Dokázala byste říci, jaké potraviny lidskému tělu škodí, a jaké naopak prospívají? Pokud si vzpomenete na známou potravinovou pyramidu demonstrující, co je zdravé, budete mít pravdu jen z poloviny. Každému z nás totiž svědčí něco úplně jiného. Tak to alespoň vidí naturopat Peter J. D´Adamo, který svět obohatil o rozdílné stravování podle krevních skupin. Právě ty totiž o správném jídelníčku údajně rozhodují. Posuďte sama, jak následující doporučení sedí právě na vás.

Krevní skupina A

Podle D‘Adama vznikla před 15 až 25 tisíci lety. Tehdy začala kolovat v těle lidí, kteří se zabývali obděláváním země a pěstováním plodin. Tito zemědělci byli závislí hlavně na obživě, kterou jim dala půda. Jsou tak považováni za první vegetariány. 
a.jpg
Foto: Shutterstock

„Áčkařům“ proto dodnes prospívá většina druhů zeleniny, ovoce, obilnin, luštěnin, semínek a ořechů, kysaných mléčných výrobků, tofu. Samozřejmě si mohou dopřát i maso, ale převážně to bílé, například drůbeží nebo mořské plody.

Naproti tomu červené maso je pro jejich krevní skupinu považováno až za toxické. Vyhýbat by se měli všemu tučnému - masu i mléčným výrobkům. Sedět jim nebudou ani oleje, pšenice, kešu, pistácie, banány, houby, rajčata, fazole, brambory, zelí, citrusy, melouny nebo olivy. Pít by neměli pivo, černý čaj.

Krevní skupina B

Prvními nositely měly být před 10 až 15 tisíci lety kočovné kmeny. Protože žily každou chvíli na jiném místě, a tudíž museli vzít za vděk právě dostupnými druhy potravy, je jejich trávicí systém velmi odolný. Zvládne rostlinnou i masitou stravu. Přesto se najdou jídla, která by si „béčkaři“ měli dodnes odpustit.
b.jpg
Foto: Shutterstock

Nomádům nesvědčí vepřové ani kuřecí maso, mořské plody, oleje kromě olivového, hrách, čočka ani některé druhy fazolí, ořechy, semínka, pohanka, pšenice, kukuřice, rajčata, kokos nebo granátové jablko.

Co je naopak prospěšné, to jsou mořské ryby, oves, pšenice špalda a mléčné výrobky.

Krevní skupina AB

Má jít o nejmladší krevní skupinou vzniknuvší zhruba před 1 500 lety při mísení národů. Jak pestrý je její původ, tak bohatý může být i jídelníček. Jak už název krevní skupiny napovídá, je kombinací „áčka“ a „béčka“. Svědčit těmto lidem budou plody země i moře, ale také masné a mléčné výrobky, hlavně ty zakysané. I když i tady se najdou výjimky, které by měli z jídelníčku vypustit.
ab.jpg
Foto: Shutterstock

Je to hlavně hovězí a kuřecí maso, vše uzené, fazole, kukuřice, tučné mléčné výrobky, mango, pomeranče nebo banány.

Určitě je ale vhodné zařadit na jídelníček ananas, citrony, meruňky, vejce, arašídy, mořské plody, olivový olej, čočku nebo rýži.

Krevní skupina 0

Nositelé této krevní skupiny, která je nejstarší, protože vznikla před zhruba 40 tisíci roky, jsou řazeny mezi lovce. Proto jsou rozenými masožravci. Stěžejními je pro jejich zdraví strava plná proteinů z masa doplněná zeleninou a ovocem. Naopak jim nesvědčí obiloviny, luštěniny ani mléčné výrobky.
o.jpg
Foto: Shutterstock

Jídelníček by měl být založen na libovém mase, chybět by neměly ani mořské ryby a plody. Ze zeleniny je vhodná kapusta, brokolice, špenát a další listová zelenina. Z ovoce jsou nejlepší volbou modré, tmavě červené až fialové plody. V omezeném množství neškodí ani med, cukr nebo čokoláda. Z mléčných výrobků je vhodný kozí sýr, mozzarella. Vodné je i tofu.

Co v jídelníčku omezit na minimum? Mléčné výrobky, vejce, čočku, fazole, pšenici a s ní i pečivo, brambory, houby, pomeranče, mandarinky, jahody, kokos nebo ostružiny. Škodí i káva.

Čtěte také:

Reklama