Přečtěte si úvahu nad dětstvím dnešních dětí a zamyslete se nad tím, který přístup je lepší. Nechat je jejich zálibám, nebo jim život organizovat?
Když jsem byl malý, přišel jsem ze školy domů, když moje maminka ještě byla v práci. Hodil jsem tašku na verandě do kouta, převlékl se do tepláků, udělal jsem, co jsem měl za úkol. Nakrmit králíky, slepice, v zimě zatopit a nanosit uhlí, a pak jsem zmizel ven.
Někam na hříště, do lesa, k vodě. A doma jsem se ukázal k večeři. Pionýrská organizace byla na naší základní škole čistě formální organizací, která vyvíjela činnost pouze schůzováním jednou za čas, a na jiné kroužky jsem nechodil. Neměl jsem potřebu a maminka mne k ničemu nenutila.
Nyní, v dospělosti, jí to mám trochu za zlé, neumím hrát na žádný hudební nástroj, nedělal jsem žádný sport, ale místo toho mám úžasné vzpomínky na naši vesnickou partu, na čas strávený u vody, na poflakování se okolím, na lumpárny, na pocit svobody, který jsem v té době zažíval.
Nyní jsem otcem, nežijeme na vesnici a neumím si představit, že bych své děti nechal přijít ze školy domů a vypustil je na ulici. Zvlášť nejmladší má zorganizovaný čas velmi důkladně. Hokejové tréninky, dramatický kroužek ve škole, keramika, hodiny hry na dudy, zkoušky v hudebním souboru, kde hraje a zpívá, zápasy.
V hlavě to mám srovnané. Vím, že kdybychom mu ten čas nezorganizovali, jeho jedinými činnostmi by bylo hraní her na počítači a sledování televize. Ven bych ho v pražském Karlíně samotného nepustil. Bál bych se, že ho nějaký nepřizpůsobivý mladý občan okrade, nebo ho zmlátí. Bál bych se, že ho něco přejede, nebo mu nějaký úchyl ublíží. Je mu deset.
Všechny aktivity, které dělá, dělá rád. Tedy tvrdí to. K hokeji jsem ho přivedl, a vůbec neřeší, že by ho neměl hrát. Hru na české dudy si vybral k našemu překvapení sám a jeho věta: „Co jste to za rodiče, když mě nechcete nechat hrát na dudy!“ mi bude znít v hlavě do smrti a pokaždé mi vykouzlí úsměv na rtech.
Když tak nad tím ale přemýšlím, mám dojem, že jeho dětství je úplně jiné než mé. Zažívá zcela jiné zkušenosti a říkám si, zda o něco nepřichází. O něco důležitého, o ten pocit volnosti a svobody, který dodnes velmi miluju. Zažívám ho na cestách, v mrazivých pustinách, ve vysokých horách a ve vzpomínkách na dětství.
Vím jedno, já bych jeho dětství bral, ale vím, že by mi tam něco chybělo. Otázkou je, co by si vybral on, kdyby věděl to, co já.
A hlavně: Co je pro naše děti lepší?
Já si myslím, že vím, a proto své děti vychovávám tak, jak je vychovávám, ale někde hluboko vzadu sedí otázka. Je to tak správné a dobré?
I to je součástí dnešního tématu dne. Své názory pište na e-mail
Nový komentář
Komentáře
Já se také snažím svým dětem věnovat, jak nejvíc to jde, učím je různé věci, a co neumím já naučí je manžel. Děti potřebují pozornost. Nedávno jsem je přihlásila na plavání a chodíme trénovat do aqua parku. Aquapark Vyškov je pro to jako stvořený. Tak doufám, že je to nadchne.
Chce se to dětem věnovat,vyplatí se to.Jednou nám to snad vrátí a ke svým dětem se pak budou chovat tak,jak to viděly u nás.
pajda — #17 Ale jo, i pár takových dětí znám, byly tak sociálně nezralé, že měly velké potíže, neměly kamarády, učivo stíhaly, ale sociálně prostě zaostávaly. I to je dnes takový trend, že dítě umí písmena a vyjmenovat dinosaury a hned je geniální. A také to, že škola je na posledním místě - kdy by si to dřív kdo dovolil, aby žádal změnit rozvrh, protože dítě nestíhá jeden ze svých kroužků?
Ale ten dudáček je fakt šikula, toho bych brala
jj, šup s taškou do kouta a honem ven v létě kolo, plavání, fotbal, lítání po parku Gröbovka, v zimě sáňkování, nebo bruslení na Gröbovce a domů těsně před setměním mezitím LA tréninky, jj, kde je ten krásný čas malin nezralých
JustitiaJ — #13 A přemýšlelas o zom, že dnešní děti jdou do školy někdy i v pěti letech? Takové dítě není zralé vůbec na nic, mělo by být někde, kde má zázemí a jistoty a ne ve škole. Učím 25 let a zatémco dřív na střední přišli mladí lidé s rozhledem a vícweméně hotovými názory, dneska jsme rádi, že si nečúrají do bot...
