Krok číslo jedna: odpovězte si poctivě na otázku, co od Vánoc chcete. Jestli klidné setkávání s přáteli a rodinou, nechte úklid na leden, protože vám domovem projde armáda milovaných a uklízet předem je hloupost. Těšíte se hlavně na jídlo a dobroty podle starých rodinných receptů? Pak nemůžete stihnout běhat po obchodech - objednejte všechno přes internet.

Krok číslo dvě: dodržte postup z kroku číslo jedna, kdyby se obchodní domy a sousedky s hadrem na hlavu stavěli. Váš stres totiž sídli jen ve vaší hlavě a svádět ho na nebohé Vánoce vám nepomůže. A kdyby vás přece jen kolem půlky listopadu přepadl místo těšení na pohodu pocit, že vás předvánoční povinnosti zavalují, přistupte ke stresu jako k samostatnému problému. Rádi vám pomůžeme pochopit, jak vlastně funguje a jak mu úspěšně čelit.

Navzdory obecnému přesvědčení není stres nutným zlem moderního života. Není totiž ani nevyhnutelně nutný, ani výhradně zlý. Začneme tam, odkud se stres bere – u zvířecích instinktů, které ještě stále máme. Zvíře v nebezpečí, třeba napadené predátorem, je okamžitě ve střehu a připravené buď zaútočit, nebo co nejrychleji utéct. Proto se této primitivní reakci těla, kterou zažíváme i my, říká „útok nebo útěk“. V krvi se nám zvedne hladina stresových hormonů, srdce nám začne bít rychleji, svaly se prokrví a zostří se nám smysly. Jenže nečelíme rozzuřenému tygrovi nebo medvědovi, ale třeba účetní uzávěrce, nebo pubertě našich dětí. Takže ani nezaútočíme, ani nevezmeme nohy na ramena a stresové hormony v krvi ani vybuzený organismus nemají co dělat. Místo pomoci nám začnou škodit – zbytečná pohotovost organismus způsobuje únavu, napětí a podrážděnost.

V malých dávkách nám stresová reakce může pomoci zdolat nečekanou komplikaci nebo dodržet termín, ale přetrvávající stres vyčerpává naše energetické rezervy. K největším nebezpečím chronického stresu patří onemocnění, jako je hypertenze (vysoký krevní tlak), srdeční choroby, deprese a vyhoření.

První pomocí proti stresu je přemluvit náš vlastní mozek. Do určité míry totiž můžeme ovlivnit svou reakci na krize. Stačí, pokud je nebudeme vnímat jako život ohrožující. Přistupovat k dnešním výzvám s klidem a rozvahou pak zabrání naší hlavě vnímat vytočeného šéfa nebo líného potomka jako rozzuřenou šelmu sápající se nám po krku.

Velkou pomoc najdeme i tam, odkud pocházejí naše prastaré instinkty – v přírodě. Konkrétně v arktických oblastech Skandinávie, Ruska, v Tibetu a Číně, kde až do výšky 3000 m.n.m. roste nenápadná rostlina jménem Rozchodnice růžová. Svoje jméno nedostala podle barvy květů, ty jsou žluté, ale podle vůně růží, kterou vydává její kořen. Právě ten obsahuje látky snižující v krvi hladinu stresových hormonů a dodávající energii našim buňkám. Takže v situaci, která v nás vzbudí prastarou reakci „útok nebo útěk“ vám nejprve pomůže zbavit se látek bijících ve vaší krvi na poplach a potom dodá energii ke zvládnutí celé situace.

Prvním tradičním léčivým přípravek s extraktem z rozchodnice růžové (Rhodiola rosea) je Vitango. Lék, který může pomoci při projevech stresu, zvyšuje odolnost v krizových situacích a zmírňuje tělesnou i fyzickou únavu.

Vitango 200 mg je lék k vnitřnímu užití. Před použitím si pečlivě přečtěte příbalový leták. Použití tohoto tradičního rostlinného léčivého přípravku je založeno výlučně na zkušenosti z dlouhodobého použití.

Více na VITANGO.CZ

Reklama