hrozí nedostatek stopových prvků

Při zvracení hrozí těhotné ženě pokles hladiny důležitých látek. Zatímco za normálních okolností by jako rada posloužilo dodržování zásad pestré stravy, v těhotenství se snaha toto pravidlo dodržet nemusí setkávat s úspěchem. Mnoho potravin, chutí a pachů začne ženám vadit, a tak si nedokáží dostatečně vyvážený jídelníček zajistit.

„U žen trpících nevolnostmi či zvracením je problémem zajistit optimální příjem důležitých vitamínů, minerálů a stopových prvků. V tom mohou pomoci těhotenské vitamíny. U těžkých nevolností je ale někdy svízelné pozřít cokoli. Vhodné je upravit jídelníček tak, aby ženy jedla pravidelně po malých porcích a pouze jídla, která ji co nejméně dráždí,“ radí MUDr. Gregorová.

Na jednoznačném původu nepříjemných nevolností, se lékaři nedokáží shodnout. Důvodem může být prudký nárůst hormonu progesteronu, který vede k uvolnění hladkých svalů trávicího traktu. Ty následně na přechodné období nedokonale plní svou funkci. Jiní lékaři udávají jako důvod nadměrnou tvorbu žaludečních šťáv, čím dochází k překyselení žaludku.

Mezi běžné příznaky těhotenské nevolnosti se řadí nechutenství, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu, zvýšené slinění a zvracení nebo pocity na zvracení. Nepříjemné stavy většinou do poloviny těhotenství vymizí, ale i tak mohou první trimestr nastávajících matek pořádně znepříjemnit.

10 TIPŮ, jak eliminovat těhotenské nevolnosti a zvracení

  1. Zkuste sníst něco malého už předtím, než vstanete.
  2. Jezte raději menší porce, ale častěji.
  3. Na nevolnosti pomáhají studené potraviny (nanuk, vychlazené ovoce nebo studená voda).
  4. Pijte těhotenský čaj s mátou.
  5. Zařaďte potravinový doplněk pro těhotné se zázvorem.
  6. V případě náhlé nevolnosti mějte u sebe zázvorové lízátko nebo pastilku.
  7. Nepřepínejte se, vstávejte pomalu.
  8. Vynechte kořeněná a mastná jídla, která dráždí žaludek.
  9. Minimalizujte příjem kofeinu.
  10. Nevystavujte se silným pachovým podnětům.
Reklama