Stres má mnoho podob a plíživě se téměř každému z nás dostal do života. Současný životní styl na nás všechny klade velké nároky. Nedostatek spánku, nervy a starosti, pracovní i osobní život, to vše a mnohem více může být důvodem, proč mu podlehnout. O stresu se říká, že je tichým zabijákem. Má obrovský vliv na zdravotní stav, osobnost a vystupování, lehce se podepíše na vašem vnitřním i vnějším „já“. Špatný spánek, bušení srdce, nervozita, stažený žaludek, nekvalitní pleť… To všechno a mnohem víc umí stres.

Slovo stres pochází z anglického jazyka a znamená zátěž. Používá se pro označení reakce organismu na stresový podnět (stresor). Je psychickou a biologickou reakcí organismu na zátěžovou situaci. Ta má většinou různé podoby a projevuje se pocity úzkosti, vysokou srdeční frekvencí, pocením, špatným dýcháním apod..

Smutnou pravdou je, že se dnes a denně z něčeho každý stresuje, což pak vede k jedinému – stres se stává zcela běžnou a normální záležitostí a bereme ho jako nedílnou součást našeho bytí. Chyba. Možná, že vás určitá forma stresu občas vybičuje ke skvělým výsledkům, ale je načase s tímto nepřítelem zatočit jednou provždy. A důvod je velmi jednoduchý – zdraví by mělo být nejdůležitější.

„Stres je můj neviditelný nepřítel. Jen mám pocit, že v tomto případě rozhodně neplatí, že bychom své přátele měli mít blízko a nepřátele ještě blíž. Mně totiž stres ničí život,“ začíná své vyprávění Dominika. „Vzpomínám si, jako by to bylo včera, kdy jsem se poprvé dostala do pořádného tlaku a do stresu – u maturity. Bála jsem se, že vyletím, že nic neumím a že budu muset na opravný termín. Ale ze všeho nejvíce jsem měla stres z toho, co na to řeknou rodiče. Co když se za mě kvůli tomu budou stydět? Co když na mě budou křičet? A nebudou se mi smát kamarádi? Málem to se mnou tenkrát seklo.“

Dominika přiznala, že se jí podobné stavy stávaly i během studia vysoké školy. Všechny zkoušky probíhaly pod tíhou toho, že by mohl přijít neúspěch. „Mám pocit, že jsem si tyto pocity pak s sebou přenesla i do svého běžného života a do partnerství. Stres se mi usídlil u srdce a začal mě při každé možné chvíli doslova žrát zevnitř. Stresovala mě cesta do práce a kolony, hádka s přítelem, nepohoda v kanceláři nebo příliš mnoho úkolů naráz. Špatně se mi dýchalo, nemohla jsem spát a začaly mi padat vlasy...,“ vyjmenovává Dominika vše, co se jí ve stresu dělo.

„Vrcholem všeho byla dovolená. Úplně jsem tam změnila režim, uvolnila se a byla v pohodě. Moje tělo si to uvědomilo a definitivně zkolabovalo. Týden jsem proležela v posteli a nemohla se ani pohnout. Přítel si o mně začal myslet, že jsem blázen, a mně to bylo celé jedno. Bylo mi mizerně a uvnitř jsem byla najednou hrozně prázdná.“


Dominika si ale řekla stop a uvědomila si, že je příliš mladá na vrásky, zdravotní potíže a nešťastný život. Rozhodla se proto stresu čelit za pomoci terapeutky a tím, nejjednodušším a nejlepším, co svému tělu můžeme my všichni dopřát.

Lék ušitý na míru

Nejeden kouč a odborník na zdravý životní styl potvrzuje, že nejlepším a nejúčinnějším lékem proti stresu je aktivita, která vám sedí ze všeho nejlépe. To, co vás činí šťastnými, spokojenými a přináší vám radost bez ohledu na stav psychické pohody. Takže: tančete, běhejte, čtěte, buďte se svými milovanými, vařte nebo se pusťte do pletení. Zkrátka o sebe pečujte fyzicky i psychicky.

  • Vybijte se na 100 %
    Stresu se také dobře zbavíte tak, že se opravdu a pořádně vybijete. Rozbijte talíř, běžte si zakřičet nebo se vypoťte na zahradě nebo v tělocvičně. Dopřejte si to, co vás alespoň na chvíli odpojí od starostí a přinese vnitřní úlevu.
  • Sex
    Stres má mimo jiné velký vliv na kvalitu pleti. I s tím se dá účinně bojovat. Na pleť má blahodárný účinek také sex. Během pohlavního styku se totiž zvyšuje cirkulace krve. Pleť se prokrvuje, okysličuje se, proto také hned po sexu působí už na první pohled zdravěji. Pravidelné milování navíc přispívá k tvorbě nového kolagenu-látky tělu vlastní, zodpovědné za pružnost pokožky. Díky kolagenu pleť stárne pomaleji, oddaluje se tvorba mimických vrásek. 
  • Odpočívejte
    Není důležité být pořád v zápřahu. Občasné „nicnedělání“ má také blahodárné účinky. Nepracujte, vypněte si mobil i počítač, zkuste přerušit každodenní stereotyp. Chcete-li si totiž zachovat psychické zdraví, musíte načerpat nové síly. A proto odpočívejte.
  • Jezte dobře
    Dopřejte svému tělu plody s vysokým obsahem vitaminu C, jezte ovesné produkty a oříšky, zařaďte do jídelníčku drůbeží maso, obsahuje totiž serotonin - „hormon štěstí“, ryby a mléčné výrobky.

Také si přečtěte:

Reklama