Podle odborných studií by nemálo z nás odpovědělo i 10 a více hodin. Přitom už po dvou hodinách před monitorem či displejem se začínají projevovat známky syndromu počítačového vidění, který podle vědců postihuje častěji ženy než muže. Týká se problém i vás?

Stačí si odpovědět na otázku: zažívám někdy u počítače některou z těcht o potíží?

  • problémy se zaostřením
  • bolesti krční páteře
  • bolest, únava nebo pálení očí
  • rozmazané nebo dvojité vidění
  • slzení očí nebo naopak suché oči
  • bolesti hlavy
  • malátnost

Pokud trávíte u počítače více než 2 hodiny denně, je více než 90% pravděpodobnost, že se u vás některý ze symptomů začne projevovat. Nejčastěji za to může kombinace několika faktorů, jako například špatné osvětlení, nekorigované vady zraku, odraz světla na displejích, nesprávná vzdálenost od displeje a špatné sezení. Je také dokázáno, že při práci na počítači se sníží frekvence mrkání až o 2/3, což naše oči vysušuje a pociťujeme tak dříve únavu. Existují ale jednoduché rady, které vám pomůžou syndromu počítačového vidění předejít:

  1. Vzdálenost a osvětlení - při čtení (na počítači, telefonu či tabletu) byste měli mít text ve vzdálenosti 30 – 40 centimetrů. Jas a kontrast na monitoru upravte vzhledem k okolnímu osvětlení - čím více okolního světla, tím vyšší by měl být jas monitoru a naopak. Světlo by se nemělo na monitoru odrážet, stejně tak oči unavuje stín.
  2. Chytré čočky - přelomovou novinkou, která výrazně uleví očím, jsou kontaktní čočky speciálně vyvinuté pro digitální dobu. Čočky Biofinity Energys jsou oproti běžným čočkám prodyšnější a lépe udržují vlhkost. Zároveň jako jediné na trhu využívají pokročilou optiku, která pomáhá zmírnit únavu očí způsobenou zaostřováním na detaily na obrazovce. Tato technologie usnadňuje přecházení zraku z obrazovky mimo ni a zpět a uživatel vidí jasněji. Biofinity Energys seženete na VašeČočky.cz
  3. Pravidelné přestávky - každých 20 minut si udělejte krátkou pauzu a zadívejte se na 20 vteřin do dálky, ideálně z okna. Každé dvě hodiny si pak udělejte dvacetiminutovou přestávku od koukání na obrazovku.
  4. Zvlhčování - Kvůli snížené frekvenci mrkání se oči při práci s počítačem více vysušují. Mějte proto po ruce vždy zvlhčující oční kapky, které pomohou očím ulevit.
  5. Nová prohlídka - výkon vašeho zraku se neustále mění a je dost pravděpodobné, že brýle nebo čočky, které nosíte, už nejsou vhodné. Nechejte se znovu vyšetřit, možná budete potřebovat jiné dioptrie nebo jiný typ čoček.

Na pozoru by se podle vědců měli mít především dospívající a také ženy. Tyto dvě skupiny totiž těmito projevy trpí častěji. Ženy navíc mívají citlivější oči v souvislosti s menstruací, těhotenstvím, kojením nebo menopauzou. I když na syndrom počítačového vidění ještě nikdo neumřel, může snížit vaši pracovní produktivitu i fyzickou a psychickou pohodu. Tak nenechte nic náhodě a vytvořte si správné pracvní prostředí i návyky.

Reklama