Máte doma milovníka železnic a rádi byste mu udělali radost? Není nic jednoduššího, než si zajet do Svoru na severu Čech a odtamtud se vydat do zastávky Jablonné v Podještědí. Obec Svor vám možná nic neřekne, ale jistě se budete lépe orientovat, když Vám prozradíme, že se nachází uprostřed spojnice mezi Českou Kamenicí a Jablonné v Podještědí, na sever od České Lípy.

Odkud vyrazíte
Sraz „cestovatelů“ vybavených vlastním proviantem je v sobotu 12. března v 10h12 v železniční zastávce Svor po příjezdu spěšného vlaku od Kolína. Pokud jedete z/od Prahy, odjezd je z pražského Hlavního nádraží v 7h23, přestupuje se v Mladé Boleslavi právě na spěšný vlak z Kolína.

Co uvidíte
Nezapomeňte dohlédnout na to, abyste měli dostatek fotografického materiálu, neboť na zrušené trati Svor – Jablonné v Podještědí si prohlédnete stávající budovy původních stanic ve Cvikově, Kunraticích a Lindavě. Dnes již neexistující trať zasazenou do krajiny Podještědí a Lužických hor Vám budou připomínat i další „památky“, jako stržené mosty, propustky, … To vše na trase dlouhé 17 km.

Kdy to skončí?
Oficiální konec akce je v 16h11 u odjezdu rychlíku č. 896 v železniční zastávce Jablonné v Podještědí.

Co Vás to bude stát a co za to dostanete?
30 Kč zaplatí členové Klubu železničních cestovatelů a Klubu českých turistů, 50 Kč ostatní účastníci. Je důležité se zmínit, že cena startovného zahrnuje průvodní materiál popisující historii místní železnice a procházené trasy. A pokud sbíráte razítka, máte možnost získat příležitostné razítko seriálu Stopou zrušených tratí, rovněž tak razítko IVV.

Proč zrovna tahle trasa?
Roku 1886 vystavěla místní trať mezi Svorem a Cvikovem společnost Česká severní dráha (Böhmische Nordbahn). Ve Svoru se napojovala na hlavní trať spojující Sasko s Prahou. V roce 1900 se dočkalo železničního spojení i město Jablonné v Podještědí, když byla do provozu předána dráha ÚTD do Liberce. Propojení Jablonného se Cvikovem na sebe nenechalo dlouho čekat, stalo se tak 7. 10. 1905. Tímto datem vznikla spojnice mezi Svorem a Jablonném, která sloužila svému účelu do roku 1973. Tehdy byl zrušen úsek Svor – Cvikov díky stavbě nové silnice z České Lípy do Rumburku. I na zbytku trati byla zastavena osobní doprava. Nákladní vlaky však na úseku Cvikov – Jablonné v Podještědí jezdily až do roku 1979.
Poslední lokomotiva projela trať 2. 9. 1980 při natáčení se skupinou Plavci.

Za ilustrační materiál i podklady děkujeme panu Romanu Hrůzovi z KŽC.