Také povedete svoji šikovnou holčičku nebo odvážného kluka k zápisu? Vaše dítě i vás čekají velké změny - a čekají i samotnou školu.
Škola, do které od září nastoupí váš prvňáček, bude o dost jiná než ta, do které jste chodila vy sama. Možná bude mít předměty, o kterých jste nikdy v životě neslyšela. Bude pracovat na projektech a hrát dramatické hry. Příčina těch změn se jmenuje „školní vzdělávací program" - a pokud to všechno dobře dopadne, mělo by se naše školství díky němu konečně rozloučit s rakousko-uherskou kadetkou a přiblížit moderní Evropě.
O co se přesně jedná? Vzdělávací programy jsou součástí nového školského zákona, který platí už dva roky, teprve od školního roku 2007/8 je ale jejich využívání pro školy povinné. Jde vlastně o jakýsi individuální plán každé školy, podle kterého chce připravovat děti pro život. Nahrazuje dřívější „osnovy", které cpaly všechny školy do jedné formy a neumožňovaly kreativnějším učitelům uplatňovat jejich nápady. Využívá nejpokrokovějších pedagogických trendů, mezi které patří např. zabývání se tématy napříč předměty. Nemá snad taková občanská nauka s dějepisem hodně společného? Kromě hromady slovíček, letopočtů a vzorců by totiž škola měla svým žáčkům předat také soubor dovedností, které jim pomohou obstát v moderním, rychle se měnícím světě a pochopit, jak „funguje".
K tomu, aby jednotlivé školy poskytovaly dětem srovnatelné vzdělání, slouží zastřešující dokument, který je závazný pro všechny školy - takzvaný Rámcový vzdělávací program. Tento dokument stanovuje úroveň vědomostí a dovedností, s kterými by měli žáci jednotlivé stupně škol opouštět. Cíl je tedy daný - a záleží jen na jednotlivých konkrétních školách, jakými cestami k němu dospějí.
A záleží i na vás, na rodičích. Ono totiž vůbec není jedno, do jaké školy vašeho budoucího školáčka přivedete. Neměli byste ji vybírat jen podle toho, jestli to máte blízko a jak vaří ve školní jídelně. Jedna z věcí, o které je dobré se zajímat, je právě školní vzdělávací program. Podle něj si můžete udělat představu o tom, na co budou právě v téhle škole dávat důraz a jakým způsobem děti povedou. Hodně vám může napovědět už tzv. „motivační název" vzdělávacího programu, který by měl vystihovat zaměření školy. Motivační název může znít třeba „škola pro život" (důraz na praktické životní dovednosti), „škola dílnou lidskosti" (zaměření na mezilidské vztahy) nebo „škola pro Evropu" (důraz na jazyky a otevřenost).
Zápisy do prvních tříd základních škol (státních, soukromých i církevních) se konají od 15. ledna do 15. února. Přesné termíny jednotlivých škol se dozvíte na vývěsce školy, na internetových stránkách nebo telefonicky. Nezapomeňte si termíny ohlídat - nikdo vás k zápisu zvát nebude. Do školy se mohou hlásit děti, které oslavily své páté narozeniny nejpozději 31. srpna 2006. Odklad o rok ale není vůbec žádná ostuda - rozhodně je to lepší, než když se pak ve škole trápí dítě, které na to sociálně nebo motoricky ještě „nemá". S sebou si nezapomeňte vzít občanský průkaz a rodný list dítěte.
Zápis by měl být pro dítě slavnostní událostí, na kterou bude dlouho vzpomínat a která ho na nástup do školy ještě více „natěší". V žádném případě a nikdy je školou nestrašte! Holčičky by mohly při této příležitosti dostat něco pěkného na sebe, kluci koneckonců taky (všimli jste si, jak jsou ti dnešní mrňousové na parádu? :-) A nezapomeňte si udělat fotku - za deset let si u ní pěkně zaslzíte.
Nový komentář
Komentáře
Byla jsem z každou dcerou u zapisu-mamé i foto......
No tak nám u zápisu při pohovoru s první učitelkou rovnou doporučila odklad s tím, že je hrozně dětský a nesoustředěný.Což mi bylo řečeno i ve školce.Dokonce má i špatnou motoriku,tak jsem zvědavá,co nám řeknou příští týden v pedag.-psych.poradně.Původně jsem se tam objednávala s tím, že si chci být jistá,že je zralý, no a teď tam půjdu s tím,aby mi potvrdila,že je nezralý.
Nejsem z nového Rámcového vzdělávacího programu vůbec nadšená. Například v rámci tohoto "úžasného programu" se na druhém stupni budou školáci každý rok učit jeden světadíl. Například v páté třídě všechno o Africe (klima, rostliny, zvířata, státy), v šesté všechno o Americe atd. - to je celkem logické a dobré. Ovšem každá škola si bude učit podle svých osnov a tak Evropu můžou probírat někde ve třídě páté, o čtyři ulice dál, v další škole, třeba ve třídě sedmé. Při dnešní migraci za prací - se krásně může stát, že se školák v páté třídě naučí v Ostravě znalosti o Evropě, přestoupí na školu třeba do Prahy od šesté třídy a bude se Evropu učit znova, ale nějak mu uteče třeba Amerika .... a dostudovávat všechno o světadílu s dítětem???!!!! Hnus fialová. Mám dojem, že je to všechno šité hodně horkou jehlou a opět se některým velmocem přizpůsobujeme rychleji než jsme na to připravení.
