Laskavec



Foto: Shutterstock


Nejen Aztékové, ale i Inkové a Mayové nedali dopustit na plodinu jménem laskavec či amarant. Díky tomu, že je bezlepková, tolik nezatíží trávicí trakt. Zároveň ale obsahuje značnou dávku bílkovin, které zasytí. Kromě toho v ní najdete také železo, vápník, mangan, omega-3 mastné kyseliny, měď či vitaminy skupiny B a E. V nabídce obchodů můžete amarant najít v několika variantách – v podobě celých zrn, mouky, těstovin, jako pufovaný výrobek nebo vločky.

Možnosti jeho využití jsou rovněž rozmanité. Celá zrna se dají jednoduše uvařit a použít jako příloha, tedy náhrada kuskusu či rýže. V podobě noků mohou ozvláštnit polévku a připravit se dá z amarantu také sladká kaše. Amarantové pukance se zase přidávají třeba do jogurtu.

Šalvěj hispánská


Foto: Shutterstock

Bylinka jménem šalvěj hispánská je ceněná zejména pro jedlá semínka zvaná chia. Ty jsou bohatou zásobárnou vlákniny, a tak mohou pomoci s trávením a stabilizací hladiny krevního cukru. Americké národy je používaly jako zdroj energie. Obsahují i vápník nebo omega-3 nenasycené mastné kyseliny.

Chia semínka se přidávají například do sladkých kaší, jogurtů či salátů. Když se zalijí tekutinou, vodou či mlékem, vytvoří gelovou konzistenci. Výsledný produkt můžete osladit, přidat ovoce a máte pokrm, kterému se říká chia puding.  

Merlík čilský



Foto: Shutterstock

Aztékové či Inkové dokázali ocenit i kvality plodiny jménem quinoa či merlík čilský. I ona je bezlepková a vhodná proto i pro celiaky. Vyznačuje se obsahem kvalitních bílkovin, vysokým množstvím omega-3 mastných kyselin nebo vlákniny. Quinoa se vyskytuje v několika variantách, například jako světlá, červená či černá. Její využití je mnohostranné. Může to být příloha, sladká kaše, příměs karbanátků, zavářka do polévky apod.

Tomatillo



Foto: Shutterstock

Tomatillo či mexické zelené rajče je plodem rostliny mochyně dužnoplodé. Plody se jí buď syrové, nebo se přidávají do omáček, salátů apod. Mexičané z nich připravují svoji salsu verde nebo guacamole. Obsažená vláknina usnadňuje trávení, má v sobě také například hořčík, fosfor nebo vitamin C.

Kukuřice



Foto: Shutterstock

V souvislosti s Mexickou kuchyní nesmíme opomenout ani její základ v podobě kukuřice. Tu používali a stále používají například k výrobě kukuřičných placek. S touto plodinou ale pozor, je totiž hodně energeticky vydatná. Z prospěšných látek obsahuje třeba aminokyselinu tryptofan, která je důležitá pro tvorbu řady enzymů, a vitaminu B3.

Spirulina


Foto: Shutterstock

Dávné mexické národy si na jezerech hýčkaly také sladkovodní sinici jménem spirulina. Více jak 50 % jejího složení tvoří bílkoviny a také jde doslova o vitaminovou bombu. Najdete v ní například vitaminy C, D, A, E nebo skupinu B. Dodává tělu i minerály, stopové prvky nebo potřebné enzymy. Prodává se v sušené formě nebo jako doplněk stravy v podobě tabletek. Sušená se přidává například do ovocných nebo zeleninových smoothie.

Agáve



Foto: Shutterstock

Tequilla, šťáva, ale také sladký sirup jsou produkty vyráběné z rostliny agáve přezdívané jako mexický strom života a hojnosti. U nás se v posledních letech používá hlavně agávový sirup jako sladidlo do kaší, jogurtů i pečení. Sirup ovšem není žádnou zázračnou potravinou, má totiž velmi vysoký obsah fruktózy, což může při nadměrné konzumaci vést k ukládání tuku.

Kakao



Foto: Shutterstock

K Mexiku patří také kakao, které do Evropy přivezli Španělé. V malém množství je skvělou potravinou. Flavonoidy působí pozitivně na krevní tlak a zdraví srdce, přisuzuje se jim také antioxidační účinky a afrodiziakální vlivy.

Čtěte také:

Reklama