Máte doma milovníka železnic a rádi byste mu udělali radost? Není nic jednoduššího, než si zajet do Svoru na severu Čech a odtamtud se vydat do zastávky Jablonné v Podještědí. Obec Svor vám možná nic neřekne, ale jistě se budete lépe orientovat, když Vám prozradíme, že se nachází uprostřed spojnice mezi Českou Kamenicí a Jablonné v Podještědí, na sever od České Lípy.
Odkud vyrazíte
Sraz „cestovatelů“ vybavených vlastním proviantem je v sobotu 12. března v 10h12 v železniční zastávce Svor po příjezdu spěšného vlaku od Kolína. Pokud jedete z/od Prahy, odjezd je z pražského Hlavního nádraží v 7h23, přestupuje se v Mladé Boleslavi právě na spěšný vlak z Kolína.
Co uvidíte
Nezapomeňte dohlédnout na to, abyste měli dostatek fotografického materiálu, neboť na zrušené trati Svor – Jablonné v Podještědí si prohlédnete stávající budovy původních stanic ve Cvikově, Kunraticích a Lindavě. Dnes již neexistující trať zasazenou do krajiny Podještědí a Lužických hor Vám budou připomínat i další „památky“, jako stržené mosty, propustky, … To vše na trase dlouhé 17 km.
Kdy to skončí?
Oficiální konec akce je v 16h11 u odjezdu rychlíku č. 896 v železniční zastávce Jablonné v Podještědí.
Co Vás to bude stát a co za to dostanete?
30 Kč zaplatí členové Klubu železničních cestovatelů a Klubu českých turistů, 50 Kč ostatní účastníci. Je důležité se zmínit, že cena startovného zahrnuje průvodní materiál popisující historii místní železnice a procházené trasy. A pokud sbíráte razítka, máte možnost získat příležitostné razítko seriálu Stopou zrušených tratí, rovněž tak razítko IVV.
Proč zrovna tahle trasa?
Roku 1886 vystavěla místní trať mezi Svorem a Cvikovem společnost Česká severní dráha (Böhmische Nordbahn). Ve Svoru se napojovala na hlavní trať spojující Sasko s Prahou. V roce 1900 se dočkalo železničního spojení i město Jablonné v Podještědí, když byla do provozu předána dráha ÚTD do Liberce. Propojení Jablonného se Cvikovem na sebe nenechalo dlouho čekat, stalo se tak 7. 10. 1905. Tímto datem vznikla spojnice mezi Svorem a Jablonném, která sloužila svému účelu do roku 1973. Tehdy byl zrušen úsek Svor – Cvikov díky stavbě nové silnice z České Lípy do Rumburku. I na zbytku trati byla zastavena osobní doprava. Nákladní vlaky však na úseku Cvikov – Jablonné v Podještědí jezdily až do roku 1979.
Poslední lokomotiva projela trať 2. 9. 1980 při natáčení se skupinou Plavci.
Za ilustrační materiál i podklady děkujeme panu Romanu Hrůzovi z KŽC.
Nový komentář
Komentáře
Rikina: ahá, já jsem si to nějak špatně přečetla a myslela jsem si, že tam jsou ještě koleje a pojede po nich nějaký historický vláček Tak to si to raději projdeme až bude jaro a teplíčko
Rikina: ty jsi od nás? Tu zimní výbavu bych zdůraznila - tam je to spíš na běžky, než na procházku :-)
Enya: proč škoda, vždyť ta trať nikam neuteče, a můžete si ji projít kdykoliv, ale už bez pamětního razítka :-)))
Enya: to si může jenom projít pěšky, ta trať už je láta zrušená, nejsou tam koleje.
Jé, škoda, že jste tenhle článek neuveřejnili tak o týden dřív Můj totiž bydlí v český lípě a určitě by si hrozně rád tuhle trasu projel a já s ním. Takhle už to nepůjde, jsou jiný plány, škoda
Luciš: to jsem také slyšela. Lokomotivka Všudybylka. Docela mi nad ní ukápla slzička
Nedávno jsem se kvůli mašinkám rozčílila. Jedna parní lokomotiva měla nedávno někde u Brna svoji poslední jízdu, dokonce ani nedojela. Protože nejsou penízky na jejich opravu (5 mil Kč)
Tenhle výlet se nehodí jen pro milovníky železnic, ale pro každého, kdo má rád přírodu a krásnou kopcovitou krajinu, což v tomto případě určitě najde, neboť jde o podhůří Lužických hor. Dovolila bych si ale upozornit, že nadmořská výška Svoru je podstatně větší než Prahy, takže pokud pojedete z/od Prahy, počítejte s tím, že se budete brodit sněhem, a vezměte si důkladné boty, co se hned tak nepromáčí, a návleky. Místy může být i 80 cm navátého sněhu. Běžně tak kolem 30 cm. Všem, kdo vyrazí, přeju příjemné zážitky