My už byli se synem, tak uvidíme, jestli nepůjdem až za rok, moc mu nejde soustředit se více jak 10 minut. Tak jdem do ped.-psych. poradny
Syn jde letos k zápisu (měl odklad), z nového vyučovacího konceptu nejsem nadšená ani trošku. Neumím si totiž představit, jak se budou děti sloučené předměty doma doučovat při dlouhodobější nemoci nebo třeba pobytu v lázních .... Takhle když jsem měla k ruce učebnice, tak to podle mého bylo jednodušší, prostě jsem se držela jich a podle nich jsme se s dcerou učily (nyní 8 třída). Ve škole jsem se ptala, a budou různě přeskakovat ve výuce a v učivu v učebnicích. Evka
Nás čeká zápis příští rok, ale už teď trošku sonduji co a jak
. Moc by mě zajímalo, co tak musí předškolák umět. Ale jak to chodí v naší budoucí škole, to si zjistím od maminek, co byly u zápisu letos
Už se té školy trošku bojí, protže malý je takový spíš divoch
! Občas mu dělá potíže soustředit se delší dobu na jednu činnost, ale to se snad všechno ve škole spraví, teda aspoň doufám.Jinak mě asi odvezou
do blázince
Při zápisu si mě paní učitelky vzaly stranou a měly velmi vážný výraz. Dcera jim totiž řekla, že se do školy netěší
Mělo mě to tenkrát varovat...její vztah ke škole se za celou dobu povinné školní docházky nezměnil.
Stonožka1: to já si tedy myslím, že ve školách je rozdíl zásadní
Jasně, u malých dětí je důležitá i vzádlenost, ale pro mě jsou rozhodující jiné věci.
Vanily: Komunikovat s dětmi jsem se nenaučila nikdy, prostě jsem musela počkat, až mí vrstevníci vyrostou
To nepovažuju za až takové mínus
Henri: Mám kamarádku,které holčička chodí do 1.třídy.Od malička byla chytrá a nadaná,tak jsem si říkala,že ona nebude mít nikdy problémy...a má.Učí se dobře,ale neumí komunikovat s dětmi a neumí se o sebe postarat,nestihne oběd,zapomene se napít apod.Kamarádka si říká,že ji taky měli nechat doma o rok dýl,že kdyř vidí ty prvňáky,co šli o rok později,že je to šílený rozdíl...
Meander: My jsme měli v pozadí dva vybrané novospolužáky (podle nějakého klíče, aby každý byl na jedné fotce jako hlavní postava a na dvou v pozadí). Aby to jako vypadalo, že sedíme v plné třídě, přestože jsme tam seděli jen my tři a ostatní postávali kolem
nervózních...
Daruju klávesnici.
Ťapina: Jo!
Účes na blbečka, na lavici pastelky a v pozadí řada nerózních matek v kabátech.
Meander: U nás se snad ani u zápisu nefotilo, mám fotky až z prvního školního dne. Vytlemený idiotek nad Živou abecedou
Že by máti slzela u mojí fotky ze zápisu?
Doufám, že ne. Ona neměla sklony k hysterii.
Já si ze zápisu pamatuji jediné - učitelka se rozčílila, kdo že mě naučil číst, a pokusila se máti vynadat. Haha, to jí nevyšlo.
Vanily: Hmm, tak to je jasné. Ona je taky podle mně spíš samotářka, než samostatná, takový snílek, když se děti oblíkají, tak ona sedí v punčocháčích a dívá se na ně. Ale to mi řekli, že bude spíš povahový rys, než znak zralosti. Holt je pomalík na věci, které ji nebaví a na to co jí baví si stačí sama se sebou. Ale na školu se těší, jen nevím jak to bude s tou rychlostí, bude muset chvátnout
.
Jasně, pokud to vyhovuje i vašemu klukovi, tak není co řešit, je to jednoznačně v jeho zájmu. A navíc, když je maličký, to by bylo trápení. Za rok doroste a nic nezmešká. Ta moje tyčka vysoká by byla za rok ve třídě jak matka pluku.
To se jim řekne ,vyberte si školu.Já jsem dceru přihlásila na základku,kde učila kamarádka.Malá školička,uprostřed sídliště,celou cestu po chodníku,nikde silnice.Výuka zčásti v lavicích ,z části na koberci na polštářích.Perfektní kuchyně a družina,Atd..Pak nějakej ouřada řekl dost.Školu zrušili,ikdyž měli plné třídy a dokonce ikdyž všichni rodiče podepsali petici za zachování školy.Nakonec se celá třída,včetně učitelky přestěhovala na jinou ZŠ,na jiném sídlišti.Cestou přechází tři silnice.Škola je velká,ještě po třech letech tápu,kde co je.Někdy se dceři něco ztratí,někdo jí zničí tašku,oblečení...
Jdeme na zápis už podruhé, syn dostal loni odklad, je narozen v červnu a opravdu by to bylo trápení nejenom jeho ale i nás. Školy se bojím už teďka, nemá noc snahu se učit, nic ho nezajímá. Nejdůležitější je učitelka, aby mněla pochopení a cit pro děti-ten můj poklad je hypeaktivní. Držím palečky všem dětem
a rodičům pevné nervy
Henri: Ten můj moc samostatný není,navíc se bojí cizích lidí,obzvlášť dětí.Je hrozně malý a ne úplně zdravý a brýlatý.Prostě ideální objekt pro šikanu.Čísla a písmena má rád,ale jinak je opravdu nezralý a ne moc šikovný.Neumí stříhat ani jiné manuální pikantnosti,je hrozně hravý a hraje si s mladšíma dětma.Moc si nevěří a to ho pořád chválíme