8104e1b57826b-obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

„Stála jsem v kuchyni, připravovala večeři a jedním uchem poslouchala, jak manžel trénuje s Albertem matematiku. Když už končili, zeptal se ho najednou náš syn, co má dělat, když ho spolužáci zlobí. Prý mu nějaký kluk ze třídy často bere věci a schovává je někam do výšky, aby na ně nedosáhl. Taky se mu posmívá, že má velkou hlavu a to se k němu pak přidají i někteří další spolužáci. Už na něj prý vymysleli i nějakou ošklivou říkanku. Jak jsem to zaslechla, měla jsem sto chutí se hned jít zeptat, kteří darebáci to jsou. Jenže mi bylo hloupé rušit tu chlapskou minutu důvěry, a tak jsem se udržela,“ popisuje Anna, která přestala krájet zeleninu a nastražila uši, aby jí nic neuteklo. Jenže co slyšela, jí na klidu nepřidalo. Její muž synovi doporučil řešit problém po chlapsku.

„Doslova mu řekl, ať se s takovým smradem nepáře a normálně mu dá facana. A ještě ho pokáral, že je pěkná bábovka, když si to nechá líbit. Tím debata skončila,“ popisuje maminka, která to tak ale nechat nechtěla. Přišla za synem, aby vyzvěděla víc. Jenže ten se mezitím uzavřel a o problému dál nechtěl mluvit. „Večer jsem vynadala manželovi, co to jako mělo znamenat. A on mi s naprostým klidem řekl, ať nevyšiluji. Prý je Albert kluk a respekt ve třídě si musí vydobýt on sám. Nemůže se schovávat za máminy sukně. Já ten pocit nemám! Bojím se, že by mohlo jít o šikanu. Zvažuji, že zajdu do školy za třídní učitelkou a proberu to s ní. Ať si manžel říká cokoli. Osobně si myslím, že ten rozhovor se synem, který se mu svěřil, tedy pěkně podělal,“ zlobí se Anna.

Co je šikana pohledem psycholožky Zuzany Karáskové Ulbertové z Linky bezpečí?

Šikana je záměrné psychické nebo fyzické ubližování – chcete-li týrání. Využívání převahy jednotlivce nebo skupiny nad druhým člověkem či skupinou. Objevuje se nerovnováha (aktuální psychická převaha, silová, početní, mocenská atp.) – protože cílem je vyvolání strachu. Děje se opakovaně, většinou se stupňuje a děje se pro agresi samotnou. Nemusí jít tedy například o zisk peněz. Při šikaně se „baví“ vždy jen jedna strana. Oběť má z toho nepříjemné pocity. Například stud, ponížení, strach atp. Šikana má 5 stupňů, podle propracovanosti, závažnosti a ukotvenosti agresivního chování ve skupině. Vrcholem je, když všichni ve skupině přijmou fakt, že ubližovat si je normální. Oběť se už nebrání a agresivní je většina skupiny. Přihlížející agrese oběti nepomohou a nic neřeší. Šikana naopak není jednorázová hádka nebo konflikt. Pokud děti zažívají legraci na obou stranách hry, byť může být provázena dohadováním nebo pošťuchováním, jedná se o škádlení. Legrace nesmí být jednostranná a druhému dítěti nepříjemná, vadit mu nebo ho zraňovat. Pokud se tak stane, je na místě omluva a vyjádření lítosti.“

Jak psycholožka doporučuje rodičům hovořit s dětmi, které se s šikanou svěří?

  • Berte vše vážně a doptejte se na detaily.
  • Oceňte, že se dítě svěřuje – muselo překonat svůj ohromný strach a stud, či pocity viny. Často také muselo čelit vyhrožování agresorů.
  • Nezlobte se, že vám to dítě neřeklo, když se to dovíte odjinud (spolužák/učitel), a vyjádřete pochopení pro obavy a stud.
  • Věřte dítěti a nebagatelizujte.
  • Vyslechněte si vše a ujistěte ho o pomoci a podpoře, i o tom, že škola to musí řešit.
  • Ujistěte dítě o tom, že šikana není jeho vina. Nikdo nemá právo nám ubližovat.

Jak postupovat, pokud k šikaně dochází ve škole?

Domluvte si schůzku ve škole, ideálně za přítomnosti obou rodičů, aby nebyla převaha pedagogů. Přítomný by měl být třídní učitel a výchovný poradce/metodik prevence. Rodiče by měli dostat prostor popsat, co o chování ve třídě vědí, popsat incidenty a požadovat od školy prošetření šikany. Dále požadovat zápis z jednání, kde bude formulovaný termín dalšího setkání. Odnést si kopii zápisu domů, aby se při dalším jednání měli o co opřít. Nedoporučujeme řešit situaci tzv. „mezi dveřmi“.

Pedagogové vyslechnou všechny žáky dotyčné třídy. Pochopitelně vedou rozhovor odděleně s obětí, agresorem i ostatními svědky.

Škola má povinnost ochránit své žáky a má na to nástroje zvýšeného dozoru – do třídy umístit asistenta, zajistit stálou přítomnost někoho dospělého ve třídě i na chodbách, a to i o přestávkách.

Pokud byla šikana dlouhodobá, je nutné systematicky pracovat s celou třídou, aby se znormalizovala pravidla chování v kolektivu. Ideálně zrealizovat několik setkání formou her, scének a diskuzí za pomoci externího odborníka.

Pedagogové musí uložit agresorům tresty, jako jsou poznámka, důtka nebo zhoršená známka z chování, aby byla jasná zpráva od školy „šikana u nás neprojde jen tak“.

Zuzana Karásková Ulbertová je vystudovaná psycholožka (FSS MU Brno), která pracuje na Lince bezpečí jako krizová interventka již od roku 2002. Zároveň pracuje jako konzultantka Rodičovské linky. Několik let strávila jako psycholožka v pedagogicko-psychologické poradně. Přes 10 let provozuje svou poradenskou praxi s dospělými i dětskými klienty. Vedle telefonické i přímé práce s klienty se věnuje i e-mailovému poradenství.

Zdroj informací: respondentka Anna, Linka bezpečí - Zuzana Karásková Ulbertová – konzultantka Rodičovské linky