shutterstock-1899524917.jpgFoto: Shutterstock

Mezi prací, rodinnými povinnostmi, pokračující pandemií a řadou dalších stresujících faktorů, se může život jevit více jak náročný a neklidný. Ze smutku a splínu nad tím, „jak se věci mají”, lehce vzniká syndrom vyhoření. Stav, který je oficiálně uznán Světovou zdravotnickou organizací (WHO) jako „pracovní fenomén“ a je definovaný jako: syndrom pojatý jako důsledek chronického stresu na pracovišti, který nebyl úspěšně zvládnutý.
Kromě této poměrně obecné definice však existuje sedm identifikovatelných typů syndromu vyhoření. 

Burnout od roku 1974

S termínem „syndrom vyhoření” neboli „burnout” pracoval poprvé americký psychoanalytik Herbert Freudenberg. Tento stav podle něj nejvíce definovaly symptomy jako je vyčerpání, nespavost, vznětlivost nebo uzavřenost. Od té doby se syndromem vyhoření pracují lékaři pravidelně. V roce 2019 jej WHO oficiálně zařadila mezi nemoci.

Syndrom vyhoření pro každého

Nemoc může postihnout prakticky kohokoliv. Větší pravděpodobnost syndromu vyhoření mají však lidé trpící na úzkosti, jsou přecitlivělí, anebo mají sklony k perfekcionismu a workoholismu. Velkým problémem je také neschopnost říci „ne” a zavalení se prací nad své možnosti. Čím více vnějších podnětů, tím větší šance vzniku vyhoření. 

7 typů syndromu vyhoření

Existuje hned sedm typů osobností, u nichž se syndrom vyhoření může projevit. Nejste také mezi nimi?

  • Milovník úkolů - Tato osoba touží po chvále za své úspěchy, cítí se provinile, pokud na něčem nepracuje a stále se na něčím honí. Tento stav může vést ke zkresleným a nerealistickým očekáváním od sebe samých i od ostatních. 
  • Dříč - Člověk, který se soustředí výhradně na své výkony, nikoliv na sebe. Disciplína a odškrtávání úkolů, které jsou splněné na jedničku, jsou alfou a omegou jejich práce. Nedotažení úkolů pro daný den je pro ně neakceptovatelné. 
  • Perfekcionista - Cokoliv, co je méně než dokonalé, rovná se selhání. Perfekcionista si nikdy nedovolí dělat žádné chyby, má potíže s dokončováním projektů, protože si vždy myslí, že existuje způsob, jak to zlepšit, a má nastaveno v hlavě „všecho nebo nic”, což znamená, že si myslí, že jste buď úspěšní, nebo ne.
  • Mikromanažer - Zaměstnanec, který u každého úkolu potřebuje podporu a radu jiných. V případě, že tomu taky není, propadá panice a bojí se neúspěchu. 
  • Vítěz - Není nic důležitějšího, než výhra. Kdykoliv a v čemkoliv. Vítězové dělají vše pro to, aby zvítězili nebo uspěli, neustále se porovnávají s ostatními a rozčilují se nad úspěchy ostatních a žárlí (nebo si tajně přejí jejich neúspěch). 
  • Služebníček - Lidé, kteří jsou posedlí tím, aby udělali radost jiným. Neříkají „ne”, čímž se snaží vyhnout zklamaní. Snaží se, aby byli oblíbení a vyhýbají se konfliktům a možným problémům. Služebníčky svazuje strach z neoblíbenosti.
  • Král domněnek - Ten, který nad věcmi neustále přemýšlí, řeší sám v sobě, co si kdo myslí a jaký úspěch bude mít jeho práce, anebo zdali ho kvůli ní pomluví. Králové domněnek ze stresu nad věcmi budoucími trpí nespavostí a úzkostmi. 

Prevence syndromu vyhoření

Našli jste se v některém z osobnostních typů? Je načase s tím něco udělat dříve než bude pozdě. 

  • Relaxujte a dodržujte spánkovou hygienu. 
  • Dobře si organizujte pracovní den a úkoly. 
  • Naučte se říkat „ne” v momentě, kdy máte povinností nad hlavu.
  • Mluvte o svých problémech nahlas a nebojte se říkat věci otevřeně. 
  • V případě, že cítíte tlak v práci, neváhejte a vyhledejte odbornou pomoc. 

Také si přečtěte:

Reklama