Chcete poznat tajemství štíhlé elegance módy třicátých let?
Obdivujete grácii hereček pamětnických filmů?
Namítnete, že dámy té doby byly podstatně drobnější než naše překrmená generace?
Snad, ale rozhodně nebyly hubenější.
Stejně jako my se trápily dietami, měly silná stehna, velké zadky a kulatá břicha.
Ale jak to, že to na nich nebylo vidět?
Tajemství štíhlého vzhledu totiž spočívalo v krejčovské fintě, kterou objevila a ve dvacátých letech proslavila jedna francouzská, matematicky nadaná švadlena Madeleine Vionnet.
Bez ní by neexistovaly žádné hollywoodské „glamour“ šatičky s obnaženými rameny, které si s tělem pohrávaly, jako by byly z tekutého hedvábí.
Jak na tento zázrak, který z korpulentní dámy udělá šmrncovní štíhlící vůbec přišla?
Je to neuvěřitelné, ale opravdu to souvisí s matematikou a její láskou ke geometrii, která ji přivedla na myšlenku diagonálního střihu.
Zní to složitě?
Dobře.
Česky šikmý střih, který tak perfektně „obteče“ figuru, aniž by zdůraznil jediný špíček, který tak rafinovaně rozezvoní spodní lem při chůzi a který se tak dokonale přizpůsobí linii těla a ne obráceně, jak to bylo doposud.
Vionnet totiž nikdy nezapomínala, že tělo má tři rozměry, a své návrhy modelovala jako sochař na dřevěné panně. To jí umožňovalo vést látku kolem celé figury a zkoušet, jak se nejlépe poddá zaoblením.
Její největší ctižádostí bylo vytvářet modely z jednoho kusu, s minimálním použitím švů.
Tento extrém však vedl ke značné obtížnosti její šaty obléknout.
Mnohé zákaznice nenašly ten správný otvor a musely vyhledat autorku, aby jim vysvětlila, jak se do jejího výtvoru vlastně „leze“.
Další důležitou roli hrála samozřejmě látka.
Pohybům těla se mohl přizpůsobit pouze měkký materiál. Proto používala výhradně hedvábný krep, mušelín samet a satén.
A ještě jedna zajímavost do té doby nevídaná.
Vionnet si byla vědoma jedinečnosti své střihací techniky a pokoušela se ji uchránit před kopírováním.
Každý model fotografovala, pečlivě dokumentovala a ukládala do speciálních copyright-alb.
Bez těchto alb by asi nikdy nedošlo k založení Muzea módy a textilu v Paříži, i když bylo otevřeno až dvacet let po její smrti.
Čím to ale je, že jméno Vionnet upadlo téměř v zapomnění?
Ve srovnání s Chanel vyráběla rolls-royce, zatímco její slavné kolegyni se populární „malou černou“ podařil Ford módy. Chcete-li volkswagen - brouk módy.
Nicméně, šikmý střih žije dodnes a jestli uvažujete v nastávající plesové sezóně o nových šatech, nechte si je střihnout šikmo.
Mám to vyzkoušené a opravdu to funguje.
A copyright-album?
S tím si hlavu nelamte a udělejte to jako John Galliano, který nechal znovu ožít Vionnetové rafinovaný vynález ve svých kolekcích pro Diora.
Co říkáte, nejsou ty červené šatičky neodolatelné?
Nový komentář
Komentáře
Rybulka — #34 je super
Pěkná diskuze - ale nebylo to tady náhodou zprvu spíš o "hadrech" ?
Šejbalová byla výborná ve Světácích:-)
Bridgetj: Danušku Medřickou miluju
Nyotaimori: Ne, ne, nejošklivější byla Bette Davis! Ale stejně ji mám ráda
Henri: Druhá teta je Svobodová, jak říká Bridgetj, matka Stivína a babička Zuzany Stivínový
Mou favoritkou je Adina Mandlová. Já vím, že to byla velká potvora, ale když mě se tak strašně líbí. Je vidět, jak postupem času to její herectví zrálo.. jak se lepšila. Nejlepší byla ve filmu "Neděle", kde hrála podváděnou manželku.
Aha, pardon, já si ty jména trochu pletu
Ale pokud jde o Baarovou, byla doopravdy nejkrásnější (i když mně se i Adina mooooc líbí), ale Baarová zase hrála jak jelito. Všimněte si ruce, vůbec nevěděla kam je dát, buď se na někoho věšela nebo se opírala, ale volný pohyb rukou, to jí nikdo nenaučil (anebo se snažil marně ).
Bridgetj: Drahé tety a Já.
Bridgetj: jedna babka j eFerbasová a ta druhá babka je Gollová. Myslím, že holky byly rády, že si ještě mohly zahrát. Mčkámslzu v oku
no jasne, mam cerne sikme s lodickym vystrihem, od Markse a Spencera
Bridgetj: fakt a co tam hraje?
Anai: útlého pasu se v době před podprsenkami docilovalo soustavným tréninkem a torturou již od nejútlejšího věku... ženy v utaženém korzetu, který jim sotva umožňoval dýchat, i spaly, takže v dospělosti dosáhly žádoucího stupně deformace... ehm, tedy štíhlého pasu
České herečky 30.-40. let byly, pravda, baculatější, naopak ty americké (francouzské, italské) byly většinou vychrtlé (ve 20. letech skutečně nikoliv), nebo měly extra útlý pas, což dnes už ženy nemají, nebo byly extrémně malé a drobné. Ty jejich pasy byly fakt neuvěřitelné (myslím třeba Scarlett z Jihu proti Severu a další) a tento trend trval do 60. let. Nebo měly šnerovačky?
Koukám, že vyhrabu svoje letité "čarlstonky"
vyborny clanek a ty cerveny saty jsou nadherny! ta doba byla vazne uzasna, skoda jen, ze pak prislo to co prislo, vsechno mohlo bejt jinak, ale tak uz to chodi - jak rika muj oblibeny Kurt Vonnegut
Bridgetj: Ferbasová byla takovej diblík, z mého pohledu v ní sex-appealu moc nebylo, ale byla správná
Potvrzuje z vlastní zkušenosti. Pokud se ta samá věc ušije "normálně" střižená a nebo šikmo - vzniknou dvě naprosto odlišné záležitosti. Stříhat šikmo znamená větší spotřebu látky, ale rozhodně se to vyplatí!
Baronka z Kratihájů: taky mám ty filmy ráda, i když jsou věci, které mě na nich rozčilují, a většinou je to právě chování a vystupování žen - hereček Prostě tehdejší stereotypní představy o tom, jaká má žena být, jak se chovat, vystupovat a uvažovat, ztělesněné herečkami, mě zároveň rozesmívají i vytáčejí. Jinak je mi líto, že ty filmy nebyly barevné, všechny ty krásné toalety, co tam ty dámy nosí, ty musely být...
Moc zajímavé. Super článek, Dano, jako vždycky
Ano, ano, šikmo stříhám skoro každou sukni, můžu vřele doporučit.