Lucimo — #9 Lucimo, moje dcera nám doma minulý rok předvedla ukázkový hysterák, když jsme jí chtěl připravit o chození "do kytary", bay toho neměla moc. Dokonce brečela u pana učitele, aby se přimluvil...
Jinak s tím chozením z družiny - těžko budu nechávat prvňáka samotného doma celé odpoledne (žijeme ve velkoměstě). To už jsme radši, když si hraje v družině - jdou minimálně na hodinu ven, jednou týdně má v družině judo, jednou sportíka a jinak si hraje, nebo s paní učitelkou něco vyrábí.
ToraToraTora — #14 neboj, ja mu to na starý kolena připomenu
Klára Křížová — #12 to jistě, ale zase dětem stačí drobný dílčí úspěch a nadšení je táhne pak delší dobu. Já mu přeju, aby to vydrželo, protože tohle je unikátní koníček a určitě vám snahu a péči vrátí.
SStream — #8 mmně to přijde jako paradox, rodiče chtějí, aby děti byly dětmi, žádají o odklady, dítě si neumí ještě aj i ve druhé zavázat tkaničky, na stranu druhou mají takovýto zápřah, je to prostě zvláštní
ToraToraTora — #11 musí ale přijmout tu dřinu okolo - noty, rytmus atd.. jinak je to jen tak pro zábavu k táborovým ohňům
Klára Křížová — #10 Tak to je super, opravdu moc šikovný
ToraToraTora — #6 Toro, dudá takhle asi 10 měsíců. první měsíc se je učil jen držet a zvládat proudící vzduch z měchu do trubek, aby hrály plynule a nemečely.. je to celkem složitý, ještě když do toho zpívá.
on je šikovný, co slyší zahraje bez not - tedy ty jednoduché píšničky a mezihry. Jen si pak myslí, že už to umí a pláče, když mu učitel říká, že hraje rytmicky špatně. Takže na tom musíme pracovat. Taky na notách, ty ještě moc neumí.
JustitiaJ — #7 Taky jsem pro méně organizovaných aktivit pro školáky. Ono jeden sport, jsou často dva tréningy týdně a k tomu jeden víkendový den na turnaje/zápasy, což je docela dost, k tomu tak maximálně jednu věc, která zabere pokud možno jedno odpoledne, aby se to dítě někdy mohlo připravovat do školy, mohlo si jen tak číst, lítat venku s kamarády atd... Dneska děti často chodí z družin až okolo 17 h, tak kdy to všechno mají stíhat?
JustitiaJ — #7 taky mám pocit, že si dneska už děti nehrají. Učí se a studují 24 hodin denně a děláme z nich dospělé víc, než možná sami chceme.
No, mně přijde, že nejlepší je zlatá střední cesta. Nedchápu, proč mají dnešní děti takových kroužků, jen u druháků jich mělo dítě běžně 4 a více. Do školy pak děti chodí unavené a nepřipravené. Myslím, že 2-3 kroužky bohatě stačí, dítě přece potřebuje čas i pro sebe, potřebuje si i hrát, nebo dnes už ne? :-)
Smím se zeptat, po jak dlouhé době se naučil takhle dudat? Je to úžasný.
Našemu synkovi když byly 3roky,tak si přál,že chce hrát ,,na housvičky" Teď ho víc baví florbal,fotbal,basketball a zmiňoval se i o skautu
Přestože jsem ročník dětí, které vyrůstaly "na ulici, v lese a lezly po stromech" a žila jsem na předměstí Prahy v blízkosti luhů a hájů, můj program byl nabitý ve školním věku úplně stejně jako dnešních dětí: balet, step, rytmika, sokol, piáno nebo výtvarný kroužek - ze všeho mě vyhodili dřív nebo později - byla jsem hrozný rebel, ani nevím, proč a ke všemu jsem se po pubertě sama od sebe vrátila. Později na II. stupni jsem obcházela soukromé učitele, abych nepropadala. Moji synové (30 a 26) program měli: piáno, jazyky, sporty - jen to, co si sami vybrali, nikdy jsem je do ničeho nenutila. Ven s kamarády ale později chodili taky. Přestože jsme měli doma PC pouze s NC a T602, magicky je přitahoval úplně stejně, jako dnešní děti a ještě více hlavně mladší syn zbožňoval TV . Rozhodně to na něj nemělo neblahé následky - spíše naopak.
enka1 — #2 šikovný je, jen ten počítač je pro něj taky magnet... a TV s přiblblými seriály pro děti taky... takže ho musíme někdy odhánět, jinak by tam seděl jako pecka a nevnímal, co se kolem děje.
Starší už jsou plnoletí, Adam chodil dlouho na horolezeckou stěnu a dělal tam instruktora. Teď je období nákupu levných aut a blbostí s nimi..
Máš štěstí na dítě,to není jen výchovou
Co ti starší?